Gå til innhold

Nummen/bedøvet leppe, kinn og hake, mulig pga en dårlig tann🙄🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg er dum som ikke går til tannlegen, men jeg har store problemer med det, bare for å avklare det🙈

Jeg har de siste dagene hatt tannverk som har kommet og gått litt, og jeg har pusset og skylt med corsodyl, som jeg ellers har gjort om jeg har følt noe. Men jeg har fått en hevelse nedi tannkjøttet, helt nede der leppen begynner, hevelsen er hard, så jeg vet ikke om det bare er puss, for da hadde den vært mykere?🙈

Og nå i kveld, etter at jeg hadde spist, så ble leppen og det plutselig nummen, det kjennes ut akkurat som bedøvelsen man får hos tannlegen🙈🤷‍♀️ 

Er det noen som vet hva som skjer? *Må* jeg til tannlege, eller kan det gå over av seg selv?🤞🙈

Anonymkode: 3dd69...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt; GÅ TIL TANNLEGEN! Ingen liker å gå til tannlegen. Man kan få hjelp med tannlegeskrekk, men du må ta steget og snakke med tannlegen om problemet ditt. De vet som regel hvordan de kan håndtere og hjelpe personer med tannlegeskrekk.

Jeg er ikke helsepersonell, men det høres ut som du har betennelse i roten som presser på nerver. Det er uansett ikke bra å gå med betennelse og det kan bli skikkelig ille om du ikke gjør noe med det. Betennelsen kan forplante seg ned i benet, og husk at dette er i hode regionen.

Ring tannlegen og snakk med dem i morgen du. God bedring!

Anonymkode: bd38e...8d6

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen som vet hva som skjer? *Må* jeg til tannlege, eller kan det gå over av seg selv?

Ingenting som heter dette. Kan være at det blir midlertidig borte i dager, uker eller måneder men det kommer igjen og blir bare verre. Kom deg til tannlegen asap.

Worst case scenario mister du tenner.

https://tanntunet.no/behandlinger/tannkjottbehandling/periodontitt/

Anonymkode: 9cb9a...7ab

• Liker 1
Skrevet

Hallo hvordan gikk det, ts?

Anonymkode: bd38e...8d6

Skrevet

Vel, jeg er her ennå, og venter på å se om det går over🙈🙈

Jeg skulle ønske jeg ikke hadde så angst for å gå, men det knyter seg og jeg blir så kvalm at jeg nesten kaster opp, samt nesten hyperventilerer og får masse uro..

Det er fremdeles bedøvd på en måte, men det har ikke bredt seg mer utover, for det meste, jeg kan til tider kjenne det oppover til øret og øyet, men det varer bare en stund, så jeg pusser og skyller (med mye smerter) og håper det går seg til🙏🙈

Som sagt, jeg vet det er teit, men så jeg jeg taker det vonde, så vil jeg vente litt til🙊

Samtidig er jeg jo litt redd for at det skal bli riktig ille, men hvor farlig kan det bli?

Skrevet

Du må komme deg til tannlegen. Få med deg en person om det hjelper.

Skrevet

Fortsetter du sånn så får du rotbetennelser i alle tenner med sånne smerter at du tilslutt havner på legevakta. 
Det blir tannlegeregninger i 100 000 klassen, og i verste fall gebiss. 
Når andre med tannlegeskrekk og skamfølelse greier å gå til tannlegen så gjør du det også. 
Hadde en skoletannlege fra helvete som har ødelagt tenner til masse folk her vi bor, og det hadde sin pris helt til den senere tid. 
Kunstige tenner, rotfylling , tannbro og kroner og hele pakka . 
Tannlegen vet alt om tannlegeskrekk, og du er ikke den eneste som er redd tannlegen  

Anonymkode: 81aaa...c55

• Liker 1
Skrevet

Ring til tannlegen, forklar hvordan du har det, si du er veldig redd og spør om du kan få beroligende medisin.

Du har infeksjon i munnen og mest antagelig må du ha en skikkelig antibiotikakur før de kan hjelpe deg.

Anonymkode: 8c003...f3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har noen diagnoser som jeg tror ødelegger for meg i tillegg, cptsd, generalisert angst, adhd, fatigue.. Og disse gjør endel med meg i hverdagen, så det å tenke på å oppsøke tannlege virker helt uoverkommelig😓🙈

Jeg har nå fortalt mannen om hvordan det ligger an, så skal snakke videre med han, for han klarer å overtale meg om nødvendig🙊🙈

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir premedisinert før tannlegeturene. Tidligere var det tannlegen som foreskrev det til meg, men får nå av legen. (Tar en sobril kvelden før timen, og en en time før jeg skal inn)

Jeg har også noen diagnoser og går blant annet på antidepressiva. Disse fører til munntørrhet og dårlig tannhelse, så jeg får derfor gratis tannbehandling. 

Det finnes tannlegeskrekk-kurs (TOO) som også gir litt fri tannbehandling, men det er noe du evt må se på senere. En kan også få tannbehandling i narkose enkelte steder.

Økonomisk så går det an å søke støtte gjennom HELFO og NAV, men dette er noe tannlegen kan gi deg råd om.

Lykke til! Det er helt j@vlig, så føler med deg.

Anonymkode: fcbf6...6d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...