Gå til innhold

Slipe eller bytte gulv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre-stavs parkett som er noe gulnet etterhvert. Ønsker en kaldere og lysere farge, men er usikker på om jeg burde bytte hele gulvet eller slipe det ned og lakke? Noen med erfaringer? :) Tror ikke det er slipt ned tidligere.

Jeg er ikke super handy, men er dette noe man kan gjøre selv? Det virker ganske tidkrevende og jeg er litt redd for at det blir skjoldete og stygt.. Tar gjerne imot tips til håndtverkere i Bergen om noen har ❤️

Anonymkode: 6f03c...38d

Skrevet

Jeg fikk noen til å slipe ned mørkegul eikeparkett, og oljet det lyst etterpå. Ble veldig fint og holdbart. Om jeg skulle valgt noe annet ville jeg kanskje ha lakket det lyst i stedet. Jeg må ta flekker med en gang, med lakk har man kanskje litt mer tid får det blir merke. 

Jeg ville ikke gjort det selv, men det er fordi jeg er kun medium handy samtidig som jeg er veldig opptatt av sluttresultatet. :) 

Bor ikke i Bergen dessverre, men det er sikkert bare å google. Det er en veldig vanlig tjeneste å kjøpe. 

Anonymkode: 0659e...327

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk noen til å slipe ned mørkegul eikeparkett, og oljet det lyst etterpå. Ble veldig fint og holdbart. Om jeg skulle valgt noe annet ville jeg kanskje ha lakket det lyst i stedet. Jeg må ta flekker med en gang, med lakk har man kanskje litt mer tid får det blir merke. 

Jeg ville ikke gjort det selv, men det er fordi jeg er kun medium handy samtidig som jeg er veldig opptatt av sluttresultatet. :) 

Bor ikke i Bergen dessverre, men det er sikkert bare å google. Det er en veldig vanlig tjeneste å kjøpe. 

Tusen takk for svar! Hvor stort gulv har du og hvor mye kostet det? Heller nok mot å la proffene gjøre jobben, blir fort dyrt alikevel om man skal rette opp egne feil 😅

Skrevet

Om du ikke skal slipe selv så bytt heller hele gulvet. Vi har slipt gulv selv, og en sparer mye penger på det. Å få andre til å slipe for deg er like dyrt som nytt gulv. Et slipt og lakkert gulv blir aldri like fint som et helt nytt gulv.

Anonymkode: 8f360...2a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du ikke skal slipe selv så bytt heller hele gulvet. Vi har slipt gulv selv, og en sparer mye penger på det. Å få andre til å slipe for deg er like dyrt som nytt gulv. Et slipt og lakkert gulv blir aldri like fint som et helt nytt gulv.

Vil si meg litt uenig der, et slipt og oljet/lakket gulv kan absolutt bli like fint som et helt nytt. Jeg har nylig slipt ned en nydelig, men gulnet, 30 år gammel eikeparkett og deretter påført hardvoksolje. Resultatet ble veldig flott. Bor i Bergen forresten, og la ut jobben på mitt anbud. 3 forskjellige firmaer kom på befaring så valgte jeg den jeg likte best. 

Anonymkode: a8f43...3d0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

For oss ble det veldig mye rimeligere å slipe gulvet enn å skulle bytte det. Iallfall om du fortsatt ønsker parkett og ikke vil gå over til laminat.

Tenker vi betalte mellom 10- 15 000 for hele arbeidet som inkluderte sliping, rengjøring og oljepåføring. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville nesten slipa det ned og lakket/oljet på nytt husk at mange gulv har en ende og en slutt min parkett er ved livets slutt var max 2 ganger noe pappa har gjort 2 g8nger gammel svenske parkett fra 1978 

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

For oss ble det veldig mye rimeligere å slipe gulvet enn å skulle bytte det. Iallfall om du fortsatt ønsker parkett og ikke vil gå over til laminat.

Tenker vi betalte mellom 10- 15 000 for hele arbeidet som inkluderte sliping, rengjøring og oljepåføring. 

Takk for svar! Kunne gjerne ha byttet til laminat , men om jeg får vekk gul-skjæret i parketten så beholder jeg den :) 10-15 000 høres veldig overkommelig ut. 

18 hours ago, Maskinfører said:

Jeg ville nesten slipa det ned og lakket/oljet på nytt husk at mange gulv har en ende og en slutt min parkett er ved livets slutt var max 2 ganger noe pappa har gjort 2 g8nger gammel svenske parkett fra 1978 

Dette gulvet er fra 2009, ikke slipt fra før av - så da har jeg et par runder med sliping til gode 🤭

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Vil si meg litt uenig der, et slipt og oljet/lakket gulv kan absolutt bli like fint som et helt nytt. Jeg har nylig slipt ned en nydelig, men gulnet, 30 år gammel eikeparkett og deretter påført hardvoksolje. Resultatet ble veldig flott. Bor i Bergen forresten, og la ut jobben på mitt anbud. 3 forskjellige firmaer kom på befaring så valgte jeg den jeg likte best. 

Anonymkode: a8f43...3d0

Heller mot sliping etter tilbakemeldingene her ... Skal absolutt sjekke ut Mitt Anbud, takk for svar :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Kunne gjerne ha byttet til laminat , men om jeg får vekk gul-skjæret i parketten så beholder jeg den :) 10-15 000 høres veldig overkommelig ut. 

Dette gulvet er fra 2009, ikke slipt fra før av - så da har jeg et par runder med sliping til gode 🤭

Det er bra da bør du slipe det kan holde i mange år til :nikke:

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk profesjonelle til å slipe og ha på en sånn hvitpigmentert matt lakk. Det ble utrolig fint. Bedre for miljøet enn å bytte gulvet og fint å ha et kvalitetsgulv i stedet for å bytte med et billigere gulv synes vi da. Vi gjør mye selv med oppussing, men man skal vite hva man driver med når man pusser gulv for at det skal bli jevnt og man må bevege seg bortover gulvet helt jevnt og aldri stoppe så lenge maskina går osv, så da fant vi ut at det turte vi ikke bryne oss på selv

Anonymkode: d6659...7f0

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi fikk profesjonelle til å slipe og ha på en sånn hvitpigmentert matt lakk. Det ble utrolig fint. Bedre for miljøet enn å bytte gulvet og fint å ha et kvalitetsgulv i stedet for å bytte med et billigere gulv synes vi da. Vi gjør mye selv med oppussing, men man skal vite hva man driver med når man pusser gulv for at det skal bli jevnt og man må bevege seg bortover gulvet helt jevnt og aldri stoppe så lenge maskina går osv, så da fant vi ut at det turte vi ikke bryne oss på selv

Jeg er truende til å ødelegge hele gulvet, så jeg bør nok hanke inn proffene ja 🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi fikk prisanslag på 120.000 kroner for sliping og lakkeringer da på 80 kvadratmeter. Er det veldig få kvm?? Hvem utførte arbeidet?

Skrevet

Hvis gulvet kan slipes, da ville jeg absolutt gjort det. Sliping er mye billigere enn nytt, i hvert fall om alternativet er å legge ny kvalitetsparkett og ikke noe billig laminat. Sliping er mye mer miljøvennlig, det tar trolig kortere tid enn å legge nytt, og det blir seende ut omtrent som nytt. Lakkering etterpå gir en overflate som er lett å rengjøre. 

Søk på nett etter gulvslipere og få en til å gjøre jobben for deg. Det er mulig å leie slipeutstyr og gjøre det selv, men en fagperson med erfaring gjør det mye raskere, og trolig med et bedre resultat enn det du som amatør kan få til. Det er verd de ekstra kronene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette!!

Vi er nøye, men slet mye med slipingen og har måtte slipe ned lakkert gulv flere ganger for å ikke få et skjoldete resultat. Til og med når vi har vært nøye har lakken lagt seg ujevnt og en har bare lyst til å rive ut håret sitt. Vi er godt vant til oppussing. Skal aldri slipe ned og lakkere gulv igjen.

• Liker 1
Skrevet

Slip det selv eller la det være. Å kaste et helt brukbart gulv fordi det har falmet litt eller ikke er like trendy lenger, er skikkelig sløseri og veldig lite miljøvennlig. Dette med å hive ut fullt brukbart interiør på den måten er en veldige ugrei trend, på kanten til uetisk.

Anonymkode: bc647...33f

Skrevet

Sjekk ut trestjerners guvlakk color. Da kan du farge gulvet uten å slipe det ned. Fargen never er veldig populær.

Anonymkode: a11b6...68b

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk slipet og lakkert 18 år gammelt gulnet parkettgulv, det ble lyst og nydelig, betalte rett over 20 000. Tok ikke soverommene, så ca 50 kvm ble slipet

Anonymkode: 1197d...8ed

• Liker 2
Skrevet

Er det et veldig slitt gulv? Vi skal bruke trestjerners gulvlakk på hytta, der er det også gulnet parkett fra 80-tallet, men den er jo knapt gått på:)

Anonymkode: 6b7b4...68f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...