Gå til innhold

Normalt at papegøyer biter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har blitt «forsterforeldre» til en papegøye, men er det normalt at papegøyer biter? Skjønner at de biter fordi han ikke kjenner oss så godt enda, men hvor lang tid vil det evt ta før han slutter å bite? 

Anonymkode: ecb97...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hvilke situasjoner biter han? 

Anonymkode: db1d7...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai de har jo kniver og ikke tenner. Vær forsiktig!

Anonymkode: 13358...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dyr biter om de er redde. 

Anonymkode: 88562...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I hvilke situasjoner biter han? 

Han elsker å være ute av buret, men angriper oss av og til. Han biter også når vi prøver å gi han frukt og grønnsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mange dyr biter om de er redde. 

Anonymkode: 88562...e8e

Ja det er fullt forståelig. Vi prøver å være så forsiktig som mulig, og gjør alt for at han skal trives. Men likevel biter han hull i huden våres.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken type papegøye er det? 

Anonymkode: 279d0...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym4442 skrev (46 minutter siden):

Han elsker å være ute av buret, men angriper oss av og til. Han biter også når vi prøver å gi han frukt og grønnsaker. 

Kanskje liker han ikke (redd?) når hender kommer mot han.

Prøv å gi det i en skje eller på en gaffel. Da får han større avstand til hendene, men vil likevel få positive assosiasjoner til dere og hender med tiden.

Papegøyer reagerer veldig positivt til klikkertrening. En klikker kan kjøpes på dyrebutikken. Les dere litt opp på klikkertrening og hvordan man 'lader' opp klikkeren så man kan bruke den til å skape positive assosiasjoner, tillit og trygghet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd sammen med flere papegøyer, og de hadde alle sine favoritter som de IKKE bet. 
Den ene var grei med meg, hatet samboeren min og ELSKET en kompis av oss. 
Samboeren sin hatet meg og gikk til angrep flere ganger. Min egen kunne bite for oppmerksomhet, men da hadde han gitt beskjed på andre måter først. 

Tok med meg en kakadue fra en dyrebutikk engang, hun var SÅ kosete og grei med meg i butikken, men da vi kom hjem og det var menn der, beit hun meg og løp bort til mannfolka i stedet. 
Hun gikk i retur når påsken var over, for å si det sånn…. 

Anonymkode: adcb7...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje liker han ikke (redd?) når hender kommer mot han.

Prøv å gi det i en skje eller på en gaffel. Da får han større avstand til hendene, men vil likevel få positive assosiasjoner til dere og hender med tiden.

Papegøyer reagerer veldig positivt til klikkertrening. En klikker kan kjøpes på dyrebutikken. Les dere litt opp på klikkertrening og hvordan man 'lader' opp klikkeren så man kan bruke den til å skape positive assosiasjoner, tillit og trygghet

Tusen takk for tips! Dette må jeg prøve! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har bodd sammen med flere papegøyer, og de hadde alle sine favoritter som de IKKE bet. 
Den ene var grei med meg, hatet samboeren min og ELSKET en kompis av oss. 
Samboeren sin hatet meg og gikk til angrep flere ganger. Min egen kunne bite for oppmerksomhet, men da hadde han gitt beskjed på andre måter først. 

Tok med meg en kakadue fra en dyrebutikk engang, hun var SÅ kosete og grei med meg i butikken, men da vi kom hjem og det var menn der, beit hun meg og løp bort til mannfolka i stedet. 
Hun gikk i retur når påsken var over, for å si det sånn…. 

Haha. Virker som det er papegøyen som blir den nye sjefen i huset😂😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har blitt «forsterforeldre» til en papegøye, men er det normalt at papegøyer biter? Skjønner at de biter fordi han ikke kjenner oss så godt enda, men hvor lang tid vil det evt ta før han slutter å bite? 

Jeg kan ikke så mye om papegøyer, men anbefaler VIRKELIG å følge geckoemmy på tiktok (hun er desverre ikke på andre plattformer). Ho er et orakel når det gjelder papegøyer og lager veldig opplysende og interessante videoer. Hun tar imot en del papegøyer med adferdsproblemer og du kan spørre henne om alt. Om du ikke har tiktok anbefaler jeg å laste ned kun for henne! 

Anonymkode: 2cdb5...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke så mye om papegøyer, men anbefaler VIRKELIG å følge geckoemmy på tiktok (hun er desverre ikke på andre plattformer). Ho er et orakel når det gjelder papegøyer og lager veldig opplysende og interessante videoer. Hun tar imot en del papegøyer med adferdsproblemer og du kan spørre henne om alt. Om du ikke har tiktok anbefaler jeg å laste ned kun for henne! 

https://www.tiktok.com/@geckoemmy?_t=8kF6kj5Song&_r=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym4442 skrev (2 minutter siden):

Haha. Virker som det er papegøyen som blir den nye sjefen i huset😂😂 

Hva slags papegøye er det?  Håndoppmatet eller foreldremøtet? 
Vi hadde kakadue, Amazon og grå Jaco. Papegøyer velger sine folk selv, er min erfaring… Amazonen var vrang, Jacoen håndoppmatet og kakaduen var den mest «normale» og lettest å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvilke type papegøye du har fått, men er det en mcaw eller en anne type av de store papegøyen, så er det verdt å nevne at de kan bli aggressive og bite om mennesker stryker de på kroppen.

Kun maker stryker/er borti kroppen, så når mennesker stryker en papegøye en annen plass enn hodet/nakken, vil de bli obsessive, seksuelt frustrerte og derfor ofte aggressive mot andre mennesker enn eieren. 

Om den tidligere eieren av deres papegøye strøk papegøyen andre plasser enn hodet, er det ikke rart om papegøyen biter dere.

Fortsett som dere gjør: gå frem forsiktig og finn alternative metoder å vise papegøyen at dere er en kilde til gode ting. Og kommer dere til et punkt hvor papegøyen lar dere kose på den, IKKE rør vinger, rygg og hale. Kos kun på og rundt hodet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...