Gå til innhold

Har funnet ei jente fra et nordafrikansk land, mulig å få henne hit til Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mann 23 og hun er 19 år fra et nordafrikansk land. Jeg er opprinnelig fra et land i midtøsten men oppvokst og integrert i Norge. Vi fant forresten tonen gjennom en muslimsk datingapp. Har tekstet og snakket med henne mye i den siste tiden og vi ønsker å gå videre til forlovelse om noen måneder. Jeg ønsker at hun flytter med meg til Norge. Problemet er at UDI krever at vi begge er 24 før hun får lov til å komme hit. Må jeg virkelig vente 5 år til før hun kan komme hit? 

Anonymkode: e93b0...8c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er mann 23 og hun er 19 år fra et nordafrikansk land. Jeg er opprinnelig fra et land i midtøsten men oppvokst og integrert i Norge. Vi fant forresten tonen gjennom en muslimsk datingapp. Har tekstet og snakket med henne mye i den siste tiden og vi ønsker å gå videre til forlovelse om noen måneder. Jeg ønsker at hun flytter med meg til Norge. Problemet er at UDI krever at vi begge er 24 før hun får lov til å komme hit. Må jeg virkelig vente 5 år til før hun kan komme hit? 

Ja

Anonymkode: 0f9af...250

• Nyttig 2
Skrevet

Ja

Anonymkode: 0f9af...250

Galskap🫠

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sikker på at hun ikke kun bruker deg for å få statsborgerskap.

Nok av kvinner fra utlandet som gjør det.

Anonymkode: 97d23...b4f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Og du må kunne forsørge henne.

(Og resten av familien vil nok gjerne komme etter)

Anonymkode: 70f27...478

• Liker 6
Skrevet

Hun kan komme hit og studere evt. Da får dere vært sammen litt frem til dere er 24.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg tror det er muligheter for at hun kan komme hit enten via studier, eller hvis dere gifter dere så er det nok gode muligheter. Du kan sikkert søke på Internett for å se vilkår for oppholdstillatelse.  Her er det litt om det https://www.politiet.no/tjenester/opphold-i-norge-og-asyl/opphold-registrering-eller-besok-i-norge/

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Skrevet

Ja hun må vente i 5 år du må også kunne forsørge henne mener kravet til inntekt er nå 320 274,- i året før skatt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Pass deg nå da så ikke du bare finansierer studier. 

• Liker 2
Skrevet

"Vil" som i ønsker, eller som i at du tror at å ha et familiemedlem i Norge gjør at andre familiemedlemmer får oppholdstillatelse?

Skrevet

Dere er jo veldig unge. Å skulle gifte seg eller flytte sammen nå til et fremmet land når dere ikke kjenner hverandre godt, er jo et stort steg. Hva om dere reiser og blir godt kjennt i mellomtiden? Selv om dere har funnet tonen over nett er det ingen garanti at dere føler det samme når dere møtes. Men håper dere gjør det 😊

Anonymkode: f9e1a...d06

Skrevet

Reglene er strenge. Det vil kanskje være enklere at du flytter til henne?

Anonymkode: 98614...d35

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er krav for familiegjenforening, så ja dere kan gifte dere men du kan ikke søke om det før dere begge er 24 år samt at du må ha inntekt over et visst nivå for å være "sponsor" for en slik søknad.

Gebyret for å søke er vel nå rundt 12000 nok og inntil hun har fått permanent opphold må dere fornye søknaden hvert år (4400 nok hvert år). Hvis du har mottatt sosialhjelp eller gått ned for mye i inntekt vil dette feile og hun vil måtte forlate landet. 

For permanent opphold må hun selv ha inntekt over et visst nivå og kan heller ikke ha fått noe sosialhjelp ellers vil det ikke gå gjennom.

Tenk deg godt om det er ingen automatikk i at de som gifter seg kan "hente" hjem ektefellen sin til Norge.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Resten av familien har ingen rett til å komme etter, dette gjelder bare hvis hun har barn fra før av som siden hun er 19 år usannsynlig 

Skrevet (endret)
Eloise12345 skrev (51 minutter siden):

Jeg tror det er muligheter for at hun kan komme hit enten via studier, eller hvis dere gifter dere så er det nok gode muligheter. Du kan sikkert søke på Internett for å se vilkår for oppholdstillatelse.  Her er det litt om det https://www.politiet.no/tjenester/opphold-i-norge-og-asyl/opphold-registrering-eller-besok-i-norge/

Det er nå innført skolepenger for studenter utenom EU så dette er ikke så enkelt lengre

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bedre at du flytter til henne.

• Liker 4
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Trur du har misforstått. UDI krever at du er 25. Ikke hun.

Jeg fikk min kjæreste til Norge før hun var 25. Null problem fordi jeg selv var over 25.

Anonymkode: 5252e...228

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Trur du har misforstått. UDI krever at du er 25. Ikke hun.

Jeg fikk min kjæreste til Norge før hun var 25. Null problem fordi jeg selv var over 25.

Oops, jeg sjekket igjen nå. Og du har rett. Begge må være 24. Da har de endret regler de siste par årene.

• Nyttig 1
Skrevet

Den beste muligheten for hennes del er å enten betale for høyere utdannelse her eller få et jobbtilbud. 

Anonymkode: 2d6bc...838

Skrevet

Tenk dere godt om. Dere er unge og det er en lang og nedbrytende prosess med usikkert utkomme. Dere må vente i fem år før dere kan søke. Selv om dere søker er det veldig mye som må være på stell. Du må oppfylle inntektskravet som gjelder. Det er høyt nå. Om fem år sikkert mye høyere.  I tillegg til en hel haug med andre krav. Selve søknadsprosessen er langdryg og det kan ta år Selv om alle krav er oppfylt. 

Dere har nettopp blitt kjent.  Med så dårlige odds ville ikke jeg ha orket. Og jeg har vært gjennom prosessen med min mann som jeg hadde kjent lenge, og også hadde barn sammen med. Reglene da var enklere og han var her i søknadsprosessen,  men det var allikevel tøft nok. Vi vurderte å flytte utenlands sammen. 

Anonymkode: eb03d...40c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...