AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Jeg sliter med sterk sosial angst og har derfor unngått sosiale situasjoner i mange år nå, men er nå nødt til å ordne meg time hos fysioterapeut/manuellterapeut.. Kan noen fortelle hvordan ting foregår hos en fysioterapeut/manuellterapeut? Må man snakke mye om seg selv og livet sitt (utenom grunnen til at man er der)? Og hva sier man egentlig når man er ferdig, sånn på slutten av timen når man skal reise seg og gå? Har nok bare blitt verre av å isolere meg over lang tid.. Men man sier vel ikke bare "hade"? Hva er normalt å si? Vet det er dumme spørsmål, men setter stor pris på svar. Anonymkode: a2f06...d4e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Det er stor forskjell på fysioterapeutene, så hvor mye de spør og graver varierer, men du trenger ikke å si noe som ikke har noe med hvorfor du er der. Mulig hen vil spørre om din generelle helse for å kunne danne seg et bilde, sånn om ditt aktivitetsnivå, hva du sliter med i forhold til grunnen du er der etc. De har selvfølgelig taushetsplikt og er profesjonelle i sitt arbeid. Når jeg er ferdig med mine timer bruker jeg å betale og takke for i dag. Så er det "sees neste time" samtidig som jeg går ut døra. Min fysioterapeut er et gullfunn av ei dame, og vi prater egentlig ganske mye. Hun vet at jeg har angst, da jeg går til henne pga kroniske muskelspenninger grunnet psykisk sykdom. Hun er svært forståelsesfull og tilpasser seg etter hvordan min dag er. Noen ganger trenger jeg ikke å si et ord, hun bare gjør det hun skal, og det føles ikke "awkward". Dette har lettet masse på min sosiale angst! Anonymkode: 4fe0e...27e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Jeg har vært hos 4-5 forskjellige fysioterapeuter, som regel spør de om hva slags jobb man har og hva slags aktivitetsnivå man har utenfor jobb, med tanke på trening og fritidsaktiviteter. Ingen av de jeg har vært hos, har snakket så mye utenom det som faktisk er det fysiske problemet. Var hos en som snakket om sommerferien sin en gang, sikkert fordi han var bekymret for at jeg skulle føle det var kleint å få "massasje" på rumpeballene 😂 Når jeg er ferdig pleier jeg å si "takk for hjelpen, da sees vi neste time" også stikker jeg. Anonymkode: e1ec1...c55
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #4 Skrevet 27. februar 2024 Tusen takk for svar. Flere som vil svare ? Anonymkode: a2f06...d4e
Daria Skrevet 27. februar 2024 #5 Skrevet 27. februar 2024 De første gangene snakket vi mest om det som var relevant for hvorfor jeg var der, og så utvikler det seg etterhvert, som alle relasjoner gjør. Nåværende fysio har jeg gått hos to ganger i uka i tre år, da går jo praten naturlig på en annen måte enn i starten. Jeg har vært borti mange helsearbeidere de siste årene, og har sjelden fått spørsmål jeg har oppfattet som unødvendig personlige og nærgående. Min erfaring er at de fleste som jobber i sånne yrker har litt antenner på hva pasientene er komfortable med og tilpasser seg.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #6 Skrevet 27. februar 2024 Du sier "takk for hjelpen, ha det bra". Anonymkode: 45d5d...834
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #7 Skrevet 27. februar 2024 Jeg har vært hos flere, både fysioterapeut, naprapat og kiropraktor. Første timen måtte jeg forklare litt om mine vondter, altså hvorfor jeg var der. Det ble vel også spurt om sånne ting som yrke og trening. Jeg har barn så det ble vel også nevnt. Med mine behandlere har jeg alltid snakket mye. Om livet og hverdagen også, ikke bare om behandlingen og hvor jeg har vondt osv. Men jeg er ganske pratsom og synes det er bedre å snakke enn at det er stille for jeg slapper bedre av da. Men jeg vil tro de er ganske menneskekjennere, og hvis du ikke vil snakke så kan det godt hende de begynner å spørre om ting, men hvis du svarer kort og ikke spør om ting tilbake, så vil de fleste merke at her er det en person som vil ha det stille. Jeg spør alltid litt tilbake og forteller om forskjellige ting, og da holdes samtalen i gang under hele timen. Jeg er selv utdannet frisør og merker fort hvem som ikke vil prate så mye. Når timen er ferdig avtaler man eventuelt en ny time. Så sier jeg bare " okei, takk skal du ha, hadet". Er det fredag kan jeg si god helg itillegg. Husk at en sånn terapeut møter mange forskjellige mennesker hver dag, og vil mest sannsynlig ikke sitte og tenker over hva du sa og hvordan du sa det i ettertid slik man gjør selv. Sist jeg var hos min terapeut angret jeg på noe jeg hadde fortalt, men så tenkte jeg at han har jo så mange pasienter hver dag at han tenkte sikkert ikke noe over det engang. Anonymkode: 65dde...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå