AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Hvis man er helt umoden og lukket, er ballong likevel første alternativ? Eller får man tabletter for å åpne nok til ballong? Og når ballongen har åpnet litt, så får man tabletter for å modne mer eller? Anonymkode: c8f53...2d0
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Man før ballong først ja. Jeg var helt umoden og lukket både før og etter 24 timer med ballong. Anonymkode: 1bdd8...efa 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 I mitt tilfelle gikk vannet først, men jeg fikk ikke rier så fødsel var ikke startet og jeg var helt lukket. Så de måtte sette meg i gang, og da fikk jeg kun piller. Da kom riene med storm etter en time. Det kom så raskt og så voldsomt at jeg gikk gikk rett fra å ha null rier til å 1 minutts rier med 2 minutts «pause». Skriver «pause» for hadde omtrent like jævlige smerter mellom pausene også, så følte jeg ikke fikk puste mellom. Nekta epidural for jeg var livredd for sprøyte og for at det kunne gå galt med epidural, men etter 8 timer med jævlige rier ga jeg etter og fikk epidural noen timer senere når jeg endelig var i aktiv fødsel. Det var heeeelt fantastisk, og kjente null etter det. Men, det gjorde jo at det krevde drypp for å få gang på pressriene, og disse var så svake og jeg så tom for krefter at de var nødt til å ta med sugekopp til slutt. Men, jeg hadde lite smerter. Har i ettertid forstått at det er ganske normalt å gå veldig kraftige rier når en får tabletter fremfor ballong. Anonymkode: c4935...718 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: I mitt tilfelle gikk vannet først, men jeg fikk ikke rier så fødsel var ikke startet og jeg var helt lukket. Så de måtte sette meg i gang, og da fikk jeg kun piller. Da kom riene med storm etter en time. Det kom så raskt og så voldsomt at jeg gikk gikk rett fra å ha null rier til å 1 minutts rier med 2 minutts «pause». Skriver «pause» for hadde omtrent like jævlige smerter mellom pausene også, så følte jeg ikke fikk puste mellom. Nekta epidural for jeg var livredd for sprøyte og for at det kunne gå galt med epidural, men etter 8 timer med jævlige rier ga jeg etter og fikk epidural noen timer senere når jeg endelig var i aktiv fødsel. Det var heeeelt fantastisk, og kjente null etter det. Men, det gjorde jo at det krevde drypp for å få gang på pressriene, og disse var så svake og jeg så tom for krefter at de var nødt til å ta med sugekopp til slutt. Men, jeg hadde lite smerter. Har i ettertid forstått at det er ganske normalt å gå veldig kraftige rier når en får tabletter fremfor ballong. Anonymkode: c4935...718 Hadde akkurat samme opplevelse. Pga blødninger fra morkaka fikk jeg ikke lov til å sette inn ballong, så det var rett på piller. Hadde også uregelmessige, jævlige rier uten pauser, epidural, drypp og sugekopp til slutt. Anonymkode: 72993...d14
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #5 Skrevet 27. februar 2024 Jeg fikk kun tablett. Var 13 dager overtid og helt umoden. Brukte en 12ish timer på å starte så fikk nesten en ny pille. Takk og lov fikk jeg aldri den for da det først startet bygget det seg opp fort. Fikk da rask kraftige rier som varte i ett minutt med kun ett minutt imellom hver. De var så nøyaktige at en kunne brukt det som eggetimer 😂 Anonymkode: daed9...0d4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #6 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis man er helt umoden og lukket, er ballong likevel første alternativ? Eller får man tabletter for å åpne nok til ballong? Og når ballongen har åpnet litt, så får man tabletter for å modne mer eller? Anonymkode: c8f53...2d0 Dag en ballong, fant ut 6t senere uten at det skjedde så mye mer. Sov natten på sykehuset. Neste dag rakk jeg alle pillene, ingenting mer skjedde så det ble en natt til med soving på sykehuset. Morgenen etter skjedde det. Anonymkode: 0f41c...504
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #7 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde akkurat samme opplevelse. Pga blødninger fra morkaka fikk jeg ikke lov til å sette inn ballong, så det var rett på piller. Hadde også uregelmessige, jævlige rier uten pauser, epidural, drypp og sugekopp til slutt. Anonymkode: 72993...d14 Jeg merka ingenting på de pillene, var å gikk trapper på sykehuset hele dagen uten å få noe rier eller smerter. Gikk rundt med ballong i meg utenat noe skjedde eller var vondt og Anonymkode: 0f41c...504
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #8 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis man er helt umoden og lukket, er ballong likevel første alternativ? Eller får man tabletter for å åpne nok til ballong? Og når ballongen har åpnet litt, så får man tabletter for å modne mer eller? Anonymkode: c8f53...2d0 Ja alltid ballong først. Og når den har gjort jobben sin (eller ikke) får man piller vaginalt for mer modning. Anbefaler for øvrig miniklyx etter at pillene har fått virke en stund, det får fart på sakene. Men jeg vil gjerne si en ting. Jeg har født 3 barn og tredje fødsel var indusert. En så smertefull fødsel ønsker jeg ikke for noen andre. Det var mye verre enn spontan fødsel. Åpningsriene var rett og slett uutholdelige, til tross for epidural. Så hvis du kan velge å ikke bli indusert, så ville jeg valgt det. Anonymkode: 513ee...252 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #9 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja alltid ballong først. Og når den har gjort jobben sin (eller ikke) får man piller vaginalt for mer modning. Anbefaler for øvrig miniklyx etter at pillene har fått virke en stund, det får fart på sakene. Men jeg vil gjerne si en ting. Jeg har født 3 barn og tredje fødsel var indusert. En så smertefull fødsel ønsker jeg ikke for noen andre. Det var mye verre enn spontan fødsel. Åpningsriene var rett og slett uutholdelige, til tross for epidural. Så hvis du kan velge å ikke bli indusert, så ville jeg valgt det. Anonymkode: 513ee...252 Jeg har omvendt opplevelse, med første fikk jeg full pakke av smertelindring, og det var fremdeles uutholdelig. Den kom i gang av seg selg. Andre var indusert, den gikk fort (var heldigvis på sykehuset!) og foregikk uten smertelindring, til tross for at jeg fikk tilbud. Jeg er likevel enig med deg i at det beste er om det går av seg selv. Vondt gjør det okke som. Når det gjelder igangsettingen fikk jeg ballong først. Den gjorde jobben, så vi gikk videre til å ta vannet framfor tabletter. Anonymkode: cce02...595
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #10 Skrevet 27. februar 2024 Fikk ballong 13 dager over termin, var umoden og ingen åpning. Den falt ut etter 20 minutter, men ingenting skjedde. Ventet noen timer, så begynte de med piller. Tre runder med piller, så de klarte å lirke seg til å ta vannet etter mye om og men. De gjorde et forsøk selv om det fortsatt ikke var åpning og noe umodent, siden vi nå var langt over termin og baby var målt stor på ul. Da gikk det fort. Første rie kom under et minutt etter vannavgang, barnet var ute 72 minutter etterpå. Heftig, men likevel veldig greit å håndtere. Anonymkode: 61a0e...a59
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja alltid ballong først. Og når den har gjort jobben sin (eller ikke) får man piller vaginalt for mer modning. Anbefaler for øvrig miniklyx etter at pillene har fått virke en stund, det får fart på sakene. Men jeg vil gjerne si en ting. Jeg har født 3 barn og tredje fødsel var indusert. En så smertefull fødsel ønsker jeg ikke for noen andre. Det var mye verre enn spontan fødsel. Åpningsriene var rett og slett uutholdelige, til tross for epidural. Så hvis du kan velge å ikke bli indusert, så ville jeg valgt det. Anonymkode: 513ee...252 Mulig det er forskjellig praksis fra sykehus til sykehus, men St. Olavs gir nå piller oralt, ikke vaginalt. Tror til og med at man kan velge å ta de hjemme mens man venter på at ting skal skje. Anonymkode: 60a6e...e3d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå