Gå til innhold

18 år og "gir opp" som hundeeier? Feigt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det vet jeg, men å la en 15-16 åring få det ansvaret når de vet ungdommen har skole osv foran seg er uansvarlig uansett hva du lovde de. Det er ikke bare bare for en student å ha en hund. De burde visst bedre. 

Anonymkode: 00774...3cc

Slutt å legge skylden på foreldrene. TS får sørenmeg ta deler av ansvaret og skammen her også. 

Jeg fikk hun da jeg var 12, og klarte fint å beholde hunden til den døde da jeg var 24. Alt går, man må bare evne å prioritere. 

TS, det virker som om det beste for hunden din er å omplassere den. Håper du har lært en solid lekse for livet. 

Anonymkode: 20541...aca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dine foreldre må jo være utrolig korttenkt. En ungdom kan ikke bli dyreeier med mindre foreldrene er inneforstått at hunden blir deres. 

Å ha hund som student er en kjempeulempe ingen forelder burde pålegge barnet sitt. 

Er du sikker på at de ikke antar at hunden blir hos dem? 

Anonymkode: 2d05a...c93

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slutt å legge skylden på foreldrene. TS får sørenmeg ta deler av ansvaret og skammen her også. 

Jeg fikk hun da jeg var 12, og klarte fint å beholde hunden til den døde da jeg var 24. Alt går, man må bare evne å prioritere. 

TS, det virker som om det beste for hunden din er å omplassere den. Håper du har lært en solid lekse for livet. 

Er ganske enig. Når man er over 15 år, så må man faktisk ta konsekvensene av sine valg. 

Men det gjør jo også TS. Finnes mange som må omplassere dyrene sine grunnet ulike omstendigheter. Og så lenge hun sørger for at hunden får det fint, er det ikke noe i veien for at TS kan gi bort hunden til noen andre. Kanskje med litt samvær og pass når det passer også. 

Anonymkode: 7130c...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

TS virker å være lei seg og skamfull, så ingen grunn til å legge stein på byrden. 

Og mange av oss er foreldre til tenåringer og vet at man som forelder må ta upopulære valg for å skåne barna på sikt. Sånn som å skaffe seg dyr i oppbrytningsfasen 

Anonymkode: 2d05a...c93

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lufter den religiøst? Hva mener du med det?

Anonymkode: 9cacf...68e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge ut en annonse på diverse medier? Min mamma kom over en slik annonse, hun tilbrangte så og si hver dag alene uten noe å gjøre (pga avstand), men en dag la en ung gutt ut en annonse i ca samme situasjon som deg, da han skulle studere i noen år. Nå koser hun seg fælt med den hunden, og han henter hunden i helgene og ferier og generelt når han har bedre tid. Finnes nok flere ordninger her og som kan tilpasses deg og et annet menneske

Anonymkode: 680af...fc9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres oversatt ut.

Anonymkode: a49c3...86b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å prakk hunden på foreldrene. De har vært helt klare på dette fra starten av. I barneoppdragelse gjelder det å være konsekvent og barna må lære seg at beslutninger har en konsekvens. Dere som driver og unnskylder 15-16 åringer ser vel hvordan det går med ungdommer uten faste rammer. 

Anonymkode: b9dd1...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Religiøst; fast, repeterende. Jeg lufter altså hunden tre ganger om dagen, hver dag. Aldri noen avbrekk.

Anonymkode: fc817...4c7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår dere virkelig ikke metaforen? Hunden ble luftet tre ganger daglig uten å hoppe over en eneste tur. Vanskelig å forstå uttrykket mer religiøs enn paven og da kanskje…

Anonymkode: b9dd1...73e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sofakona said:

Om du ikke har en jakt hund eller gjeter hund må du ikke gå 3 turer hverdag..men dette høres jo ikke ut som du burde har hund .om du kommer på skolen må du gi fra deg hunden. 

Altså jo, hunder må få ut 3 ganger hver dag. Ærlig talt, løsningen her er ikke at hunden skal leve et liv der den hviler inne 20 timer i døgnet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg tenker at foreldrene dine er ræva som lar en tenåring skaffe seg en hund uten tanke om at DE selv er ansvarlige for hunden. 

Anonymkode: bbd5b...418

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du er skikkelig hyggelig er du ikke? TS legger ikke skyld på noen, TS trenger ikke "ta ansvar eller skam" heller for TS er en god hundeeier, Men som forelder selv og hundeeier mener jeg at foreldre som gir ungene hund har gått glipp av noe vesentlig i forhold til ansvarsfordelingen når barnet som får hund er mindreårig.. At du klarte noe trenger ikke bety at du er et godt eksempel for andre. Ei heller at det gir deg noen "rett" til å komme med belærende kommentarer om å ha "lært en lekse" og fremheve deg selv som bedre enn TS. 

Anonymkode: 13a43...afb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter fikk kjøpe seg hund for konfirmasjonspengene, og "alt" ble diskutert før valpen kom i hus. Hun kjøpte hunden som støtte, blant annet på grunn av mobbing slik som deg. 

TS, det var synd at du ikke fikk gjort en avtale med dine foreldre dine før hunden kom inn i ditt liv. Vi skjønte såpass at en tenåring som har det vanskelig, ikke greier å sette seg inn i alle "om og hvis og dersom" som kommer i fremtiden. For oss var det en selvfølge at hunden skulle bo hos oss mens hun tok sin utdannelse og bodde på hybel. Selv om det var hennes hund og hennes ansvar, noe hun tok på full alvor, så var det et dyr som var tatt inn i vår familie. 

Det er nå modent gjort av deg å se at hunden vil få det bedre hos noen andre enn hos deg. Det er absolutt ikke en enkel avgjørelse å ta! Jeg synes ikke du skal ha noe dårlig samvittighet for å omplassere hunden din. 

Det er mange grunner til at folk omplasserer hundene sine, og det er ikke alle som har en så god grunn som deg. Det er heller ikke snakk om verken en syk eller gammel hund, så det finnes sikkert en familie der ute som ønsker seg akkurat:

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dette gjelder verdens snilleste, skjønneste hund. En hund som er perfekt på alle måter - aldri jagd en katt, aldri knurret, aldri stukket av. 

Lykke til med omplasseringen, og kanskje som en fornuftig hundeeier senere i livet. 

Anonymkode: c8204...0df

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nå har faktisk ikke barn(tenåringer) ferdig utviklet hjerne, derfor har de ikke evne til å se langsiktige og omfattende konsekvenser slik voksne kan(bør). Derfor bør de for eksempel ikke tillates å ta dårlige valg hvis det for eksempel er sannsynlig at de skal flytte for å studere. Da er det foreldrenes oppgave å enten finne seg i å måtte passe hunden når den tid kommer eller å forklare barnet tydelig hvorfor det er en dårlig idé og at det ikke får lov. 

Anonymkode: 070b4...d10

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klart man kan legge skyld på foreldrene. En 15-16 åring er ikke utviklet nok til å forstå konsekvensene av handlingene sine. Det er en oppgave for foreldre å ta upopulære valg for barna sine. At de ikke har greid å knytte seg til et dyr som har trasket i huset deres i 2-3 år sier vel sitt.

Ts, for deg selv og for hunden, tror jeg det beste alternativet er å omplassere han. Har du ikke noe øvrig familie som kunne overtatt han?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hotwife skrev (30 minutter siden):

Klart man kan legge skyld på foreldrene. En 15-16 åring er ikke utviklet nok til å forstå konsekvensene av handlingene sine. Det er en oppgave for foreldre å ta upopulære valg for barna sine. At de ikke har greid å knytte seg til et dyr som har trasket i huset deres i 2-3 år sier vel sitt.

Ts, for deg selv og for hunden, tror jeg det beste alternativet er å omplassere han. Har du ikke noe øvrig familie som kunne overtatt han?

Nei, det er nettopp dét. Vi er en liten familie med relativt høy gjennomsnittsalder. Hunden min veier 25 kg+ og de er alle for skrøpelige til å holde han igjen hvis han skulle ha bestemt seg i båndet f.eks.

Det er nok noe av grunnen til at jeg unngår å gjennomføre det, at han kan bli omplassert til noen helt fremmede. 

Jeg vet også at når jeg etterhvert tar det opp med foreldrene mine, kommer de til å begynne å belære meg "hva var det jeg sa? Jeg visste det kom til å bli sånn her", så vet jeg de blir sinte og nekter å snakke med meg. Det er veldig vanskelig å skulle gå inn for å skape sånn dårlig stemning.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hele bildet, de positive og negative sidene. Er de negative mer enn de positive så legger du en god annonse for omplassering helst i nærområdet eller der du vil studere, gjerne mot at du kan få låne på tur/helgepass av og til. Sørg for at det er gode mennesker, og du trenger ikke si ja til de første som melder seg. Det å innse at en tok feil er veldig voksent gjort av deg. Du har hundens fokus i sentrum og det er bra. Det er uansett veldig viktig å komme ut for frisk luft som et avbrekk fra tung lesing/studering (har studert juss så jeg vet hva jeg prater om), og den emosjonelle støtten hunden gir meg feks er veldig god for meg. Se på planene hvor mye selvstudium det eventuelt blir på studiet da det gjør også dagene mye bedre å legge opp til for hundehold, du kan også begynne å se etter leilighet på studiestedet som tillater hund tidlig, gjerne legg ut annonse selv med bilde av dere sammen. 

Anonymkode: f455b...928

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen: hvor gammel var hunden når du adopterte den?

Anonymkode: c7e17...7ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prøver igjen: hvor gammel var hunden når du adopterte den?

Anonymkode: c7e17...7ef

4 år. Nettopp fylt 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...