Gå til innhold

Kreft i lymfekjertel mellom lungene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forventer ikke konkrete svar på forløp osv, bare så det er klart 🙂

Men et nært familiemedlem har nylig fått påvist kreft i lymfekjertel mellom lungene. Tidligere hatt kreft i et par andre organer som er fjernet. Og dette har vært mer konkrete ting, og lettere å lese seg opp på. Men her blir jeg ikke så veldig klok!

Det kommer selvfølgelig til å komme mer informasjon fra sykehuset snart, men frem til da ønsker jeg bare å høre om noen vet hva dette kan bety?

Er dette en "farligere" variant? Hva kan det påvirke? Hva kan man forvente videre?

Dette er sikkert vanskelig å svare på, når det er så generelt.. Men hadde satt pris på å høre om noen vet noe om denne typen kreft 🙂

Anonymkode: ea70d...040

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med det er snakk om samme originale kreft som spredt seg?
Da vill de komme helt an på hvilken type kreft, histologisk vurdering, alder, tidligere behandling, kjønn, almenntilstand osv.

• Liker 2
Skrevet
Gregarious skrev (33 minutter siden):

Jeg regner med det er snakk om samme originale kreft som spredt seg?
Da vill de komme helt an på hvilken type kreft, histologisk vurdering, alder, tidligere behandling, kjønn, almenntilstand osv.

De mener de har blitt kvitt alt for hver runde de har hatt. Men det kan jo sikkert være noe som de ikke har oppdaget?

Mann på 65+, dårlig allmenntilstand, røyker, respondert dårlig på cellegift tidligere, osvosv.

Er liksom ikke helt optimistisk lenger.

Skrevet

Skjønner at du bekymrer deg. Ja, noen kreftformer er sånn at selv om man har fått bort alt, så kan det være mikroskopiske celler på avveie allerede. Og prognose er alltid veldig vanskelig å spå noe om. At det bare er en enkelt lymfeknute er et godt tegn. Har det gått bare måneder eller flere år siden ham ble operert? Om det har gått lang tid og det «bare» er 1 lymfeknute, tyder det på at det kanskje ikke er så aggressivt. Så kan det være at det finnes immunterapi selv om han ikke har tålt cellegift tidligere? 
Har han noen som kan være med til samtale hos onkolog for å hjelpe med å ta imot informasjonen? Det kan ofte være nyttig for både dere og ham (selv om enkelte kanskje tenker at de vil skåne/ikke bry sine pårørende). 

Anonymkode: 5980d...b97

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De mener de har blitt kvitt alt for hver runde de har hatt. Men det kan jo sikkert være noe som de ikke har oppdaget?

Mann på 65+, dårlig allmenntilstand, røyker, respondert dårlig på cellegift tidligere, osvosv.

Er liksom ikke helt optimistisk lenger.

Generelt er det slik at når kreften har spredt seg er den ikke lenger kurerbar, det finnes unntak, men de er et fåtall.
Kreft er mange ulike sykdommer med svært store forskjeller, noen er ekstremt aggressive med kort forventet levetid mens andre kan en gå flere tiår med. 
De eneste som kan gi en prognose er behandlende leger, men det virker jo dessverre alvorlig. 

Skrevet

ingen aning, men høres ikke ut som en enkel prosedyre. Lungene har et enormt lymfesystem hvis jeg har forstått riktig. 

Anonymkode: f2686...691

Skrevet

Lymfekreft har god prognose. 
men alder og respondering på cellegift vil jo spille inn.

Anonymkode: 6aaac...d72

Skrevet

Takk for svar, dere ❤️

Blir spennende å se hva legene kommer frem til, og veien videre..

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Lymfekreft har god prognose. 
men alder og respondering på cellegift vil jo spille inn.

Anonymkode: 6aaac...d72

Kommer an på typen lymfekreft. Og her vet vi jo ikke om det er lymfekreft eller spredning fra den andre kreftsykdommen. Er bare legen som kan svare på dette, alt noen kan skrive i denne tråden, er spekulasjoner. 

Anonymkode: 28881...44a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer an på typen lymfekreft. Og her vet vi jo ikke om det er lymfekreft eller spredning fra den andre kreftsykdommen. Er bare legen som kan svare på dette, alt noen kan skrive i denne tråden, er spekulasjoner. 

Anonymkode: 28881...44a

Ts her.

Jeg er veldig klar over at alt blir spekulasjoner. Ville bare forhøre meg litt allikevel, om noen hadde noen innspill 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...