Synonym Skrevet 27. februar 2024 #1 Skrevet 27. februar 2024 Hei Samboeren min og jeg har bodd i en leilighet som familien min eier i over 3 år. Vi vil nå kjøpe denne leiligheten sammen. Hvordan fungerer reglene rundt skattefradrag og botid dersom vi ønsker å selge innen ett år fra vi kjøpte den (dersom vi selger med overskudd, så klart)? Har det noe å si at vi har bodd i leiligheten i flere år før vi kjøpte den? I reglene skilles det mellom botid og overtakelse, og regelen er 1 år fra man flytter inn, ikke datoen da man overtok. Vår innflytningsdato er tilbake i 2020. «Kravet om botid er oppfylt dersom man har bodd i boligen i minst ett år i løpet av de siste to årene før salget finner sted. Botid regnes fra den dagen man flytter inn i boligen. Botiden regnes frem til salgstidspunktet, eller til den dagen man flytter ut dersom man flytter ut før salgstidspunktet.» Er det noen som vet om det er et unntak for dette? Jeg setter stor pris på hjelp 😊
newman01 Skrevet 27. februar 2024 #2 Skrevet 27. februar 2024 Virker merkelig om man skal opparbeide seg botid i en bolig man ikke eier. Men på en annen side har det kommet flere leie-til-eie-konsepter på markedet. Kanskje svaret ikke er så åpenlyst som man tror? Men hva skjer med skatt for familien din når du kjøper leiligheten da? De har jo da ikke hatt botid siste tre årene
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #3 Skrevet 27. februar 2024 Sitat Salg av bolig er skattepliktig dersom du ikke har eid boligen i mer enn ett år og du ikke har brukt den som din egen bolig i minst ett av de to siste årene før salget skjer Skatt når du skal selge bolig eller annen eiendom - Skatteetaten Både botid og eiertid må være oppfylt. Anonymkode: 8f73e...80c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #4 Skrevet 27. februar 2024 Vi har vært i samme situasjon, og vi skattet, tenkte ikke engang på at det der var en mulighet. Men husk at du kan trekke fra de utgiftene du har hatt i forbindelse med salget, før du beregner summen du skal skatte av. Anonymkode: b9938...e7f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #5 Skrevet 27. februar 2024 Du må ha eid den. Det ligger også krav til eietid i tillegg til botid. Anonymkode: 5c20f...4cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå