AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #1 Skrevet 27. februar 2024 Noen som har blitt sydd skjevt/feil, samt fått mye arrvev av dette etter fødsel? Og evnt gjort noe med det? Anonymkode: a8592...7e0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #2 Skrevet 27. februar 2024 Stikkord, dårlig oppfølging fra helsesesenet og man er stort sett overlatt til seg selv. Var det meg ville jeg bestilt en time på Aleris, og fått henvisning videre til offentlig helsetjeneste. Man er gjerne i en tidsklemme i denne tiden, og prioriterer gjerne andre ting enn egen helse. Anonymkode: d9947...3a6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #3 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Stikkord, dårlig oppfølging fra helsesesenet og man er stort sett overlatt til seg selv. Var det meg ville jeg bestilt en time på Aleris, og fått henvisning videre til offentlig helsetjeneste. Man er gjerne i en tidsklemme i denne tiden, og prioriterer gjerne andre ting enn egen helse. Anonymkode: d9947...3a6 Jeg har vært hos vært hos mange gynekologer og alle sier der ser fint ut. Men det er det ikke. Jeg klarer ikke bøye meg, da dras endetarmen med 'innover' I skjeden og skjeden lukker seg. Jeg klarer ikke knipe bak etter at riften grodde. Men ingen som direkte ser noe, derfor sier de bare at de ikke vet hva de kan gjøre. Har forsøkt i snart 2 år å få hjelp. Anonymkode: a8592...7e0 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #4 Skrevet 27. februar 2024 Folk gror forskjellig, det er oikke gjort feil bare fordi du ikke er grodd slik du håpet. Anonymkode: da592...b06
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #5 Skrevet 27. februar 2024 Ikke etter fødsel, men har ganske stygge arr etter en mageoperasjon. De kløna det ganske godt til da de lappet meg sammen igjen, så ser overhodet ikke bra ut. Har også innvendige arr som av og til forårsaker moderate smerter. Men, sånn er nå livet. Har snakket med legen om det, og fått beskjed om at det ikke er sikkert at det hadde blitt noe bedre om de prøvde å fikse det nå, og det kan potensielt også bli verre. Anonymkode: 1ec12...53b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #6 Skrevet 27. februar 2024 Jeg ble sydd skjevt. Var ikke klar over det før på seksukerskontrollen, da gynekologen jeg var hos påpekte det. Ble klippet. Det tok lengre tid å gro pga skjevheten, og var vondt ganske lenge. Fikk ikke noe spesielt arrvev etter det, men fikk arrvev etter fødsel nr. 2. Men det plager meg ikke. Ting funker som det skal og ingenting er vondt. Anonymkode: e04b1...b39
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #7 Skrevet 27. februar 2024 Meg over. Lurer på om jeg husker feil. At det var dagen etter at jordmor som tok kontroll sa at det var sydd skjevt. Og at det var derfor jeg måtte til gynekolog for seksukerskontroll. Det var visst så hovent da jeg ble sydd at det var vanskelig å se at det ble feil. Anonymkode: e04b1...b39
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #8 Skrevet 27. februar 2024 Jeg hadde ikke arrvev, men ting var litt for åpent pga et sting hadde løsnet og det var sydd litt feil i tillegg, slimhinnen var dratt litt mot en side og dermed var det deler av skjeden som ‘manglet’ slimhinne så det ble sårt. Fastlegen kunne ikke se det, men henviste pga plagene ikke gikk over. Gynekolog strevde med å se det og ville vente til jeg var ferdig med å få barn, og etter nr. 2 så gikk jeg til fastlegen og han henviste igjen. Ble vurdert og pga plagene slik jeg beskrev de, ble jeg operert. Viktig å beskrive hyppigheten av plagene, hvordan de preger deg i hverdagen. Ikke fokuser på hvordan det ser ut, jeg brydde meg ikke om at det så ganske normalt ut, bare litt ‘skjevt’ som bare jeg klarte å se utenom gynekologene, men fikk likevel operasjon. Har det mye bedre. De kan mye når man kommer til riktig person. Er du plaget skal du ikke måtte gå sånn uten å bli vurdert og det er lov å be om second opinion også! Dessverre er det mange som går lenge uten å få hjelp, jeg har en god fastlege som skrev en god henvisning og møtte flinke gynekologer. lykke til, det føles som en kamp, men mye kan fikses med riktig hjelp. Anonymkode: 742df...654
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #9 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble sydd skjevt. Var ikke klar over det før på seksukerskontrollen, da gynekologen jeg var hos påpekte det. Ble klippet. Det tok lengre tid å gro pga skjevheten, og var vondt ganske lenge. Fikk ikke noe spesielt arrvev etter det, men fikk arrvev etter fødsel nr. 2. Men det plager meg ikke. Ting funker som det skal og ingenting er vondt. Anonymkode: e04b1...b39 Okei. Kan du huske hvor lenge det vet vondt da? Her er det så hardt/stramt baktil at hele bakveggen/endetarm 'følger' etter når jeg bøyer meg. Fødsel var for 2 år siden. Anonymkode: a8592...7e0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #10 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde ikke arrvev, men ting var litt for åpent pga et sting hadde løsnet og det var sydd litt feil i tillegg, slimhinnen var dratt litt mot en side og dermed var det deler av skjeden som ‘manglet’ slimhinne så det ble sårt. Fastlegen kunne ikke se det, men henviste pga plagene ikke gikk over. Gynekolog strevde med å se det og ville vente til jeg var ferdig med å få barn, og etter nr. 2 så gikk jeg til fastlegen og han henviste igjen. Ble vurdert og pga plagene slik jeg beskrev de, ble jeg operert. Viktig å beskrive hyppigheten av plagene, hvordan de preger deg i hverdagen. Ikke fokuser på hvordan det ser ut, jeg brydde meg ikke om at det så ganske normalt ut, bare litt ‘skjevt’ som bare jeg klarte å se utenom gynekologene, men fikk likevel operasjon. Har det mye bedre. De kan mye når man kommer til riktig person. Er du plaget skal du ikke måtte gå sånn uten å bli vurdert og det er lov å be om second opinion også! Dessverre er det mange som går lenge uten å få hjelp, jeg har en god fastlege som skrev en god henvisning og møtte flinke gynekologer. lykke til, det føles som en kamp, men mye kan fikses med riktig hjelp. Anonymkode: 742df...654 Takk for svar! Kan jeg spørre hvor i landet du fikk hjelp? Har vært hos mange gynekologer som sier alt ser fint ut. Men det er så hemmende at jeg ikke kan bevege meg fritt uten at 'bakparten' dras innover i skjeden pga stramt/ingen elastitet. Dette medfører også at lukkemuskelen ikke fungerer som den skal. Anonymkode: a8592...7e0
Fighter83 Skrevet 27. februar 2024 #11 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen som har blitt sydd skjevt/feil, samt fått mye arrvev av dette etter fødsel? Og evnt gjort noe med det? Anonymkode: a8592...7e0 Ja, jeg ble klipt ved fødsel nr 1. Kjente at det gapet veldig og var ganske sikker på at dette ville gro litt rart om det fikk fortsette etter egne erfaringer fra sår i min egen jobb. Jeg ba de om å se på det flere ganger og sy litt mer før jeg dro fra sykehuset etter å ha født men de gjorde ikke noe. Ingen leger har kommentert det etterpå. Man ser tydelig at hullet mitt er blitt klipt opp/er et arr der og det ser styggere ut. Jeg slet med det i mange år etterpå men det har ingen praktisk betydning. Jeg fødte helt naturlig med 2 fødselen og da ble jeg ikke klippet opp o.l.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #12 Skrevet 28. februar 2024 TS, så leit at det ble sånn som du beskriver. Jeg ville bedt fastlegen om henvisning til kirurg som er spesialist på kvinnelig underliv for vurdering om dette kan fikses. Grunnen til det er at de to gynekologene jeg gikk til sa begge at alt var normalt og at jeg bare måtte knipe. Knep og knep i 10 år uten bedring. Kom meg til kirurg som forklarte at dette ikke kunne fikses med kniping pga fremfallet. Kirurgen fikset og for min del ble alt bra. Ble henvist av fastlege, så fikk «gratis» operasjon. Anonymkode: c71b9...0da
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #13 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS, så leit at det ble sånn som du beskriver. Jeg ville bedt fastlegen om henvisning til kirurg som er spesialist på kvinnelig underliv for vurdering om dette kan fikses. Grunnen til det er at de to gynekologene jeg gikk til sa begge at alt var normalt og at jeg bare måtte knipe. Knep og knep i 10 år uten bedring. Kom meg til kirurg som forklarte at dette ikke kunne fikses med kniping pga fremfallet. Kirurgen fikset og for min del ble alt bra. Ble henvist av fastlege, så fikk «gratis» operasjon. Anonymkode: c71b9...0da Takk for svar! Hvor fikk du hjelp? Anonymkode: a8592...7e0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #14 Skrevet 28. februar 2024 Jordmor sa etter min andre fødsel nå skal vi endelig ordne opp i rotet etter den første men da må jeg desverre klippe og lime litt om du ønsker det 😂 jeg sa "ja takk gjerne" etter ni år med mye plager som et resultat av sløvt arbeid første gang.. Anonymkode: d1250...dc7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #15 Skrevet 28. februar 2024 Jeg revnet mye, men overfladisk og ble heftet litt tilfeldig sammen, hos meg ble jeg etterhvert henvist til Oslo universitetssykehus til erfarne gynekologer. De rekonstruerte skjedekanten. For å unngå sammengroinger og smerter må jeg ha daglig berøring/bevegelse i området. Daglig vedlikehold eller kronisk nedleggelse av funksjonen virker å være mine alternativer. Jeg fleiper med at jordmor som sydde meg var mer bevandret i hardangersøm enn hvordan et kvinnelig underliv er konstruert, selv var jeg en homonklump som bare brydde meg om ungen min på det tidspunktet. Jeg fann senere ut at har jeg løkker, kan jeg jo henge dangel i de, så kjøpte Pircing. For hjelp til påsettelse, fikk jeg artisten i studioet til å gjøre det. Han var helt sjokkert, frastøtt og tilbydde seg å gi meg kontaktinfo til en god kirurg som kunne rette opp styggheten. Jeg takket, nei, så har kun rykter om at gode underlivskirurger finnes. Jeg har vært velsignet med at de som har hatt sex med meg aldri har rakket ned på utseendet, mens min vinkling er funksjon. TS og andre med smerter, sammengroinger og plager, ikke gi opp, dere finner fram til hjelp etterhvert om dere fortsetter å spørre rundt. Anonymkode: e3126...a10
Leselusa Skrevet 28. februar 2024 #16 Skrevet 28. februar 2024 Tråden er ryddet for avsporing og personangrep. Tråden flyttes til kropp og helse. Mvh. Leselusa, mod.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #17 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for svar! Hvor fikk du hjelp? Anonymkode: a8592...7e0 Fikk hjelp via fastlegen. Du må spørre om henvisning til gynekologisk kirurg for vurdering om operasjon kan hjelpe på dine plager. Anonymkode: c71b9...0da
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #18 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 21.08): Jeg hadde ikke arrvev, men ting var litt for åpent pga et sting hadde løsnet og det var sydd litt feil i tillegg, slimhinnen var dratt litt mot en side og dermed var det deler av skjeden som ‘manglet’ slimhinne så det ble sårt. Fastlegen kunne ikke se det, men henviste pga plagene ikke gikk over. Gynekolog strevde med å se det og ville vente til jeg var ferdig med å få barn, og etter nr. 2 så gikk jeg til fastlegen og han henviste igjen. Ble vurdert og pga plagene slik jeg beskrev de, ble jeg operert. Viktig å beskrive hyppigheten av plagene, hvordan de preger deg i hverdagen. Ikke fokuser på hvordan det ser ut, jeg brydde meg ikke om at det så ganske normalt ut, bare litt ‘skjevt’ som bare jeg klarte å se utenom gynekologene, men fikk likevel operasjon. Har det mye bedre. De kan mye når man kommer til riktig person. Er du plaget skal du ikke måtte gå sånn uten å bli vurdert og det er lov å be om second opinion også! Dessverre er det mange som går lenge uten å få hjelp, jeg har en god fastlege som skrev en god henvisning og møtte flinke gynekologer. lykke til, det føles som en kamp, men mye kan fikses med riktig hjelp. Anonymkode: 742df...654 Takk for svar! Kan jeg spørre hva slags plager du hadde ? Jeg har forsøkt lenge å få hjelp, og det er så ille at jeg ikke kan leve med det. Men ingen hjelp å få😪 Anonymkode: a8592...7e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå