AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Er gravid etter fem år prøving og seks aborter. Dette har vært ekstremt tungt og jeg har vært langt nede psykisk. Har vært sykmeldt en god stund pga dette. Føler ting ble bedre når jeg endelig ble gravid og ting ser ut til å gå bra, men merker at ting ikke er helt som det skal, og tenker jeg har MYE å bearbeide. Er jo også forsket på at folk som har prøvd lenge å få barn ofte får fødselsdepresjon, noe jeg er veldig redd for. Jeg ba fastlegen om henvisning til psykolog, men fastlege mener jeg ikke er syk nok. Har jeg ikke krav på noe mtp at jeg er gravid? Synes det er helt hinsides når jeg selv ber om hjelp, ønsker bedring og ønsker å forebygge at jeg faller rett tilbake i en depresjon etter barnet har kommet, at jeg ikke skal få det. Anonymkode: ca246...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Snakk med jordmor om det. Jeg har fått mye mer forståelse fra henne enn fra min mannlige fastlege som er av «graviditet er ikke en sykdom» typen. Anonymkode: 6caea...4ed 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Er det noe lavterskeltilbud i din kommune? For eksempel «Rask psykisk helsehjelp»? Slike tilbud er for alle, trenger ikke henvisning og man trenger ikke være veldig syk for å få plass. Det er meningen det skal være lavterskel. Var gull verdt for meg. Om ikke, har du mulighet til å gå privat? Kan jordmor være til noe hjelp her? Det er dessverre kjempelange ventelister i mange kommuner, og man må være veldig syk før man får plass hos kommunal psykolog. Det er tragisk, men dessverre en realitet mange steder… Anonymkode: 6a86b...fb8 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det noe lavterskeltilbud i din kommune? For eksempel «Rask psykisk helsehjelp»? Slike tilbud er for alle, trenger ikke henvisning og man trenger ikke være veldig syk for å få plass. Det er meningen det skal være lavterskel. Var gull verdt for meg. Om ikke, har du mulighet til å gå privat? Kan jordmor være til noe hjelp her? Det er dessverre kjempelange ventelister i mange kommuner, og man må være veldig syk før man får plass hos kommunal psykolog. Det er tragisk, men dessverre en realitet mange steder… Anonymkode: 6a86b...fb8 Rask psykisk helsehjelp har kun gruppetimer i min kommune, så det er ikke aktuelt. Mulig jeg kan snakke med jordmor om dette. Å gå privat er dessverre ikke aktuelt da vi har brukt hundretusenvis på ivf og må nå spare alle pengene vi tjener fram til baby blir født, så vi får kjøpt utstyr og div😅 Anonymkode: ca246...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 Jeg kunne ta opp det jeg ville med jordmor, prøv det 😊 Anonymkode: d20f4...bbc
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Ta det opp med jordmor. De kan henvise deg til psykisk helseteam hvor det går raskt og få hjelp hvis dere har det i kommunen din. Det er for barn og unge, og mødre. De er interessert i at mor skal være frisk psykisk når barnet kommer. Men, du bør også konkretisere litt hva du sliter med, prøv å sett ord på det i forkant og øv med partneren din. Ofte har vi en tendens til å nedskalere hvordan vi har det når vi først sitter der. «Det går jo fint, men jeg sliter». Eller «Jeg har det tungt, men det går bra nå». Du må bare være overtydelig og klar på hva du føler er utfordringene og hva du føler du trenger! Anonymkode: c43b1...c4b
Capazitet Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 Evt gi beskjed til fastlegen korleis du har det
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 Forstår ikke helt hvilket tilbud du tenker du ønsker? Utover samtaler med jordmor. Jeg har økt risiko for både fødselsdepresjon, fødselspsykose, og dødfødsel og fødselskomplikasjoner (av andre risikofaktorer enn din), og jeg følte min fastlege var veldig raus og imøtekommende da han sa at jeg kom til å bli godt tatt vare på av jordmor og kunne snakke med dem om hvordan vi skulle passe på at dette ikke skjedde. Jeg tror også at jordmødre (hvis du treffer den rette) er mye bedre å snakke med om dette en fastleger og mange psykologer. Det at du ikke er syk nok til å få henvisning til psykolog via DPS betyr ikke at du ikke fortjener hjelp eller at dette er en bagatell, det handler om at det systemet allerede er presset og dette hovedsaklig er noe man tar med jordmor. Det er kjempebra at du tar din egen helse på alvor, fortsett med det! ❤️ Anonymkode: a0581...230 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #9 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er gravid etter fem år prøving og seks aborter. Dette har vært ekstremt tungt og jeg har vært langt nede psykisk. Har vært sykmeldt en god stund pga dette. Føler ting ble bedre når jeg endelig ble gravid og ting ser ut til å gå bra, men merker at ting ikke er helt som det skal, og tenker jeg har MYE å bearbeide. Er jo også forsket på at folk som har prøvd lenge å få barn ofte får fødselsdepresjon, noe jeg er veldig redd for. Jeg ba fastlegen om henvisning til psykolog, men fastlege mener jeg ikke er syk nok. Har jeg ikke krav på noe mtp at jeg er gravid? Synes det er helt hinsides når jeg selv ber om hjelp, ønsker bedring og ønsker å forebygge at jeg faller rett tilbake i en depresjon etter barnet har kommet, at jeg ikke skal få det. Anonymkode: ca246...fa1 Gå privat. Nå er dps overfylt så man må slite med selvmordstanker før man kommer inn der. Tenk om du tar 1 psykologtime i mnd så er det ca 1300 i mnd, jeg gjorde dette en kort periode i fjor. Føler de er flinkere privat enn på dps også. Anonymkode: e9000...9e9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #10 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Rask psykisk helsehjelp har kun gruppetimer i min kommune, så det er ikke aktuelt. Mulig jeg kan snakke med jordmor om dette. Å gå privat er dessverre ikke aktuelt da vi har brukt hundretusenvis på ivf og må nå spare alle pengene vi tjener fram til baby blir født, så vi får kjøpt utstyr og div😅 Anonymkode: ca246...fa1 Samme her, ble pressa til å bli med på depresjonsmestringskurs i gruppe og det var det. Anonymkode: 109d9...19d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #11 Skrevet 27. februar 2024 Snakk med jordmor. Jeg fikk komme raskt inn til psykolog knyttet til helsestasjonen for å forebygge svangerskapsdepresjon da jeg slet veldig i første halvdel av svangerskapet. Anonymkode: 2c0ce...746
Gjest Luksusbia Skrevet 27. februar 2024 #12 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Samme her, ble pressa til å bli med på depresjonsmestringskurs i gruppe og det var det. Anonymkode: 109d9...19d Ble du pressa til gruppeterapi? Min erfaring fra norsk helsevesen er at andre som er i samme situasjon er de som best forstår deg. Har du en mor eller svigemor? Venninne, kusine? Disse som tidligere har født og er glad i deg på en annen måte en psykologer❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå