Gå til innhold

5 åring som har begynt å skrike hver dag fordi det ikke er noen å leke med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver dag etter barnehagen så er det hyling og skrik, fordi hun ikke har noen å leke med sier hun. Hun har i blant besøk i helgene og noen ganger etter barnehagen.

Hun har en lillebror men han er baby i følge henne.

Er det normalt å mase så mye om å leke med noen konstant?

Anonymkode: 32060...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen barn i nabolaget?

Var i den alderen våre begynte å gå selv på besøk til hverandre, eller be om bli med ut å leke, og vi i mindre grad avtalte slikt.

Så sannsynligvis er din datter også blitt stor nok til å ønske å søke vennskap og lekekamerater på egen hånd.

Ingen i nærheten hun kan gå og spørre om å bli med ut?

Vi stod gjerne i nærheten i starten, og fulgte våre nesten fram til nabobarn. Men de ville ordne det selv og ringe på.

Fra 6-års alderen gikk ungene seg i mellom ganske fritt her i gata.

Anonymkode: c61e5...4a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det ingen barn i nabolaget?

Var i den alderen våre begynte å gå selv på besøk til hverandre, eller be om bli med ut å leke, og vi i mindre grad avtalte slikt.

Så sannsynligvis er din datter også blitt stor nok til å ønske å søke vennskap og lekekamerater på egen hånd.

Ingen i nærheten hun kan gå og spørre om å bli med ut?

Vi stod gjerne i nærheten i starten, og fulgte våre nesten fram til nabobarn. Men de ville ordne det selv og ringe på.

Fra 6-års alderen gikk ungene seg i mellom ganske fritt her i gata.

Det er veldig dårlig med små barn i nabolaget ja.

De fleste bor et stykke unna ..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig dårlig med små barn i nabolaget ja.

De fleste bor et stykke unna ..

Da tenker jeg det ikke er rart 5-åringen er frustrert. Hun har jo helt rett.

Samtidig som at hun er stor nok til å begynne å ha behov for utforske egen selvstendighet.

Hva med å melde henne på en aktivitet en gang i uken? Barneturn eller noe? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da tenker jeg det ikke er rart 5-åringen er frustrert. Hun har jo helt rett.

Samtidig som at hun er stor nok til å begynne å ha behov for utforske egen selvstendighet.

Hva med å melde henne på en aktivitet en gang i uken? Barneturn eller noe? 

Men hva skal man gjøre da? 

Hun går på turn en dag i uken.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis du hadde vært hjemme med henne, hadde jeg forstått det, men hun er jo i barnehagen hele dagen? De fleste unger synes det er greit å slappe av med familien da. Hun er kanskje veldig utadvendt, og/eller dårlig til å leke alene. Kanskje litt institusjonalisert? 

Skrevet

Jeg tenker man må ta med seg barns til andre hvis man bor lengre unna. 

Hva med å legge ut pp barnehagens side eller nabolagets/bydelsgruppe, og skrive dere tenkere å dra på x lekeplass kl y og om flere ønsker å treffes?

Av og til kan dere ta med hjem et barn han er venner med fra barnehagen. Så kan foreldrene hente etter et par timer?

Sjekk ut om det finnes tilbud i nærområdet som feks åpen hall, treff i kirken osv (må ikke være kristen).

Anonymkode: 6b2e5...35c

• Liker 2
Skrevet

Om dere ikke skal flytte må du lære henne å kjede seg.

Anonymkode: ac335...b5d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om dere ikke skal flytte må du lære henne å kjede seg.

Anonymkode: ac335...b5d

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker man må ta med seg barns til andre hvis man bor lengre unna. 

Hva med å legge ut pp barnehagens side eller nabolagets/bydelsgruppe, og skrive dere tenkere å dra på x lekeplass kl y og om flere ønsker å treffes?

Av og til kan dere ta med hjem et barn han er venner med fra barnehagen. Så kan foreldrene hente etter et par timer?

Sjekk ut om det finnes tilbud i nærområdet som feks åpen hall, treff i kirken osv (må ikke være kristen).

Anonymkode: 6b2e5...35c

Anonymus Notarius skrev (14 minutter siden):

Hvis du hadde vært hjemme med henne, hadde jeg forstått det, men hun er jo i barnehagen hele dagen? De fleste unger synes det er greit å slappe av med familien da. Hun er kanskje veldig utadvendt, og/eller dårlig til å leke alene. Kanskje litt institusjonalisert? 

Ja jeg prøver så godt jeg kan

Men hun er i barnehagen hele dagen, og vi finner på mye i helgene. Hun har i blant besøk også altså.

Det er bare ikke nok

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, det burde du jo tenkt på før dere bosatte dere langt unna andre barnefamilier.

Men du får tenke på løsninger for å gi henne mulighet til å ta kontakt med jevnaldrende selv, og legge opp til at hun kan få føle litt kontroll over egen sosiale situasjon.

For dette vil jo ikke bli bedre etterhvert som hun blir eldre.

Hun må få mulighet til naturlig utvikling mot selvstendighet og kunnskap i å bygge egne sosiale relasjoner og vennskap.

At alt skal fikses mellom voksne er etterhvert ikke ok. Barn må fra ung alder få lære og erfare selv hvordan invitere, be og initiere sosial kontakt med jevnaldrende på egen hånd. Det er viktig for å ha kunnskap om hvordan danne vennskap også som voksen.

Skrevet

Sånn er min 5åring også. Jeg har ikke noe råd, bare medfølelse. 

Vi bor på bygda, så her må de aller fleste kjøre om de skal besøke hverandre. Vi treffer andre i helgene og er på en aktivitet i uka. Men allikevel er det mas hver eneste dag om å besøke/ha besøk. Det er ofte det ikke passer for andre, så det er vanskelig. 

Anonymkode: 86c8f...7b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vel, det burde du jo tenkt på før dere bosatte dere langt unna andre barnefamilier.

Men du får tenke på løsninger for å gi henne mulighet til å ta kontakt med jevnaldrende selv, og legge opp til at hun kan få føle litt kontroll over egen sosiale situasjon.

For dette vil jo ikke bli bedre etterhvert som hun blir eldre.

Hun må få mulighet til naturlig utvikling mot selvstendighet og kunnskap i å bygge egne sosiale relasjoner og vennskap.

At alt skal fikses mellom voksne er etterhvert ikke ok. Barn må fra ung alder få lære og erfare selv hvordan invitere, be og initiere sosial kontakt med jevnaldrende på egen hånd. Det er viktig for å ha kunnskap om hvordan danne vennskap også som voksen.

Vi bor ikke langt unna folk, bor i en blokk med 200 personer, mest eldre, andre er opptatt, større barn...

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sånn er min 5åring også. Jeg har ikke noe råd, bare medfølelse. 

Vi bor på bygda, så her må de aller fleste kjøre om de skal besøke hverandre. Vi treffer andre i helgene og er på en aktivitet i uka. Men allikevel er det mas hver eneste dag om å besøke/ha besøk. Det er ofte det ikke passer for andre, så det er vanskelig. 

Anonymkode: 86c8f...7b9

Godt det ikke bare er her!

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Flytte til et nabolag hvor barn kan være barn og ha et sosialt liv?

Anonymkode: 81dd8...ca5

Skrevet

Jeg tenker at en 5-åring som har vært i barnehagen hele dagen, og kanskje har tre timer med våkentid hjemme på ettermiddag/kveld ikke trenger masse besøk hele tiden. Hvilke voksne er det som orker det egentlig? Kanskje en dag i uken ja, men det burde egentlif holde i den alderen der. Man skal spise middag sammen og eventuelt bade (mine badet hver dag da de gikk i bhg), så kan man gå ut og sykle/leke i snøen sammen med foreldre. Rekker man noe mer da egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Min femåring er også slik🫣 Samme med de andre jentene i barnehagen forteller de andre foreldrene. Hun har med seg noen hjem fra/eller er med noen hjem fra barnehagen 2-3 dager i uka. Pluss gjerne en dag i helgen. Hun har to sosiale søsken også, så her er huset som regel fullt😅

Anonymkode: 2fdb1...8f9

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min femåring er også slik🫣 Samme med de andre jentene i barnehagen forteller de andre foreldrene. Hun har med seg noen hjem fra/eller er med noen hjem fra barnehagen 2-3 dager i uka. Pluss gjerne en dag i helgen. Hun har to sosiale søsken også, så her er huset som regel fullt😅

Anonymkode: 2fdb1...8f9

Oi!

Er det normalt fra fra de er 5 år?🙈

Skrevet

Kanskje lære å kjede seg litt og ta det med ro etter barnehagen? Hun skal vel spise middag, bade, være med mor/far? Hvor mye rekker dere på 3-4 timer egentlig..

Anonymkode: c03f5...082

Skrevet

Man må lære å underholde seg selv og leke alene, trives i eget selskap. Forklar og hjelp henne å finne aktiviteter hun liker. 

Anonymkode: 5be41...848

• Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 17.36):

Ja jeg prøver så godt jeg kan

Men hun er i barnehagen hele dagen, og vi finner på mye i helgene. Hun har i blant besøk også altså.

Det er bare ikke nok

Høres ut som om hun trenger å lære seg å kjede seg litt. Å fyre på med enda mer aktiviteter tror jeg gjør vondt verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...