Gå til innhold

Leietaker har skaffet katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen eier sammen med sin bror en eiendom.  Den ligger et lite stykke unna våre egne boliger, det er et slags verksted (som ikke er i bruk i dag), og en hybel i andre etasje.  Vi satte den i stand, og har hatt samme leieboer i mange år.  Det er en enslig, ufør kvinne som er leietaker.  Min svoger og svigerinne var i utgangspunktet skeptiske til henne, men hun har virkelig vært drømmeleietakeren.  Husleia er aldri for sen, boligen holdes i prikkfri stand, og det er aldri noe bråk.

De andre var veldig opptatt av at det skulle stå "ingen kjæledyr" i annonsen.  Vi leier ut umøblert.

Så her om dagen var jeg innom henne og der fant jeg altså en aldeles knusbedårende liten katt.  Hun så at jeg så, og ble helt fra seg og på gråten.  Hun tilbød seg å betale betydelig mer i husleie, at depositumet skulle gå til oss uansett, hun ville gjøre hva som helst for å beholde katten, som var det eneste levende vesenet hun har kontakt med, bortsett fra profesjonelle behandlere.  Hun er barnløs enke, foreldrene er døde, hun er enebarn uten venner, kronisk fysisk syk med store smerter og altså utenfor arbeidslivet.  Katten ble noe varmt og mykt, noe levende hun kunne gi kjærlighet og omtrent en grunn til å holde seg i live.

Så...

Kan jeg, med alt jeg har, mann, barn, barnebarn, foreldre, svigerforeldre, en stor, utvidet familie, masse venner, jobb, interesser, god råd - og to katter si at hun må kvitte seg med sin beste og eneste venn?  Altså, jeg ville aldri krevd det, men svoger og svigerinne kan gjøre det.  Som synlig fysisk syk er det nok ikke lett å finne ny bolig heller.

Jeg merket ingen lukt, og så ikke noe kloremerker eller andre skader.  Det er ikke spesifisert at det ikke er lov å ha dyr i kontrakten, men det sto altså i annonsen.

Må jeg knuse hjertet hennes og si fra?

Anonymkode: 03608...fd4

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars dame… Jeg ville ha «glemt» at jeg hadde sett den katten, og ikke tatt imot noe av det ekstra hun tilbyr. Bortsett fra hvis det blir skader på leiligheten, da må jo depositum selvsagt gå til å dekke det.

Når alt annet er bra liksom… sånne leietakere vokser jo ikke på trær. Om man kun tenker økonomi så kan dere potensielt tape langt mer på å miste henne enn på å ha en katt i leiligheten.

Anonymkode: a1f88...c6e

• Liker 29
  • Hjerte 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke står i kontrakten kan hun ikke nektes å skaffe seg syr!

Anonymkode: ca9f3...5b0

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyr er bra for mennesket psyke, og om katten lager kloremerker så er det nok hennes møbler det går utover.

Anonymkode: f56e9...454

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke står i kontrakten at det ikke er lov med kjæledyr, så kan dere ikke kreve at katten forsvinner. 

Dere har en stabil leietaker som følger sine plikter. La hu få ha pus ♥️

Du kan si til din mann at det finnes mye verre alternativer. Ikke bare blant potensielle leietakere, men også når det gjelder dyr. Man kan f.eks ikke nekte leietakere å ha reptiler, så hun kunne skaffet seg en slange uten at dere kunne sagt noe på det

Anonymkode: d7d32...0e3

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det står ikke noe forbud mot dyr i kontrakten...

Synes uansett ikke der bør nekte henne under disse omstendighetene.  

Anonymkode: c7c16...c10

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leietager er en punktlig og flink betaler, rolig og et ordensmenneske. Hun kommer til å ha fin kontroll over denne katten også iht lukt og kloring. Og hvis det blir noe i det hele tatt av sistnevnte høres hun ut som en dame som vil ordne opp før hun flytter.

Jeg ville glemt at hun hadde katten der og latt hun hatt glede av den med god samvittighet.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oversett den katten. Hæ, hvilken katt? 

Og med mindre det står i kontrakten at kjæledyr er forbudt, så spiller det ingen rolle hva som stod i annonsen. 

Anonymkode: 830f6...e5e

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge det ikke står i kontrakten at det ikke er lov med kjæledyr, så kan dere ikke kreve at katten forsvinner. 

Dere har en stabil leietaker som følger sine plikter. La hu få ha pus ♥️

Du kan si til din mann at det finnes mye verre alternativer. Ikke bare blant potensielle leietakere, men også når det gjelder dyr. Man kan f.eks ikke nekte leietakere å ha reptiler, så hun kunne skaffet seg en slange uten at dere kunne sagt noe på det

Min mann takler det nok, han er selv myk som smør når det gjelder våre egne katter.  Det er det andre paret som er redde for lukt og kloremerker på vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså skal dere være menneskelige eller umenneskelige? verden er så brutal for mange og du som har alt, og hun har ingenting i livet sitt. Og hvis du forklarer for dem andre hennes situasjon, så håper jeg virkelig at dem har et medmenneskelig hjerte i seg. Eller er penger og ting viktigere enn et menneskeliv? Om det blir noen kloremerker ol så har hun depositum så det burde ikke være noe problem. Jeg håper virkelig at dere er så menneskelige at dere lar hun få beholde den katten som gir henne en glede og varme i livet hennes. Hvis ikke så blir jeg skremt av hvordan mennesker kan behandle sine medmennesker. 

Anonymkode: a37de...789

• Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mann takler det nok, han er selv myk som smør når det gjelder våre egne katter.  Det er det andre paret som er redde for lukt og kloremerker på vegger.

Det er da så enkelt og greit at de ikke har lov å nekte leietaker så lenge det ikke står i kontrakten. Og skulle det bli skader så er leietaker ansvarlig for disse, uansett om hun hadde hatt en katt eller ikke. Det er derfor hun har betalt depositum 😊

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har betalt depositum og da kan det dekket ved kloremerker vel? Forstår ikke hva problemet er. Men i verden blir ting elsket og mennesker brukt.

Anonymkode: a37de...789

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde beholdt katt og leietaker og kutta kontakt med familien :knegg:

Noen være kjipe kun for å være det. La dette være en ikke-sak. :hjerte:

Anonymkode: 0d1ce...0a1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det blir lukt om man er en uansvarlig katteier, f.eks renser ikke kattedoen, lar katten tisse overalt osv..

Kloremerker dekker vel depositum? Vil tro at hun er en oppegående eier og har klorestativ, så det ikke blir for mye kloremerker rundt i leiligheten.

Anonymkode: 59286...3a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore av tråden, men er det virkelig vanlig med kloremerker og lukt inne pga katter ?
Jeg har hatt hunder og katter hele livet (er 50 år) , og har aldri opplevd det .  Merker på sofa derimot...

Anonymkode: b24fe...ed3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts jeg synes du høres ut som et sympatisk og godt menneske, samme med mannen din. Dette her vet du nok inni deg hva du skal gjøre med, altså ingenting. Det er så forferdelig vondt å kjenne på ensomhet, det bringer med seg depresjon og i ekstreme tilfeller selvmord, om denne lille pusen kan gi liv til noen så er det ikke spørsmål engang hva man som medmenneske bør gjøre. Du skriver selv hvor mye du har og du er takknemlig, så en liten katt er en rikdom for henne. Vi må være mer raus med hverandre og det tror jeg du er med dem rundt deg ❤️

Anonymkode: cdd91...006

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken katt? Det var vel ikke noen katt der. 😇

Nei, ville helt klart latet som ingenting, stakkars dame. Og forsvart henne dersom katten ble oppdaget av svigerbror. Så lenge det ikke står i kontrakten er det ikke noe de kan gjøre uansett, men de er gjerne typene som går over leiligheten med lupe for å finne tegn til skade etterpå... Huff. Har selv en katt i en liten hybel og det verken lukter eller er mer slitasje på leiligheten på grunn av den. 

Anonymkode: ac9f0...a56

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...