Gå til innhold

18 år og "gir opp" som hundeeier? Feigt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette gjelder verdens snilleste, skjønneste hund. En hund som er perfekt på alle måter - aldri jagd en katt, aldri knurret, aldri stukket av. 

Han er alltid klar for en godkos, overalt og med hvem som helst. Alle vi har møtt blir helt forelsket. 

Adopterte han via Finn for 2-3 år siden. 

Hva er problemet? Jo, jeg er faktisk bare 18 år. Brukte alle sparepengene på å kjøpe hunden, og luftet den religiøst tre ganger om dagen.

Nå kjenner jeg at jeg er utmattet. Jeg vil så gjerne bli ingeniør, men for å få til det må jeg ha perfekt snitt med rene seksere. Tanken på enda et år (Vg3) hvor jeg må skynde meg hjem hver dag og lufte hunden, gjør meg legitimt kvalm. Spesielt siden skolen ligger 45-50 min unna.

Det som gjør meg enda kvalmere, er tanken på å gi han fra meg. 

Foreldrene mine lot meg kjøpe han, fordi jeg lovte å gå alle turer. I tillegg hadde jeg måttet bytte skole pga mobbing det året, og jeg ønsket meg veldig en venn. Fant dette i hunden min. Er fryktelig glad i han.

Samtidig kjenner jeg en økende irritasjon. Neste år må jeg på hybel uansett (da jeg starter å studere), så da må jeg omplassere han (dette har vi så vidt snakket om, foreldrene mine virket ganske sure da jeg tok det opp, så har latt diskusjonen ligge for nå). Selvfølgelig er det et stort HVIS, HVIS jeg kommer inn på studiet. Jeg er derimot ganske sikker på at det kan gå hvis jeg virkelig setter inn gira og JOBBER neste år.. men det er jo ikke forenelig med hunden i det hele tatt. 

Jeg spør her om råd. Mest fordi jeg er veldig redd for å fortelle foreldrene og familien min om at jeg "trekker" meg (slik de sa jeg kom til). Også skammer jeg meg fryktelig over å ha tvunget hunden min gjennom dette. Vil også spesifisere at jeg har vært en helt OK hundeeier. Litt fraværende pga skole, men ingenting ekstremt.

Noen med innspill? 

Anonymkode: fc817...4c7

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det kanskje er flaut ovenfor foreldrene dine, så gjør du det riktige ig mest ansvarlige med å omplassere. Hunden får det bedre hos noen som har tid til han.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et alternativ at dine foreldre kan ha ham frem til du er ferdig med studiene?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har en jakt hund eller gjeter hund må du ikke gå 3 turer hverdag..men dette høres jo ikke ut som du burde har hund .om du kommer på skolen må du gi fra deg hunden. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er jo ikke bra å kjøpe seg hund når du var så ung, foreldrene dine burde sagt nei.du skal jo tross alt gå på skole osv. Jeg synes det var uansvarlig å få seg hund så ung(foreldrene dine sitt ansvar)  tror du kan gjøre godt i å gi den bort til en trygg god voksen som kan gi hunden et stabilt hjem.du kan jo evt tilby deg å vere besøkshjem for hunden når eierene skal bort osv. Med mindre dine foreldre er villige til å avlaste deg litt med hunden 

Anonymkode: 00774...3cc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten: du sier det er 2/3 år siden, du var altså 15 eller 16 da beslutning ble tatt. Det er dine foreldre som er ansvarlig for den beslutningen, samme hva du lovte. Man ser ikke så langt frem når man er 15, det er en grunn til at man ikke er myndig og det er foreldrene som har ansvaret. Dette er ikke din feil.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner meg ikke helt på foreldrene dine som lot deg kjøpe en hund da du var 15-16 år. Selv om du ikke tenkte langt nok frem, burde de ha forstått at dette ble et problem i fremtiden? Så litt spesielt å si ja uten å være forberedt på at hunden ville mest sannsynlig bli deres ansvar etterhvert…

Anonymkode: 769fc...a6e

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså det er jo ikke bra å kjøpe seg hund når du var så ung, foreldrene dine burde sagt nei.du skal jo tross alt gå på skole osv. Jeg synes det var uansvarlig å få seg hund så ung(foreldrene dine sitt ansvar)  tror du kan gjøre godt i å gi den bort til en trygg god voksen som kan gi hunden et stabilt hjem.du kan jo evt tilby deg å vere besøkshjem for hunden når eierene skal bort osv. Med mindre dine foreldre er villige til å avlaste deg litt med hunden 

Tabris skrev (2 minutter siden):

Er det et alternativ at dine foreldre kan ha ham frem til du er ferdig med studiene?

Avtalen var at jeg skulle gå alle turer. De vil ikke ha ansvaret for han og vil ikke gå turer, passe på han osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Avtalen var at jeg skulle gå alle turer. De vil ikke ha ansvaret for han og vil ikke gå turer, passe på han osv.

Det vet jeg, men å la en 15-16 åring få det ansvaret når de vet ungdommen har skole osv foran seg er uansvarlig uansett hva du lovde de. Det er ikke bare bare for en student å ha en hund. De burde visst bedre. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at du høres ut som en omsorgsfull og flott ungdom. 
Mener personlig at det er dårlig gjort av foreldrene dine å legge så mye ansvar på deg i såpass ung alder.

Jeg kan aldri leve uten hund, men det er meg og mitt liv. Huset føles tomt uten. 

Du må gjøre det som er rett for deg selv og hunden.

Hilsen kvinne 35, som selv har hatt egne hunder og bodd hjemmefra siden hun var 16 år. 

Anonymkode: 50996...b14

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hunderase er det. ? Jeg ville gjerne overtatt hunden.Uføretrygdet med massevis av tid. Har ønsket meg en tur kamerat  i mange år. 

Anonymkode: 39052...344

• Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10

Men er du sikker på at ikke foreldrene dine vil overta ham eller i det minste hjelpe deg? Kanskje sammen med noen søsken?

For hunden har vel rukket å bli en del av familien på den tiden? Jeg vil i hvert fall synes det er rart hvis de har hatt hunden i hus i 2-3 år uten å bli knyttet til den og bli glad i den, hvis den er så problemfri som du sier. 

Det er forsøket verdt, for ting skjer, omstendigheter forandrer seg, og det er nok foreldrene dine klar over. Det er ikke noe nederlag å innse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å se om det er noen som kan tenke seg å lufte hunden litt for deg? Mange som kan tenke seg å låne en turkamerat en gang i blant

Anonymkode: 27b38...6f5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det vet jeg, men å la en 15-16 åring få det ansvaret når de vet ungdommen har skole osv foran seg er uansvarlig uansett hva du lovde de. Det er ikke bare bare for en student å ha en hund. De burde visst bedre. 

Ts her

Ja, tenker det innerst inne også. Men kunne aldri sagt / hintet til noe sånt, da hadde det blitt leven. Vet ikke helt hvordan jeg skal ta den samtalen med dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig ubetenksomt å skaffe seg hund når du visste at den uansett måtte omplasseres om noen år! (Dvs ubetenksomt av foreldrene dine å tillate det..)

Når det er sagt, så syns jeg ikke du skal være så redd for å innrømme «feil» ovenfor foreldrene dine her. Dette er like mye deres feil. Og nå er det slik at de ikke vil ta vare på hunden, og du ønsker å prioritere utdannelsen din (noe de egentlig burde være glad for!). Hunden må derfor omplasseres, og det betyr ikke at du ikke er glad i den eller ikke var kompetent nok til å ta vare på den. Det var rett og slett feil tidspunkt, og en dårlig vurdering gjort av foreldrene dine.

Anonymkode: 56c02...b52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier du adopterte den fra finn,  hvor gammel var hunden da?

Alt handler om hvorvidt man faktisk ønsker ha dyr. Jeg hadde hest igjennom hele videregående i tillegg til deltidsjobb, og jeg hadde hest igjennom hele studietiden. I studietiden bodde jeg på stallen, og foret alle hestene før jeg tok bussen 45 min til studiestedet... Selv om det tidvis var slitsomt, så ble jeg aldri kvalm av tanken på å måtte hjem til min bestevenn...

Anonymkode: c7e17...7ef

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå kjenner jeg at jeg er utmattet. Jeg vil så gjerne bli ingeniør, men for å få til det må jeg ha perfekt snitt med rene seksere. Tanken på enda et år (Vg3) hvor jeg må skynde meg hjem hver dag og lufte hunden, gjør meg legitimt kvalm. Spesielt siden skolen ligger 45-50 min unna.

Er det mulig å få en avtale med en eller to naboer om at de lufter hunden innimellom? Det vil avlaste deg nå, så har du enda et år på å bestemme hva du gjør etter VGS.

Mange pensjonister og uføre er interessert i å «låne» en hund, så om du har noen greie i nabolaget så bør du ta en prat med dem. 

Anonymkode: ec0b3...66d

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har gjort en fantastisk jobb jeg, og at du nå sier at dette klarer jeg ikke lengre alene er å vise at du har hunden i fokus. Som forelder og hundeeier reagerer jeg også på at foreldrene dine har en så slæck holdning til dette med hund men for all del noen er bare slik det får man ikke gjort noe med. Er denne hunden en blanding eller en rasehund? Hvis det er en rasehund du har adoptert via Finn kan det være at oppdretter i nærheten kan hjelpe deg omplassere hunden til en annen familie.

Anonymkode: 13a43...afb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine må vel forstå og verdsette at du tar deg en utdannelse, og dessuten anerkjenne at du har gjort en god innsats med hunden fram til nå.

Hva har de egentlig med dette å gjøre? De har ikke hjulpet deg med hunden, de har ikke kjøpt den og det virker som de ikke har forstått at du måtte på hybel en gang og utdanne deg.

Du kan ikke la være å utdanne deg eller prioritere hunden, og det må jo de og forstå. Så kan de feire den seieren om det gir dem utbytte, men  i såfall hadde jeg bedt dem om å reise til helvete.

Sorry...men foreldrene dine høres litt sympatiske ut, og som mor hadde jeg strukket meg langt for en hund som hadde så gode egenskaper og som reddet min sønn fra ensomhet. 

Tenk på det selv...og informer foreldre  om din beslutning. Enten kan de tilby seg å hjelpe, eller klappe igjen. 

Anonymkode: 19aa1...8d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør en god jobb og skjønner at du trenger avlastning. 
Ta deg en seriøs prat med foreldrene dine om dette. Få avklart om dem er villig til å avlaste deg nå og ha hunden når du skal studere. Sier dem nei så kan du begynne å se etter et avlastningshjem med mulighet for å få adoptere han hvis du kommer inn på studiet. Det finnes mange som gjerne passer en hund i perioder og ikke krever mer enn at du dekker forsikring og mat. 

Anonymkode: ef4c0...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...