Helgekarjol Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 (endret) https://www.vg.no/nyheter/i/8Jep3x/helseminister-om-sykepleiere-som-leier-ut-seg-selv-en-kjempeutfordring De jobber når de har lyst, tjener mer og har bedre betingelser. Det er i ferd med å utfordre den norske arbeidslivsmodellen, sier helseminister Kjerkol. – Det utfordrer i hvert fall de som går på jobb hver dag og forhandler solidarisk hver dag om sine rettigheter, det gjør det. Men jeg har ikke behov for å dele ut noen merkelapper. Nesten 2/3 av det kommuner betaler for en sykepleier, går til byrået som leier dem ut! Endret 26. februar 2024 av Helgekarjol 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Helgekarjol skrev (3 minutter siden): De jobber når de har lyst, tjener mer og har bedre betingelser. Det er i ferd med å utfordre den norske arbeidslivsmodellen, sier helseminister Kjerkol. Bra! Må da være lov å gjøre endringer for at man skal få ha et bedre liv selv, eller? Anonymkode: a8de6...006 25 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #3 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bra! Må da være lov å gjøre endringer for at man skal få ha et bedre liv selv, eller? Anonymkode: a8de6...006 Enig. Men typisk Kjerkol og Ap generelt. Alle inne i partiet kan jukse på studiet osv. Men sykepleiere skal jobbe som slaver i arbeiderklassen Anonymkode: 38c5c...9ca 24 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #4 Skrevet 27. februar 2024 Alle sykepleiere burde gjøre det samme. Heier på dem! Anonymkode: 061f3...b4a 9 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #5 Skrevet 27. februar 2024 Sykepleierne må jo selvsagt tenke på seg selv først. Det er staten/sykehusen/kommunene som har valgt denne lønnsstrukturen, nå må de leve med med. Anonymkode: 5e300...cb6 24
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #6 Skrevet 27. februar 2024 Just now, AnonymBruker said: Alle sykepleiere burde gjøre det samme. Heier på dem! Anonymkode: 061f3...b4a Mens bemanningsbyråene tjener rått på dette. Anonymkode: 1f30c...db0 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #7 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mens bemanningsbyråene tjener rått på dette. Anonymkode: 1f30c...db0 Og så hva? Bemanningsbyråene er oppurtinistiske og strategiske i valg av marked. Ingenting galt i det, det er slik alle bedrifter får sin inntjening. De har funnet et marked som er utsultet, helt greit at de også tjener på det samtidig som at sykepleierne får bedre lønn og vilkår i arbeidshverdagen sin. Anonymkode: 061f3...b4a 8 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #8 Skrevet 27. februar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mens bemanningsbyråene tjener rått på dette. Anonymkode: 1f30c...db0 Da får man betale sykepleiere og andre skikkelig da så slipper man dette. Hadde gjort samme selv om jeg var sykepleier som får elendig betalt med kronisk underbemanning. Anonymkode: 5f13d...494 11 5
Maskinfører Skrevet 27. februar 2024 #9 Skrevet 27. februar 2024 Jeg har sett disse menneskene både på sykehus og sykehjem til tjeneste for far jeg skjønner godt at de leier seg ut til bedre lønn 2 2
tøydokka Skrevet 27. februar 2024 #10 Skrevet 27. februar 2024 Nei, ikke i det hele tatt. Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe som vikar, masse forskjellige arbeidsplasser og nye kollegaer til stadighet. Uforutsigbar arbeidssituasjon og mye reising. Dette hadde jeg aldri klart å trives med, og synes ikke den lønnen de får er høy nok sammenlignet med oss som jobber faste plasser. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #11 Skrevet 27. februar 2024 Hadde man fått bedre betalt for jobben ville ikke dette oppstått. Så nei, synes det er bra. Anonymkode: 6b968...438 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #12 Skrevet 27. februar 2024 ville ikke hvem som helst byttet yrke om det var bedre betalt? vi er nå på jobb for å få lønn, det var florence nightengal som jobbet for indre tilfredstillelse, men hun var fra en rik familie..å hvem er man solidarisk for om man jobber for luselønn? di som klappet for oss under korona? har ikkekunne kjøpt noe for det klappet..Nei sykepleiere/lege/helsefagarbeidere/renholdere er ikke på jobb for vi elsker jobben vår, vi skal nå leve også Anonymkode: 48d5a...c26 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #13 Skrevet 27. februar 2024 Helgekarjol skrev (47 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/8Jep3x/helseminister-om-sykepleiere-som-leier-ut-seg-selv-en-kjempeutfordring De jobber når de har lyst, tjener mer og har bedre betingelser. Det er i ferd med å utfordre den norske arbeidslivsmodellen, sier helseminister Kjerkol. – Det utfordrer i hvert fall de som går på jobb hver dag og forhandler solidarisk hver dag om sine rettigheter, det gjør det. Men jeg har ikke behov for å dele ut noen merkelapper. Nesten 2/3 av det kommuner betaler for en sykepleier, går til byrået som leier dem ut! Det er vel noe av det smarteste man kan gjøre som sykepleier. Det er jo stor etterspørsel. Det er jo ikke sykepleiernes feil at politikerne tvinger frem rovdrift på helsebransjen. Da blir dette paradoksale resultatet. Enda dyrere helsetjenester. Det var en kort periode mange vikarbyrå gikk konkurs og ingen sykepleiere kunne drive som selvstendig næringsdrivende. Pga lav etterspørsel. Mest sannsynlig i en periode med mer satsing innen helse, med flere ansatte, mer konkurransedyktig lønn og dermed også mindre bruk av vikarbyrå. Da gikk mange, særlig nyoppstartede vikarbyrå/selvstendig næringsdrivende konkurs. Det varte ikke i så mange år og nå er det el mer bruk av vikarbyrå enn noen gang. Så det er bare for sykepleiere å leie seg ut i mens man kan👍 Forhåpentligvis ser politikerne selv galskapen som skjer som følge av alle nedskjæringen etterhvert. De tror de sparer men må da snart innse at de gjør det motsatte. Helsevirksomhet blir bare dyrere fordi helseinstitusjonene blir avhengig av vikarbyrå. Anonymkode: a662b...1c0 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #14 Skrevet 27. februar 2024 Nei, mindre jobb for mer penger er det ingen som takker nei til. Anonymkode: 5a974...1b1 4
BBB12345 Skrevet 27. februar 2024 #15 Skrevet 27. februar 2024 Helgekarjol skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/i/8Jep3x/helseminister-om-sykepleiere-som-leier-ut-seg-selv-en-kjempeutfordring De jobber når de har lyst, tjener mer og har bedre betingelser. Det er i ferd med å utfordre den norske arbeidslivsmodellen, sier helseminister Kjerkol. – Det utfordrer i hvert fall de som går på jobb hver dag og forhandler solidarisk hver dag om sine rettigheter, det gjør det. Men jeg har ikke behov for å dele ut noen merkelapper. Nesten 2/3 av det kommuner betaler for en sykepleier, går til byrået som leier dem ut! Heia Norge! dette er på vei utfor stupet! støtter alle som jobber og gjør det meste ut av det 👍
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #16 Skrevet 27. februar 2024 Dette er vel resultatet av «effektivisering», mikroledelse og voksende offentlig administrasjon. Synes det er bra at det er kommet en motreaksjon og heier på sykepleierene. Håper at det menneskelige aspektet og de myke verdiene kommer tilbake ledelsen av helsevesenet, både for arbeidstakere og brukere. Anonymkode: c2468...b50 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #17 Skrevet 27. februar 2024 Vi går mot den Amerikanske modellen. Rike har råd til å betale for god helsehjelp og private sykepleiere. Snart blir det Erna på tronen igjen. Da vil det bli enda mer privatisering av alt og alle. Dette går bra. Bare pass på at du setter av penger til helse i tillegg til pensjonen din. Anonymkode: dc96a...574 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #18 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ville ikke hvem som helst byttet yrke om det var bedre betalt? vi er nå på jobb for å få lønn, det var florence nightengal som jobbet for indre tilfredstillelse, men hun var fra en rik familie..å hvem er man solidarisk for om man jobber for luselønn? di som klappet for oss under korona? har ikkekunne kjøpt noe for det klappet..Nei sykepleiere/lege/helsefagarbeidere/renholdere er ikke på jobb for vi elsker jobben vår, vi skal nå leve også Anonymkode: 48d5a...c26 Er renholder og elsker jobben min. Viktig for meg at jeg liker yrket mitt, skal tross alt jobbe i mange år. Men lønna kunne vært mye bedre. Fikk ingenting for innsatsen under koronaen. Fikk litt lønnstillegg, men det forsvant etter covid restriksjonene forsvant. Fikk skryt da.. Skjønner godt at folk velger bedre betalte yrker jeg. Hadde lønna vært god nok og trivsel bra, så hadde ikke folk søkt etter noe annet... Anonymkode: efae1...88b
Zeezrom Skrevet 27. februar 2024 #19 Skrevet 27. februar 2024 Å lenge sykepleiere ikke har noen reell forhandlingsrett siden alt av streiker går rett til tvungen lønnsnemnd tenker jeg det er flott at de som kan markerer hvordan en sykepleierlønn burde se ut. Også gøy å se Kjerkol fortsette å toe sine hender for hele saken og vise til at partene må forhandle. Sykepleierne får ikke forhandlet ordentlig og lønnen forblir dårlig. Om politikerne ønsker en endring må de slutte å gjemme seg bak helseforetakene. 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #20 Skrevet 27. februar 2024 Zeezrom skrev (2 minutter siden): Å lenge sykepleiere ikke har noen reell forhandlingsrett siden alt av streiker går rett til tvungen lønnsnemnd tenker jeg det er flott at de som kan markerer hvordan en sykepleierlønn burde se ut. Også gøy å se Kjerkol fortsette å toe sine hender for hele saken og vise til at partene må forhandle. Sykepleierne får ikke forhandlet ordentlig og lønnen forblir dårlig. Om politikerne ønsker en endring må de slutte å gjemme seg bak helseforetakene. Akkurat! Sånn går det når etterspørselen etter sykepleiere ikle gir seg utslag i en god lønnen, slik det er på andre felt. Det er visst for mange av oss til det. Jeg kunne ikke gjort sånn, men supert at folk tør! Neste skritt fra Kjerkol blir å forby bemanningsbyrå i helsesektoren, of fortsatt holde på at partene skal ordne lønna. Med LO i lønnsnemnd blir det bare smuler på oss. Anonymkode: 9cacb...dea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå