Gå til innhold

Blodig alvor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned i vekt og har fått en frykt for å legge på meg. Jeg tenker konstant på mat, trening og vekt…

hvordan holder du balansen og vet hva du kan spise og hvor mye aktivitet du må være i? 

Er det noen som har tips til å finne balansen?

hvor ofte tenker dere som ikke har slanker dere på mat og trening?

Anonymkode: 25374...192

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri.

Anonymkode: 2f0dc...3df

Skrevet

Mat - sjelden. Trening - ofte dårlig samvittighet, har aldri funnet en god rutine. 

Vekt; ta sunne valg gjennom uka, tenker litt porsjonskontroll, og jeg snoper ikke. Så går jeg på vekten hver mandag, går den opp to-tre uker på rad så tenker jeg gjennom hva jeg spiser, og tar noen grep. I perioden mellom stresser jeg ikke så mye med det. 

Anonymkode: 769ab...a2f

Skrevet

Hvor fort gikk du ned i vekt? Hvordan spiste og trente du? Hvor mye kontroll følte du at du hadde da? Dette legger noen føringer for "tiden etterpå" (som jo bør være "resten av livet"). Før gikk jeg alltid all-in, Grete Roede-style, når jeg skulle ned i vekt. Sist gang tok jeg isteden grep for å undersøke, utfordre og legge om hvordan jeg spiser, beveger meg, tenker og føler, til hvordan en normalvektig person spiser, beveger seg, tenker og føler. Det har vært voldsomt, men også 100% godt og vellykket.

Å holde vekta er i prinsippet bare å være i kaloribalanse. Om du regnet ut kaloribehovet for å gå ned i vekt og lett kunne holde deg til det, kan du regne ut kaloribehovet for å gå ned i vekta og lett holde deg til det også.

Sitat

Folk som ikke har slanket seg? Eller folk som ikke slanker seg lenger?

Jeg gikk ned 25 kilo for ti år siden og har holdt vekta noenlunde stabil etterpå. Jeg tenker på mat ganske mye av tiden. Forskjellen på hvordan jeg tenker på mat, er dog vidt forskjellig fra da jeg strevde med forholdet mitt til mat, vekt, kropp og trening. Nå gleder jeg meg til å spise og gleder meg over det jeg har spist. Jeg spiser alt jeg liker, og ingenting jeg ikke liker, jeg spiser når jeg vil og hvor mye jeg vil, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden. Før holdt jeg igjen alt jeg kunne, og gikk på smell eller smell. Jeg delte inn mat i "sunt" og "usunt", jeg gruet meg til å spise fordi jeg bare hadde "lov" til å spise det jeg tenkte på som "sunt", og skammet meg hver gang jeg ikke klarte å kontrollere meg og spiste noe "usunt". Jeg følte meg mislykket, og som om det var noe feil med meg. Jeg enset ikke at dette er sånn alle som strever med vekta har det, og skjønte ikke at det er sånn slankeindustrien, media, legemiddelindustrien, treningssentre, matvareindustrien, bloggere osv osv tjener penger.

Jeg tenker i dag på "trening" som et konsept som har spredd seg som en pest - å trene er noe man gjør til noe, altså hvis man driver med en idrett. Å være i daglig fysisk aktivitet er noe helt annet, det er ikke noe "utenpå" som blir enda en plikt som bringer mer stress i tilværelsen. 

Anonymkode: fec35...b30

Skrevet

Jeg gikk nok ned rundt 30-35 kg på et år. Har gått/løpt fra 4-12 km hver dag.. 

Anonymkode: 25374...192

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hele tiden, dag inn og dag ut.

Gikk ned 30 kg for 2 år siden, får dårlig samvittighet for all mat som ikke er "rent kjøtt og grønnsaker".

Anonymkode: 5de1d...7a7

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Matas, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...