Gå til innhold

Forhøyet crp ved høy BMI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har "alltid" hatt forhøyet crp ved blodprøver, også når det er andre ting de tester enn infeksjon. Har stort sett ligget mellom 12 og 25.

For snart et år siden tok jeg tak i vekta mi, og har gått ned i BMI fra 40 til 32 nå. Og sist jeg tok blodprøver var crp på 3, det har aldri skjedd før i mitt voksne liv.

Kan det å være overvektig/fedmekategori gjøre at man har betennelsestilstander i kroppen, eller påvirke på andre måter sånn at crp er litt forhøyet? Det er det eneste jeg har endret, alt annet er jo likt...

Anonymkode: 68897...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, fedme gir forhøyet CRP.

Anonymkode: 1b1de...840

• Liker 1
Skrevet

Takk. Jeg har ei venninne med høyere BMI enn jeg hadde som ikke har samme utslag på crp, men det er kanskje individuelt.

Anonymkode: 68897...5e1

Skrevet

"Fedme" har vel ikke direkte skyld i dette. Er vel mest hva man spiser og drikker som vil gi inflammasjon. 

Jeg er ikke helsepersonell,for de har ikke lov å svare.. 

Anonymkode: 402e5...655

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Fedme" har vel ikke direkte skyld i dette. Er vel mest hva man spiser og drikker som vil gi inflammasjon. 

Helsepersonell kan svare til de blir blå i trynet så lenge de ikke svarer og legger til informasjonen om at de er helsepersonell.

Ingen kan nekte helsepersonell å uttale seg, men de kan i ytterste konsekvens bli holdt ansvarlig om de gir råd som helsepersonell utenfor rammene til jobben.  Da igjen kun om de informerer om at de er helsepersonell.

Anonymkode: 1ae8e...13d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo fedme er direkte skyld i dette. Inflammasjon i fettvevet er den viktigste årsaken til kronisk forhøyet CRP blant svært overvektige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...