Gå til innhold

Oppussing av bad, eller bare et løft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et slitent bad. Takstmann som gjorde vurdering før salget (jeg kjøpte i fjor sommer) nevner at det ikke er tegn til fukt, råte eller mugg, men har fått TG2 pga over halvparten av brukstid/levetid på rørene. 

Det er lagt baderomsplater på vegg og vinylgulv, men baderomsplatene i dusjhjørne er ikke beregnet for våtsone. 

Varmekablene under gulvet virker ikke, og da jeg hadde elektriker innom for å se på det finner vi ut at koblingsboksen er under veggen, og vi aner ikke hvor den er gjemt inn. 

Det jeg tenker er nytt vinylgulv, evt mikrosement på gulv. Nye baderomsplater på veggene og få satt inn et dusjkabinett. 

Jeg har huslån i husbanken og kan derfor ikke ta opp lån for oppussing å bake inn i boliglånet. Må derfor bruke av sparepengene som pr tiden er ca 140.000. 

Jeg ønsker jo så klart å få gjort dette billigst mulig, og helst rundt 50.000. Er det realistisk?

Bor i borettslag, og jeg ønsker ikke flislegge hele badet for så at det må rives når styret finner ut de skal skifte alle rør. De hadde tenkt å gjøre det i 2020, men så kom covid og så solgte flere boligen sin, så nå avventer de i hvertfall 5 år sier de, men ingen ting avgjort. Og 5 år orker jeg ikke vente på en oppgradering. 

Er det realistisk å sende epost til lokale rørleggere å si hva jeg ønsker, og om det er mulig å komme på mellom 50-70.000? Aldri gjort dette før. 

Og er det noe keg kan gjøre for å minimere utgiftene? Kan jeg rive baderomsplatene og ta opp gulvet sjøl? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal bruke dusjkabinett kan du jo vurdere å gjøre det selv..? Liten sannsynlighet for vannskade på vegg og tak når alt vannet holdes innenfor dusjkabinettets fire vegger og tette gulv. 

Ville vært litt bekymret for den koblingsboksen til varmekablene. Hvorfor er den inni veggen, tildekt og utilgjengelig? Og hvorfor virker den ikke? Er det kabler som har smeltet og brent av termostaten, eller er kursen koblet ut? 

Prismessig varierer jo dette veldig med størrelsen på badet, og jeg ser ingen mål oppgitt i posten din. Å leie inn håndverkere vil nok presse prisen opp betraktelig, så om du klarer å gjøre ting selv med litt vennetjenester kutter du nok kostnaden til halvparten eller mindre av hva det vil koste å leie inn folk

Skrevet

Jeg rev badet mitt selv, var fliser med belegg under på gulv, og plater på veggene. 
Kjøpte fliser og veggplater, nytt møbel og toalett på Megaflis, og en kompis bygget det opp igjen for meg. 
Kom på ca 30.000. 
Han påstod at å flise veggene var enklere enn å plate dem og ikke tok noe særlig mer tid. Vi måtte sette opp nye stendere før platene kom opp, men antar man måtte gipset før fliser i tillegg? 

Anonymkode: e0905...e99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...