AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #41 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er uenig, jeg ønsker tilbud av offentlige skoler, politi, strømnett, jernbane, helsevesen, Brann og redning osv. Og jeg ønsker at man ikke forbyr private alternativer men setter seg mål om å gi bedre tilbud enn de private. Ikke nødvendigvis i lønn menn i for eksempel brukertilfredshet og i tilfredshet med arbeidssted og arbeidsforhold. Anonymkode: c2468...b50 Det er en fin idéologi og de fleste ansatte innen helse tilstreber nettopp dette. Med utmattede og overarbeidede ansatte i alle ledd som i tillegg har elendige vilkår, umenmeskelige vakter og svingskift og fortsatt ikke råd til salt i maten, så kan den norske staten takke seg selv… Dette er en varslet krise og jo penger og økte lønninger vil føre til flere faste ansatte innen det offentlige; som igjen vil redusere presset og stresset på hver enkelt ansatt og kunne føre til langt bedre vilkår i fht turnus og frihet enn man har per i dag. Det skal lønne seg å jobbe med å ivareta andre og å redde liv, det er belastende på så mange måter at mennesker som ikke selv jobber innen feltet helse aldri vil kunne forstå hva vi som jobber med dette faktisk går igjennom hver eneste arbeidsdag. Og at en offentlig ansatt med tilsvarende bachelor- eller masterutdanning utenfor helsesektoren, som ikke har ansvar for liv eller død, og attpåtil med flexitid eller en sunn arbeidstid skal tjene 300-500 000 mer enn oss i helse er jo renspikka galskap og et moderne slaveri! Det er ufattelig provoserende. Vi er empatiske og vi bryr oss og vi strekker oss lengre enn langt for pasientene våre, men vi er ikke engler og vi får ikke vår lønn i himmelen på lik linje med alle andre arbeidstakere. Så har også vi ansatte innen helse et liv og familien as som skal driftes og ivaretas. På tide at det skjer drastiske tiltak som gjør at det lønner seg å stå på som vi gjør; dag og natt for deg og dine nærmeste med påfølgende uunngåelige helseplager og ekstremt mye tid borte fra våre egne nærmeste. Den norske stat har råd til å behandle oss skikkelig! Anonymkode: 061f3...b4a 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #42 Skrevet 27. februar 2024 Skjønner godt at de gjør det, men liker ikke utviklingen. Lønna burde heller justeres opp litt. Dette er dyrt for fattige kommuner. Tenk om mange flere yrkesgrupper gjør det samme. Barnehagelærere, lærere, hjemmehjelper, politi, brannmenn osv. Rart om de ikke følger etter opplegget til sykepleierne. Da går vel mange kommuner konkurs. Anonymkode: 3ba5a...bf4
Majer Skrevet 27. februar 2024 #43 Skrevet 27. februar 2024 Jeg er selvfølgelig i mot ordningen med vikarbyråer da private er syre i drift, men jeg synes det er bra at det oppstår en slags protestaksjon. Ideelt sett skulle jeg sett at alle sykepleiere tok en uke fri nå. Det hadde sikkert gått utover en haug av pasienter, men det hadde skapt en bedre situasjon på sikt. Dessverre tør ikke folk å gjøre det. Da er vikarbyråer kanskje det nærmeste vi kommer en protestaksjon Vil og nevne at sykepleiere som jobber i vikarbyråer ofte må jobbe på de verste avdelingene
William_S Skrevet 27. februar 2024 #44 Skrevet 27. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er en fin idéologi og de fleste ansatte innen helse tilstreber nettopp dette. Med utmattede og overarbeidede ansatte i alle ledd som i tillegg har elendige vilkår, umenmeskelige vakter og svingskift og fortsatt ikke råd til salt i maten, så kan den norske staten takke seg selv… Dette er en varslet krise og jo penger og økte lønninger vil føre til flere faste ansatte innen det offentlige; som igjen vil redusere presset og stresset på hver enkelt ansatt og kunne føre til langt bedre vilkår i fht turnus og frihet enn man har per i dag. Det skal lønne seg å jobbe med å ivareta andre og å redde liv, det er belastende på så mange måter at mennesker som ikke selv jobber innen feltet helse aldri vil kunne forstå hva vi som jobber med dette faktisk går igjennom hver eneste arbeidsdag. Og at en offentlig ansatt med tilsvarende bachelor- eller masterutdanning utenfor helsesektoren, som ikke har ansvar for liv eller død, og attpåtil med flexitid eller en sunn arbeidstid skal tjene 300-500 000 mer enn oss i helse er jo renspikka galskap og et moderne slaveri! Det er ufattelig provoserende. Vi er empatiske og vi bryr oss og vi strekker oss lengre enn langt for pasientene våre, men vi er ikke engler og vi får ikke vår lønn i himmelen på lik linje med alle andre arbeidstakere. Så har også vi ansatte innen helse et liv og familien as som skal driftes og ivaretas. På tide at det skjer drastiske tiltak som gjør at det lønner seg å stå på som vi gjør; dag og natt for deg og dine nærmeste med påfølgende uunngåelige helseplager og ekstremt mye tid borte fra våre egne nærmeste. Den norske stat har råd til å behandle oss skikkelig! Anonymkode: 061f3...b4a Tror mye av løsningen hadde vært å fjerne helseforetakene. Det er en modell hvor det offentlige leker litt butikk og så funker det ikke. Butikkvirksomhet kan man overlate til private bedrifter. Med det sagt så er norske offentlige sykehus stort sett av ganske grei standard sammenlignet med en del i utlandet. Endret 27. februar 2024 av William_S 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #45 Skrevet 27. februar 2024 Forstår sykepleierne godt jeg, og dette er ett generelt bedriftsproblem. Det handler om budsjett og budsjettposter. Istedenfor å se det store bildet, så har bedrifter (og da også statlige virksomheter) faste og variable utgifter som går på forskjellige poster. Det gir ingen mening at vi kan leie inn 40 vikarer som gjør den samme jobben, men å ansatte 40 faste, det går ikke. Men fra ett budsjett-perspektiv, så går det fint! og det er det beste for bedriften. Det er rett og sett det økonomiske som trumfer behov for god arbeidsplass. Anonymkode: 31376...c5c 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #46 Skrevet 27. februar 2024 Jeg forstår det godt! Optikere har gjort det samme. Men det som skjer nå er at mer og mer blir mulig uten fysisk optiker på stedet pga bedre utstyr og teknologi, og sannheten er at optikere nå ikke lenger er så stor mangelvare som det var for noen år siden. Flere og flere av de som leide seg selv ut sliter nå fordi de ikke trengs i like stor grad Anonymkode: a837b...544 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #47 Skrevet 27. februar 2024 Er sykepleier i mange år. Jeg MISLIKER STERKT at slike vikarbyråer for jeg ser at ansatte enten har dårlig språkkunnskaper eller bryr seg lite om hva de driver med som fører til merarbeid på faste ansatte og det hele svekker pasienten sin helse. Har sett det med både innleide leger og sykepleiere. At de kaster bort penger på det er ikke gunstig for kommuner eller sykehus. MEN.... Om jeg vurderer dette selv, jeg vet jeg kan vøre pålitelig og behjelpelig, bidra til den avdelingen jeg blir utplassert i. Det et fristende. Anonymkode: 8099d...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #48 Skrevet 27. februar 2024 Kjør på. Alle er sin egen lykkessme. Anonymkode: 02417...87f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #49 Skrevet 27. februar 2024 Det er veldig lite effektivt. Dårlig bruk av resurser. Men det er trur jeg er hele poenget. Langtidsplanen er å privatisere alt og selge sykehusene til høystbydende i utlandet. Anonymkode: deca5...95b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #50 Skrevet 27. februar 2024 Jeg er selv sykepleier og forstår dem godt! Jeg synes pandemien har gjort forskjellene mellom oss og andre yrkesgrupper mye større. Sykepleierne (og selvfølgeig de andre som MÅTTE møte på jobb, men her er det sykepleiere som diskuteres) stod på , mens svært mange hadde meget rolige dager på hjemmekontor. Babyboomen i etterkant og det økte salget av alkohol tyder på at det faktisk var ganske mange som ikke "måtte opp og på jobb om morra" og som hadde et roligere liv mens det stod på. Vi sykepleiere stod midt i det. Mange ble omdisponert og måtte hive seg rundt. Ja, jeg var takknemlig for å ha en jobb, men de aller fleste av de rundt meg som hadde det roligere, har også fortsatt en jobb. Så for meg ble pandemien bare en ekstra slitasje. Jeg var redd for smitte, hadde unger jeg skulle følge opp og fikk samtidig masse,masse mer å gjøre, men har ikke fått mer lønn eller noen andre goder i etterkant. Så jeg forstår godt at sykepleiere hopper av og blir vikarer. Anonymkode: bb714...203 2 2
MiniMjau Skrevet 27. februar 2024 #51 Skrevet 27. februar 2024 Det er et sterkt signal om hva spl trenger!! Bedre og fleksible turnuser, høyere lønn. Det er ikke usolidarisk. Det er ren overlevelsesinstinkt. Ta på din egen maske først osv. Forbauser meg ikke at dette snart blir regulert og sågar forbudt 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #52 Skrevet 27. februar 2024 MiniMjau skrev (12 minutter siden): Det er et sterkt signal om hva spl trenger!! Bedre og fleksible turnuser, høyere lønn. Det er ikke usolidarisk. Det er ren overlevelsesinstinkt. Ta på din egen maske først osv. Forbauser meg ikke at dette snart blir regulert og sågar forbudt Helt riktig ! Anonymkode: ef593...3d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #53 Skrevet 27. februar 2024 Som vikar slipper man også langvarig ansvar, siden man bytter sted med jevne mellomrom, ergo mindre slitasje. Anonymkode: c6750...df8
Topsi Skrevet 27. februar 2024 #54 Skrevet 27. februar 2024 Fremmed fugl skrev (8 timer siden): Sier det samme om leger, der dette har i deler av Norden vært mye mer utbredt mye lengre. Det du må huske på er at man ikke kommer kunne gå tilbake hvis den Norske modellen fjernes. I det lange løp så er det arbeidsgiver som sitter på de sterkeste kortene hvis det ikke er en sterk fagforening på andre siden. Norge er et av de land med flest leger og sykepleiere per innbygger i verden, hvordan man klarer å tro at arbeidsgiver vil tape på sikt hvis vi går over til en modell der den enkelte lege og sykepleier skal klare seg selv, det klarer jeg ikke å forstå. Ja, akkurat nå er det sånn, men det er kun nå. Langsiktighet. At vi alle taper på at det blir alles kamp for seg selv og imot arbeidsgiver er jeg enig i, men det føles ganske så absurd at vi sykepleiere og lærere aktivt motarbeides av den øvrige fagbevegelsen. Hvis de vil ha vår lojalitet må de slutte å lage konflikt mot oss hvert år. For nå føles det som alle er utenettwr at vi skal få minst fordi vi tjener litt mer enn de andre, selv om vi i et livsløp taper på utdanningen vår
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #55 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da får man betale sykepleiere og andre skikkelig da så slipper man dette. Hadde gjort samme selv om jeg var sykepleier som får elendig betalt med kronisk underbemanning. Anonymkode: 5f13d...494 Men de er jo ikke elendig betalt! De har en helt ok lønn sammenlignet med andre i det offentlige med tildvarnede utdanning. Dette med underbetalt er noe Sykepleierforbundet har klart å få folk til å tro. Kronisk underbemanning er en helt annen sak, det er for det meste pga elendig ledelse og at kommunene er lutfattige. Anonymkode: cea84...e75 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #56 Skrevet 27. februar 2024 Synes langt flere sykepleiere bør gå til vikarbyråer for å få betalt hva de er verdt. Så får heller det offentlige tilby høyere lønn for å få riktig kompetanse eller nok kompetanse. For sykepleiere er NØDVENDIGE å ha i helsesektoren. En kan ikke si at det er usolidarisk at sykepleiere ønsker lønnsøkning når det er en gruppe der det både mangler og vil mangle langt flere om noen år. Der ingenting gjøres for å bedre sykepleieres hverdag. Ikke høyere lønn, ikke bedre arbeidsvilkår. Det skal bare legges ned alt som kan legges ned. Det blir verre årene fremover. Hva gjør de for å få flere søkere? Setter opp karakterer, men ordner ikke lønn. Det er et yrke der flere blir syke av yrket de holder på med. Yrket der flere går ut og sier at de gråter etter jobb fordi presset er for stort. Det gjøres ingenting for å bedre sykepleieryrket. Kun tomme løfter. Under covidpandemien var det noen som fikk en lue som takk. Det er hvor mye det offentlige setter pris på livsnødvendig kompetanse. Det er faktisk noen yrker som er mer basalt viktige for samfunnet, og sykepleier er en av disse. Så sykepleiere bli vikarer, få betalt det du er verdt. Anonymkode: 7a59f...04a 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #57 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er vel noe av det smarteste man kan gjøre som sykepleier. Det er jo stor etterspørsel. Det er jo ikke sykepleiernes feil at politikerne tvinger frem rovdrift på helsebransjen. Da blir dette paradoksale resultatet. Enda dyrere helsetjenester. Det var en kort periode mange vikarbyrå gikk konkurs og ingen sykepleiere kunne drive som selvstendig næringsdrivende. Pga lav etterspørsel. Mest sannsynlig i en periode med mer satsing innen helse, med flere ansatte, mer konkurransedyktig lønn og dermed også mindre bruk av vikarbyrå. Da gikk mange, særlig nyoppstartede vikarbyrå/selvstendig næringsdrivende konkurs. Det varte ikke i så mange år og nå er det el mer bruk av vikarbyrå enn noen gang. Så det er bare for sykepleiere å leie seg ut i mens man kan👍 Forhåpentligvis ser politikerne selv galskapen som skjer som følge av alle nedskjæringen etterhvert. De tror de sparer men må da snart innse at de gjør det motsatte. Helsevirksomhet blir bare dyrere fordi helseinstitusjonene blir avhengig av vikarbyrå. Anonymkode: a662b...1c0 Slutningen din stemmer ikke. Årsaken til at mange små vikarbyrå ble avviklet var ikke pga. «en periode med mer satsing innen helse, med flere ansatte og mer konkurransedyktig lønn» og dermed lavere etterspørsel etter vikartjenester. Offentlig sektor må forholde seg til rammeavtaler, de kan ikke kjøpe tjenester fra «Gudruns sykepleieservice» og lignende aktører. Små aktører vil ikke kunne konkurrere om offentlige anbud da de ikke kan garantere et adekvat volum på tjenestene de tilbyr. I tillegg var tilgangen på svenske og danske sykepleiere god, så markedet for små vikarbyrå var svært begrenset. I dag, derimot, er tilgangen på utenlandske sykepleiere langt lavere enn tidligere pga. lavere kronekurs som gjør det langt mindre lukurativt å jobbe i Norge enn tidligere. At å jobbe i vikarbyrå er en reell mulighet for sykepleiere flest er for øvrig en feilaktig fremstilling, da disse jobbene krever en grad av fleksibilitet som er lite forenelig med et familieliv. Som vikar via byrå må man jobbe der man får et oppdrag, når man får et oppdrag, og jobbsikkerheten er også langt lavere. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er en fin idéologi og de fleste ansatte innen helse tilstreber nettopp dette. Med utmattede og overarbeidede ansatte i alle ledd som i tillegg har elendige vilkår, umenmeskelige vakter og svingskift og fortsatt ikke råd til salt i maten, så kan den norske staten takke seg selv… Dette er en varslet krise og jo penger og økte lønninger vil føre til flere faste ansatte innen det offentlige; som igjen vil redusere presset og stresset på hver enkelt ansatt og kunne føre til langt bedre vilkår i fht turnus og frihet enn man har per i dag. Det skal lønne seg å jobbe med å ivareta andre og å redde liv, det er belastende på så mange måter at mennesker som ikke selv jobber innen feltet helse aldri vil kunne forstå hva vi som jobber med dette faktisk går igjennom hver eneste arbeidsdag. Og at en offentlig ansatt med tilsvarende bachelor- eller masterutdanning utenfor helsesektoren, som ikke har ansvar for liv eller død, og attpåtil med flexitid eller en sunn arbeidstid skal tjene 300-500 000 mer enn oss i helse er jo renspikka galskap og et moderne slaveri! Det er ufattelig provoserende. Vi er empatiske og vi bryr oss og vi strekker oss lengre enn langt for pasientene våre, men vi er ikke engler og vi får ikke vår lønn i himmelen på lik linje med alle andre arbeidstakere. Så har også vi ansatte innen helse et liv og familien as som skal driftes og ivaretas. På tide at det skjer drastiske tiltak som gjør at det lønner seg å stå på som vi gjør; dag og natt for deg og dine nærmeste med påfølgende uunngåelige helseplager og ekstremt mye tid borte fra våre egne nærmeste. Den norske stat har råd til å behandle oss skikkelig! Anonymkode: 061f3...b4a Hvor i alle dager har du det fra at andre yrkesgrupper i offentlig sektor med utdanning på bachelor-nivå «tjener 300 - 500 000,- mer enn oss i helse»? Dersom dette faktisk er noe du tror så er du grovt feilinformert. Faktisk så har sykepleiere i turnus høyere grunnlønn enn andre yrkesgrupper med bachelorgrad i mange kommuner. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er selv sykepleier og forstår dem godt! Jeg synes pandemien har gjort forskjellene mellom oss og andre yrkesgrupper mye større. Sykepleierne (og selvfølgeig de andre som MÅTTE møte på jobb, men her er det sykepleiere som diskuteres) stod på , mens svært mange hadde meget rolige dager på hjemmekontor. Babyboomen i etterkant og det økte salget av alkohol tyder på at det faktisk var ganske mange som ikke "måtte opp og på jobb om morra" og som hadde et roligere liv mens det stod på. Vi sykepleiere stod midt i det. Mange ble omdisponert og måtte hive seg rundt. Ja, jeg var takknemlig for å ha en jobb, men de aller fleste av de rundt meg som hadde det roligere, har også fortsatt en jobb. Så for meg ble pandemien bare en ekstra slitasje. Jeg var redd for smitte, hadde unger jeg skulle følge opp og fikk samtidig masse,masse mer å gjøre, men har ikke fått mer lønn eller noen andre goder i etterkant. Så jeg forstår godt at sykepleiere hopper av og blir vikarer. Anonymkode: bb714...203 Hvor er det du jobber, som hadde det så travelt under pandemien? Jeg jobbet selv som sykepleier i kommunehelsetjenesten under coronapandemien og alle jeg kjenner som jobber innen helse har aldri hatt det så rolig som under pandemien. 🤷♀️ All ikke-akutt aktivitet ble satt på vent og på tross av periodevis skyhøyt fravær hadde vi helt ok dager, da coronaavtalen medførte så høy betaling (200% overtid, dvs. tre ganger så mye betalt som for en ordinær vakt, for alle ekstravakter over 20 timer i uka (dvs. ingen krav til reell overtid)) at det var kamp om ledige vakter. Anonymkode: 0ebe9...13d 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #58 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutningen din stemmer ikke. Årsaken til at mange små vikarbyrå ble avviklet var ikke pga. «en periode med mer satsing innen helse, med flere ansatte og mer konkurransedyktig lønn» og dermed lavere etterspørsel etter vikartjenester. Offentlig sektor må forholde seg til rammeavtaler, de kan ikke kjøpe tjenester fra «Gudruns sykepleieservice» og lignende aktører. Små aktører vil ikke kunne konkurrere om offentlige anbud da de ikke kan garantere et adekvat volum på tjenestene de tilbyr. I tillegg var tilgangen på svenske og danske sykepleiere god, så markedet for små vikarbyrå var svært begrenset. I dag, derimot, er tilgangen på utenlandske sykepleiere langt lavere enn tidligere pga. lavere kronekurs som gjør det langt mindre lukurativt å jobbe i Norge enn tidligere. At å jobbe i vikarbyrå er en reell mulighet for sykepleiere flest er for øvrig en feilaktig fremstilling, da disse jobbene krever en grad av fleksibilitet som er lite forenelig med et familieliv. Som vikar via byrå må man jobbe der man får et oppdrag, når man får et oppdrag, og jobbsikkerheten er også langt lavere. Hvor i alle dager har du det fra at andre yrkesgrupper i offentlig sektor med utdanning på bachelor-nivå «tjener 300 - 500 000,- mer enn oss i helse»? Dersom dette faktisk er noe du tror så er du grovt feilinformert. Faktisk så har sykepleiere i turnus høyere grunnlønn enn andre yrkesgrupper med bachelorgrad i mange kommuner. Hvor er det du jobber, som hadde det så travelt under pandemien? Jeg jobbet selv som sykepleier i kommunehelsetjenesten under coronapandemien og alle jeg kjenner som jobber innen helse har aldri hatt det så rolig som under pandemien. 🤷♀️ All ikke-akutt aktivitet ble satt på vent og på tross av periodevis skyhøyt fravær hadde vi helt ok dager, da coronaavtalen medførte så høy betaling (200% overtid, dvs. tre ganger så mye betalt som for en ordinær vakt, for alle ekstravakter over 20 timer i uka (dvs. ingen krav til reell overtid)) at det var kamp om ledige vakter. Anonymkode: 0ebe9...13d Jeg jobbet på sykehjem og der var det veldig hektisk. Dårlig bemanning pga vikarene ikke fikk jobbe flere plasser og dermed måtte velge en arbeidsplass. pasientene var såklart like krevende som før. Smitteregime var ekstremt strengt og ved det minste symptom måtte pasient isoleres og regime innføres. Anonymkode: ff4ee...978
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #59 Skrevet 27. februar 2024 Er det så jævlig å være sykepleier på ekte? Eller bare er de innmari god til å organisere seg og syte i flott? Anonymkode: 70e3f...8d0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #60 Skrevet 27. februar 2024 Håper det blir krav til at lærere må være utdannet adjunk/lektor, slik at lærere etterhvert kan gjøre det samme. Nå kan jo alle (Lise og Per 19år) jobbe som lærere. Anonymkode: 7357d...ebb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå