Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #1 Skrevet 2. februar 2006 Til pannekaker har vi alltid bacon, blåbær og ertesuppe. I dag er det jeg som skal lage middag og det står på menyen. Hva bruker dere til, kunne vært gøy og overrasket gubben med noe nytt. Selv om han sikkert syns det er helligbrøde å forandre på et vinner lag...
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #2 Skrevet 2. februar 2006 Har du prøvd fylte pannekaker? Sist laget jeg fyll av kyllingfilet (strimlet, stekt), Philadelphia, valnøtter og vårløk. Legg litt fyll på midten av en pannekake, rull sammen, og legg i form. Strø over litt revet ost og gratiner i ovn.
Malama Skrevet 2. februar 2006 #3 Skrevet 2. februar 2006 Min samboer smører bringebærsyltetøy på pannekekene og spiser bacon til, jeg putter bacon i smpbuter inni før jeg ruller, og har ikke noe somhelst syltetøy i nærheten av mine pannekaker så lenge de er varme (men kalde til kveldsmat spiser jeg dem gjerne med syltetøy) Eller så spiser jeg dem med sukker på, da gjerne med suppe til. (Om vi har suppe har vi det samme da, da har han ikke syltetøy, og vi har ikke bacon) Han er ikke vant il suppe i det hele tatt, jeg er oppvokst med ertesuppe, men jeg liker ikke ertesuppe, derfor har vi minestronesuppe til pannekakene vi, og det synes jeg går utmerket Ellers har jeg også spist dem, gjerne retene dagen etter da, med kjøttsaus og ost inni. Altså, pannekaker som jeg putter kjøttdeigfyll og ost inni, pakker sammen og putter i stekovnen. Kjempegodt det også
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #4 Skrevet 2. februar 2006 Soppstuing og bacon er skikkelig godt i pannekakene!!
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #5 Skrevet 2. februar 2006 Jeg pleier å lage pannekaker med vanlig røre. Og ha inni champignon, paprika, mais, ketchup (eller annen tomatsaus) og stekt løk. Og hvitost. mmmm! Når jeg har snudd pannekaka legger jeg på osteskivene (eller strø-osten) slik at den smelter mens pannekasa stekes på baksida, og da har jeg også på resten av ingrediensene samtidig. Så ruller/bretter man den sammen før man legger den på et fat
Arkana Skrevet 2. februar 2006 #6 Skrevet 2. februar 2006 Når vi lager pannekaker har jeg stort sett alltid sukker og sitronsaft på, evt sirup (men vi spiser aldri pannekaker som middag da). Ellers kan jeg godt lage det som dessert med f.eks. hjemmelaget karamellsaus/sjokoladesaus og bananskiver e.l. Lager du pannekakene uten sukker kan du fylle dem med f.eks. champignonstuing, kjøttsaus, kylling stekt med løk, hvitløk, mais og paprika og blandet med litt kremost, skalldyrstuing og ellers hva du måtte ønske. Så kan du også rulle dem sammen og legge i en ildfast form, drysse på ost og gratinere i ovnen.
Gjest piaf Skrevet 2. februar 2006 #7 Skrevet 2. februar 2006 Vi pleier å lage bokhvetepannekaker, de har en særegen smak og passer sammen med andre typer fyll enn vanlige hvetepannekaker med melk i røren. Noen eks. på fyll: Speilegg, røkt skinke, div. oster, tomatskiver, stekt sopp... Legges på pannekaken etter at man har snudd den, mens den steker ferdig på den andre siden, og brettes sammen tilslutt. Eller spinatstuing (mitt favorittfyll): Hvitløk, evnt vårløk og frisk spinat surres i smør og olivenolje i en gryte, tilsett muskat, litt crème fraîche, salt+pepper. Også dette pleier vi å legge på hver enkelt pannekake i pannen, sammen med litt chèvre og parmesan, og la osten smelte mens pannekaken steker ferdig. Men man kan sikkert også fylle ferdigstekte pannekaker og gratinere med ost i ovnen.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #8 Skrevet 2. februar 2006 Takk for mange gode tips, tror jeg skal begynne med en enkelsoppstuing til i dag. Der har jeg nemlig det som trengs og slipper å dille meg på butikken.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #9 Skrevet 2. februar 2006 amerikanske pannekaker, med egg (speilegg eller eggerøre, liker speilegg med rennende plomme på pannekakene) bacon, stekte pølser og for de som liker det, lønnesirup. vet det er amerikansk frokost, men jeg klarer ikke pølser til frokost da. vanlige pannekaker med tykk gryterett som fyll, rull sammen og spis med kniv og gaffel, ganske godt.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #10 Skrevet 2. februar 2006 Jeg har alltid tomatsuppe til pannekaker - samt bacon stekt i småbiter. Nam!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #11 Skrevet 2. februar 2006 Vi har bacon, syltetøy, sukker, melis eller sitronsaft til.
Lealaus Skrevet 2. februar 2006 #12 Skrevet 2. februar 2006 Jeg har begynt å spise ost på pannekakene (når de er varme). Brunost og hvitost. Mm.
-Fisken- Skrevet 2. februar 2006 #13 Skrevet 2. februar 2006 Blåbærsyltetøy eller sukker med rømme. vi har alltid suppe til, f.eks tomatsuppe eller betasuppe.
Gjest -eline- Skrevet 2. februar 2006 #14 Skrevet 2. februar 2006 Vanligvis blåbærsyltetøy, men etter å ha feira "pancake day" her i UK så har jeg fått litt dilla på sukker&sitronsaft Hjemme brukte vi å ha ertesuppe i tillegg. Ellers så eeeelsker jeg crêpes med is&bær...men det er jo ikke akkurat middag
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #15 Skrevet 2. februar 2006 Min favoritt er denne som man fikk servert på kafeer i Nordland da jeg var barn: Pannekake rullet sammen med jordbærkrem inni. Den spises med kniv og gaffel og med kaffe/te til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå