Gå til innhold

Hvor går grensen for at noe regnes som ulovlig/hatbrev?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er lov å skrive til folk per post. Jeg tenker at hatefullt innhold, og hatytringer omhandler ting som går på utseende, legning, rase, uførstatus osv. Men lurer på om det også gjelder å uttrykke hat til spesifikke personer som har skadet deg? 

Kan man uttrykke sinne? Jeg skjønner at det nok for noen fremstår som et dumt spm. At det bare er å la være, eller at selvsagt må man kunne det. 

Situasjonen er at noen som med overlegg og ondsinnede handlinger skadet meg da jeg var barn. Denne personen var høyt utdannet, godt likt i nærmiljøet og levde/lever tilsynelatende et godt liv uten noen konsekvenser siden det var umulig å bevise. Jeg har fått varige men fra dette og det går tungt utover livet mitt. Jeg ønsker å uttrykke mitt sinne overfor denne personen og dele hva deres handlinger gjorde med meg av medisinske og økonomiske ringvirkninger. Jeg ønsker vedkommende alt vondt, men vil naturligvis ikke true med noe. Aller mest ønsker jeg at vedkommende skal komme i en bevissthetstilstand der de erfarer alt det de har gjort mot meg og andre og forstår hva de har forårsaket. Men det er umulig. 

Anonymkode: fb174...17c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du i det hele tatt må stille spørsmålet, så er du allerede over grensen. 

Anonymkode: 664ae...38a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Du har lov til å skrive hva en annen persons handlinger har gjort med deg følelsesmessig og hvilke konsekvenser det har fått for libet ditt. Spørsmålet er om det vil være bra for deg. Hvis personen ikke responderer eller tar noe ansvar for sine handlinger, kan det oppleves vondere for deg enn å ikke sende noe. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis du i det hele tatt må stille spørsmålet, så er du allerede over grensen. 

Tja, tolker dette som at du ikke vet noe om saken. For da hadde du jo argumentert.

Her er noen andre grunner til at jeg stiller spørsmålet: 

- jeg er en engstelig person og redd for å gjøre noe ulovlig

- jeg er ikke jurist og er ikke sikker på hvordan jeg skal tolke lovteksten

- jeg har alltid vært en flink pike og aldri gjort noe slemt

- min grense for hva som er greit er veldig streng

Synes det er rart hvis det er ulovlig å skrive til noen om hva deres handlinger har gjort mot meg, mens det tvert i mot er lov å forvolde skade på et barn uten konsekvenser. 

TS

Skrevet
ennivk skrev (42 minutter siden):

Du har lov til å skrive hva en annen persons handlinger har gjort med deg følelsesmessig og hvilke konsekvenser det har fått for libet ditt. Spørsmålet er om det vil være bra for deg. Hvis personen ikke responderer eller tar noe ansvar for sine handlinger, kan det oppleves vondere for deg enn å ikke sende noe. 

Takk for svar. Er du jurist? 

Tviler på vedkommende vil svare/ta ansvar. I første omgang vil jeg skrive et brev jeg ikke sender. Men jeg lurer på å sende et også. Mine tanker strekker seg jo lengre, ta hevn ved å ripe opp bil, hundebæsj i postkassa, kjipe ting som i verste fall skaper misnøye og noe økonomisk tap. Det er ikke så uvanlig med slike tanker. Men det kommer jeg jo selvsagt ikke til å gjøre. 

Godt mulig jeg ikke sender brev heller. Jeg synes bare det er bra paradoksalt at man kan skade andre komme unna med det så skulle det vært ulovlig for meg å skrive til dem om det. Om det gir mening. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke anmelde? En anmeldelse gjør mer vondt enn et hatbrev.

Anonymkode: 578ad...fbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke anmelde? En anmeldelse gjør mer vondt enn et hatbrev.

Anonymkode: 578ad...fbd

Henlagt på bevisets stilling. Ingen voldsskadeerstatning på grunn av manglende bevis. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for svar. Er du jurist? 

Tviler på vedkommende vil svare/ta ansvar. I første omgang vil jeg skrive et brev jeg ikke sender. Men jeg lurer på å sende et også. Mine tanker strekker seg jo lengre, ta hevn ved å ripe opp bil, hundebæsj i postkassa, kjipe ting som i verste fall skaper misnøye og noe økonomisk tap. Det er ikke så uvanlig med slike tanker. Men det kommer jeg jo selvsagt ikke til å gjøre. 

Godt mulig jeg ikke sender brev heller. Jeg synes bare det er bra paradoksalt at man kan skade andre komme unna med det så skulle det vært ulovlig for meg å skrive til dem om det. Om det gir mening. 

TS

Jeg er ikke jurist, men det har aldri vært ulovlig å fortelle noen hva en føler og hvilke konsekvenser deres handlinger har fått. Det er heller ikke ulovlig å fortelle bekjente av personen hva du føler og hvilke handlinger personen har gjort. Men for din egen del, så er det gjerne bedre å bearbeide følelsene sammen med noen profesjonelle. 

• Nyttig 1
Skrevet

Skriv brevet og så brenn det. Du får ut dine følelser skriftlig, men slipper å blottlegge alt dette for vedkommende. Å sende slike brev har ingen nytte for seg. Det som er gjort blir ikke ugjort og vedkommende kommer ikke magisk til å endre seg.

Anonymkode: 3b9f9...4d6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, tolker dette som at du ikke vet noe om saken. For da hadde du jo argumentert.

Her er noen andre grunner til at jeg stiller spørsmålet: 

- jeg er en engstelig person og redd for å gjøre noe ulovlig

- jeg er ikke jurist og er ikke sikker på hvordan jeg skal tolke lovteksten

- jeg har alltid vært en flink pike og aldri gjort noe slemt

- min grense for hva som er greit er veldig streng

Synes det er rart hvis det er ulovlig å skrive til noen om hva deres handlinger har gjort mot meg, mens det tvert i mot er lov å forvolde skade på et barn uten konsekvenser. 

TS

Juriist, ja. Og grunnen til at jeg skrev dette er at det er det jeg først og fremst utfordrer på når noen kommer med et slikt spørsmål. Da gir gjerne svaret seg selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Juriist, ja. Og grunnen til at jeg skrev dette er at det er det jeg først og fremst utfordrer på når noen kommer med et slikt spørsmål. Da gir gjerne svaret seg selv. 

Haha. Du er ikke jurist da hadde du enkelt nevnt noen lover. 

Men du må jo gjerne lekse opp lovene som gjør det ulovlig å skrive om faktiske forhold til en person som har skadet deg. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...