Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 Populært innlegg #1 Skrevet 26. februar 2024 Hei. Jeg er en kvinne på 28 år. Jeg var hos min gynekolog for en sjekk + ta celleprøve. Som ung jente gikk jeg gjennom omskjæring grad 4. For de som ikke vet er den graden den verste, der klitoris blir helt fjernet, indre kjønnslepper blir fjernet og ytre blir sydd sammen, noe sånt. Det er i hvert fall kun urinåpningen og deler av skjedeåpningen blir igjen. Mine ble sydd sammen med kaktus og uten bedøvelse💔, så det har det vært litt av en reise for meg. Har senere blir «åpnet opp» og jeg har hatt partner, men det ser veldig annerledes ut der nede😭. Jeg har aldri hatt avslappende forhold til verken samleie eller sjekk hos leger/gynekologer. så… I dag når jeg var hos min gynekolog så måtte han dessverre be meg slappe av i musklene. Vi stoppet opp litt og snakka så sier han «jeg skjønner det. Underlivet ditt er jo ødelagt» Hjertet mitt sank når jeg hørte ordet ØDELAGT for det er det ordet jeg alltid har sagt til meg selv, ikke hørt fra andre😭 Jeg skulle såååååå gjerne ønske at han ikke brukte det ordet, for det er jo ikke ødelagt?😭 kanskje det er det? Men ååhh!! Jeg skulle bare ønske at han ikke brukte det ordet. Nå sitter jeg har mange timer senere og tårene renner like mye. Jeg selv er helsepersonell (spesialsykepleier) og jeg sorterer alltid mine ord når jeg snakker med pasienter nettop fordi jeg ikke vet hvilket ord de kan oppleve som tung/ekstrem eller «bekreftelse» på det onde de kan bære. jeg har fått mye hjelp ift dette problemet og er svært takknemlig, men jeg sliter fortsatt med å i det hele tatt få positiv tilnærming til både samleie og undersøkelser. Overreagerer jeg eller var det helt riktig ord å bruke? Kanskje det er meg og ikke han😭 Han er faktisk verdens søteste gynekolog og jeg er veldig fornøyd med han, men å si «underlivet ditt er jo ØDELAGT». Det var det ordet jeg håpet på å ALDRI høre fra noen andre enn mitt eget hodet😭. Føler meg så teit som klager på dette. Måtte bare skrive dette her. Høres såå teit ut. Hater å snakke om det med menneske ansikt til ansikt🥲. Anonymkode: 22bd7...2fe 104
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 26. februar 2024 Takk for din historie! Jeg er snart ferdig utdannet lege, med plan om spesialisering som gynekolog. Jeg tar med meg din opplevelse og lover å huske på den ❤️ Anonymkode: 71b75...3f4 21 57 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Du er ikke ødelagt ❤️ Anonymkode: e8eee...10d 5 10 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 Ja ts. Hvorfor traff dette ordet deg så hardt? Var det han eller deg? Jeg bare prøver å få deg til å reflektere. Klem til deg. Kan ikke forestille meg det du har gått gjennom. Anonymkode: e30fb...baa 1
Dise Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 Kjære deg ❤️ Sender deg all kjærlighet. Jeg er ganske sikker på at gynekologen ikke ville såre deg. For deg er akkurat dette ordet veldig vondt, noe jeg forstår veldig godt. DU er ikke ødelagt, men NOEN har gjort noe med ødeleggende mot kroppen din. Håper du klarer å tilgi det skjeve ordvalget. ❤️ 6 13
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Jeg syns ikke du overreagerer ❤️ Du skal heller ikke se bort i fra at han angret i det sekundet han brukte det ordet. Kanskje du kan benytte dette tilfellet, til å si det til han neste gang? Aldri for sent for oss i helsesektoren, å motta tilbakemeldinger så vi kan vokse og lære som helsepersonell. Anonymkode: 1f522...d85 14 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 Åh ❤️ Dette var vondt å lese! Du er ikke ødelagt, det var et dust ord å bruke av gynekologen. Så sykt sterk du er som har opplevd dette som ung jente og som fortsatt står på beina i dag! Anonymkode: e171a...31b 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 Jeg forstår ikke hvordan det kan være feil ord? Det er en så ufattelig umenneskelig handling du har vært utsatt for. Anonymkode: 56b15...7e4 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 For en forferdelig hendelse du må leve med, smerter meg virkelig å høre! uten sammenlikning forøvrig, så sa gynekologen til meg på 6-ukers kontroll etter fødsel: «oj, her har de vært uvørne» . Ikke noe gøy, ble virkelig et annerledes underliv etter fødsel. Men det definerer ikke meg, min verdi, eller mitt sexliv. Det har faktisk blitt bra, hvor jeg kan nyte. ønsker det all lykke til! Dette rister du av deg! Vær stolt av deg selv! Anonymkode: 0f1e4...a03 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Skrevet 26. februar 2024 De som gjorde dette mot deg, er de som er ødelagte. Du er IKKE ødelagt ❤️ Legen burde kanskje ikke brukt det ordet. Hadde ville tatt det opp med denne legen og forklart hvordan du føler det ❤️ Anonymkode: 75023...516 3 2 3
FrkSolsikke Skrevet 26. februar 2024 #11 Skrevet 26. februar 2024 Han mente nok ødelagt som i medisinsk ødelagt, altså at noen har skadet deg. 😢men uansett var det absolutt en klønete måte uttrykke seg på. men jeg er sikker på at han ikke mente det sånn, at han mente det med sympati og støtte til deg, at han er lei seg for at noen har forsøkt å ødelegge deg. 😢😢 Du er ikke ødelagt!! ❤️❤️ 11 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #12 Skrevet 26. februar 2024 Stakkars deg! først og fremst; du er ikke ødelagt! Det valget som ble tatt for deg, at du skulle omskjæres er umenneskelig, jeg kan ikke forestille meg hvilken fysisk og psykisk smerte du har vært gjennom, men du er ikke ødelagt! Du har verdi! Din seksualitet er ikke ødelagt, din femininitet er ikke ødelagt! Noen har gjort noe grusomt mot det, men du er like vakker, du er like feminin, seksuell og sensuell. og du? Takk for at du deler slik at vi kan være med å kjempe kampen mot kjønnslemlestelse. Dette burde ikke skje. gynekologen er uvitende og kan dessverre ikke nok om temaet, forstår ikke hva du har vært gjennom, at dette er psykisk belastende så vel som fysisk. Han burde veiet sine ord, men han mente det ikke vondt. Du er ikke ødelagt! Anonymkode: a03be...689 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #13 Skrevet 26. februar 2024 Forstår deg godt. Det ordet bærer nok med seg veldig mye vondt. Det er et tungt og vondt ord å høre, fra seg selv og i alle fall fra andre. Du har fått til så ufattelig mye, til tross for alt du har opplevd! Underlivet ditt er ikke ødelagt, det har blitt skadet og traumatisert og det har satt sine naturlige spor og arr. Men ødelagt, det er det ikke. Langt i fra. Anonymkode: d896c...853
Ulven Skrevet 26. februar 2024 #15 Skrevet 26. februar 2024 Selv for en gynekolog som sikkert har sett dette før, kan det være vanskelig å finne et profesjonelt dekkende ord for det som er skjedd med underlivet ditt. Prøv om du kan riste det av deg og la det stå på kontoen for utalelser som kom litt feil ut, og som ikke var ment vondt. 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #16 Skrevet 26. februar 2024 Du er ikke ødelagt. Du er sterk! Og du bruker ditt liv på å hjelpe andre. Respekt! Anonymkode: bfdd0...395 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #17 Skrevet 26. februar 2024 Jeg synes du skal rette sinne mot de som gjorde dette mot deg istedet. Det er så fjernt fra norsk kultur at det er vanskelig å fatte. Anonymkode: 56b15...7e4 5 12
HemmeligSpion Skrevet 26. februar 2024 #18 Skrevet 26. februar 2024 Det er en lege, ikke en psykolog. Derfor sier de ting som de er. Basert på det du skriver, så er det jo noen syke folk du har vært borti. Kaktus?? 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #19 Skrevet 26. februar 2024 Ikke at det er en god unnskyldning, for det var veldig dumt sagt, men han var sikkert sint for behandlingen du har fått - kanskje han på en måte sa det til de som syntes det var en god idé. Anonymkode: b5c66...4e4 4 3
Gjest Lija Skrevet 26. februar 2024 #20 Skrevet 26. februar 2024 (endret) Uff.. for en grusom ting du har vært utsatt for🩷💔 Både gynekologer og jordmødre o.l. ser det meste. Ting andre ikke visste foregikk og var mulig😞 tenker derfor han umulig kan ha ment det bokstavelig om du har et underliv som fortsatt har de funksjoner som er forventet. Da er det ikke ødelagt. Var det kanskje bare et klønete forsøk på være bekreftende/støttende? Skjønner godt at det var tøft og høre, men samtidig er det en bekreftelse på at det de har gjort mot deg er forferdelig. Endret 26. februar 2024 av Lija
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå