Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke folk snart innse at utroskap alltid har vært, og alltid kommer til å være et faktum? Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være et så stort samtaleemne? Jeg har både opplevd utroskap selv (gjennom 5 år) og jeg har vært utro selv. HVA SÅ? vi er mennesker. Vi elsker, vi hater og vi gjør feil. 

Og dette kommer fra j28

Anonymkode: e2751...7a7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke folk få bestemme sine grenser selv? Det finnes garantert mange som deg, det finnes folk med åpent forhold, og det finnes mennesker som ikke ønsker å dele sin partner med andre. For mange blir tanken på at han har hatt pikken i et annet kvinnfolk kvalmende, en mann kan miste fullstendig tenningen over å vite at en annen mann har gjort gud vet hva med sin kjæreste. 

Anonymkode: c7a12...6c0

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Utroskap kan ta menneskeliv, men det reflekterer du vel ikke over.

Og at du kaller deg jente, når du er 28 år sier mye. Du ser på deg selv som et barn.

Anonymkode: d8baa...038

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet

Nei, folk må ikke roe ned. Det er bra at slik oppførsel slås hardt ned på og at samfunnet viser hvor uetisk, dårlig og uakseptabelt det er.

Anonymkode: 8920e...f06

• Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet

Mange ting som alltid har vært,. Det er ikke noe argument for at det er bra eller skal fortsette å være slik. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan ikke folk snart innse at utroskap alltid har vært, og alltid kommer til å være et faktum? Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være et så stort samtaleemne? Jeg har både opplevd utroskap selv (gjennom 5 år) og jeg har vært utro selv. HVA SÅ? vi er mennesker. Vi elsker, vi hater og vi gjør feil. 

Og dette kommer fra j28

Poenget er vel å lære av sine feil, så fremt man vet forskjellen på rett og galt. Dersom du fortsetter å gjøre feil, på tross av at du vet det er galt, så har du enten lærevansker, eller du driter i andre mennesker. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Deg igjen 🙄

Anonymkode: a2464...d6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er en av dem som nok ikke hadde tatt det så tungt. Spesielt ikke i 20-årene, de jeg datet da var jo ikke akkurat mine store kjærligheter heller, det meste er jo mer midlertidig da.

Likevel - jeg synes nå mer synd på de som opplever det som et traume. Man må jo ha litt sympati med dem. Akkurat som jeg synes synd på de som er sykelig sjalu, det må være slitsom. Det er ikke alle følelser vi kan forstå eller sette oss helt inn i selv, men vi kan prøve, og vi kan respektere at andre har dem. 

MEN når DET er sagt... Det er helt vanvittig irriterende at man ikke kan ha en "rasjonell" (i mangel på bedre ord) diskusjon av det her inne uten at folk flipper helt i vinkel og bare skal forklare alt med dårlig moral og skjelle ut folk og komme med de ekleste beskrivelser av mennesker. Det burde gå an å diskutere kompeksiteten i det uten at folk blir helt rasende fordi man sikkert er utro selv. Du kan roe deg ned litt når andre mennesker prøver å ha bare en samtale om det. 

Anonymkode: 381d0...560

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

MEN når DET er sagt... Det er helt vanvittig irriterende at man ikke kan ha en "rasjonell" (i mangel på bedre ord) diskusjon av det her inne uten at folk flipper helt i vinkel og bare skal forklare alt med dårlig moral og skjelle ut folk og komme med de ekleste beskrivelser av mennesker. Det burde gå an å diskutere kompeksiteten i det uten at folk blir helt rasende fordi man sikkert er utro selv. Du kan roe deg ned litt når andre mennesker prøver å ha bare en samtale om det. 

Du starter så fint med å vise at du forstår at det ikke er alle følelser hos andre man kan sette seg inn i og forstå… det gjelder også når slike ting diskuteres. For noen trigger dette teamet store traumer. Traumer man kanskje må bære med seg resten av livet. Ingen ønsker å føle det slik og jeg tror alle som føler det slik skulle ønske at de ikke tok det så hardt. Men så sitter de der og vet av egne erfaringer hva dette kan gjøre med et annet menneske og da blir det naturlig at man slår hardt ned mot de som bagatelliserer og forsvarer slike handlinger. For mange blir det en kampsak. Og når noen styres av så sterke følelser som dette kan trigge er det ikke alltid man klarer å handle rasjonelt heller.

Man kan sammenligne det med at en voksen person får panikk i vannet; det har skjedd mange ganger at vedkommende har klamret seg til det nærmeste de har tilgang på og det var barnet som var ved siden av dem i vannet. En person som ikke hadde vært styrt av frykt/panikk (sterke følelser) hadde tenkt rasjonelt, beholdt roen og sørget for at barnet var trygt. En person som er styrt av sterke følelser evner ikke dette. Det samme gjelder når traumer fra utroskap tar over den emosjonelle reguleringen, man mister rett og slett evne til å tenke rasjonelt. Er det bra eller riktig? Nei, men for mange ikke noe de rår over før de har fått bearbeidet traumene. For å bli sviktet av sin nærmeste kan bli et alvorlig traume. 

Jeg evner å diskutere dette på en rolig, balansert og rasjonell måte selv om jeg har blitt bedratt, men jeg har bearbeidet traumene og kommet meg videre. Min venninne har ikke kommet seg over sin manns utroskap og er helt ødelagt. Er mistroende, sint, ustabil, usikker og har mistet totalt kontrollen over egne følelser. Hun får hjelp og kommer seg nok videre etter hvert (ferskt). En kollega av meg ble også utsatt for utroskap, men hun kan diskutere utroskap med fatning og det har hun gjort hele veien. 

Utroskap er og vil alltid være forkastelig. Samme gjelder alle former for svik og bedrag fra sin nærmeste. Har man behov for sex med andre må man være i et åpent forhold eller singel. Så enkelt er det. 

Anonymkode: a5817...c74

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan? En og annen forsmådd elsker dreper nok, men det skjer at folk dreper andre bilister etter en frekk forbikjøring også.

Sitat

Og at du kaller deg jente, når du er 28 år sier mye. Du ser på deg selv som et barn.

Dette fremstår som et nedrig forsøk på å ta person heller enn sak. Jente og kvinne, gutt og mann brukes om hverandre uten at det kan tolkes i særlig grad.

Anonymkode: 5f596...676

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er helt vanvittig irriterende at man ikke kan ha en "rasjonell" (i mangel på bedre ord) diskusjon av det her inne uten at folk flipper helt i vinkel og bare skal forklare alt med dårlig moral og skjelle ut folk og komme med de ekleste beskrivelser av mennesker.

En «rasjonell» diskusjon blir alltid vanskelig når folk diskuterer forskjellige ting.

Én innfallsvinkel til temaet er den etiske/normative: er utroskap moralsk holdbart?; finnes det situasjoner der utroskap er etisk unnskyldelig?; kan man tenke seg moralsk «formildende omstendigheter», som gjør sviket mindre kladerverdig enn det ellers ville ha vært?

Den andre tilnærmingen er beskrivende/deskriptiv: hvorfor er folk faktisk utro?; hva slags situasjoner og motiver kan være årsaksforklaringer på utroskap?; hvordan oppdager man tegn på utroskap? Hvordan er det rasjonelt å innrette seg hvis man vil utro?

Den vanligste grunnen til forvirring i utroskapsdebattene her inne, er at mange ikke evner å skille mellom det å etisk forsvare eller unnskylde utroskap, og det å kunne forstå/forklare hvorfor folk faktisk er utro. Det er fullt mulig å forstå hvordan den utro ektemannens situasjon og motiver har ført til utroskapet - ja tilogmed mene at man selv i en tilsvarende situasjon neppe ville hatt viljestyrke og integritet til å avstå - og samtidig være av den oppfatning at det var moralsk forkastelig. Det er også mulig å mene at utroskap i enkelte situasjoner er mindre forkastelig og mer «tilgivelig» enn i andre tilfeller uten å hevde at det er etisk akseptabelt.

Anonymkode: aec7e...938

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Og dette kommer fra j28

Hvorfor må du påpeke at du er jente28? Hva skal det bidra til i denne sammenhengen? At du er ekkel som har vært utro til tross for at du er jente 28 eller at du har blitt bedratt til tross for at du er jenge28? Ikke mye mellom ørene på deg. 

Anonymkode: 5eb0a...48c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan? En og annen forsmådd elsker dreper nok, men det skjer at folk dreper andre bilister etter en frekk forbikjøring også 

Anonymkode: 5f596...676

Sjølmord, tipper jeg. 

Anonymkode: 5c212...ef1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og dette kommer fra j28

Akkurat som folk fremdeles kommer til å miste barna sine i sykdom. Det er ikke så sjeldent, og det kommer til å fortsette å skje. Foreldre vil dø, venner vil dø, ulykker kommer til å skje, krig dreper, terror dreper, mange blir uføre osv. Hva er vitsen med å reagere så fælt hvis du ikke blir fysisk skadet? 🏳️

Anonymkode: 6697a...3b4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og dette kommer fra j28

Da kan du fortsette livet ditt med utro menn og å være utro selv, helt fint for meg det. Men du kan ikke forvente at alle andre skal mene det samme, og heller ikke tro at alle er utro.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke kontrollere hva andre skal føle og ikke. Du kjenner hva du  tollererer og andre må gå gjennom sine ting og definere sine grenser. 

Dette kommer fra k29. 

Anonymkode: 87334...721

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå forsvarer jeg på ingen måte utroskap, men å trekke inn at utroskap kan føre til at noen tar livet sitt, er litt fjernt. Folk kan ta livet sitt på grunn av at de mister jobben eller en skilsmisse (uten utroskap som årsak) også. 

Ja, det har nok skjedd, men det er uhyre sjelden noen uten underliggende  psykisk uhelse tar livet sitt dersom de blir bedratt. Og i sånne tilfeller kan vel en hvilken som helst livskrise føre til dette, ikke bare utroskap.

Anonymkode: 64889...a07

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og dette kommer fra j28

Da kjæresten min viste seg å være utro tok jeg det helt med ro. Fikk vite det på kvelden når vi skulle sove. Sov til neste dag og så meg aldri tilbake.

• Hjerte 1
Skrevet

Og dette kommer fra j28

Det er noe de fleste unntatt deg opplever som et svik og et stort tillitsbrudd. 

• Liker 5
Skrevet

Og dette kommer fra j28

Man skal ikke tillate seg at andre gjør en vondt, uansett hvor vanlig det er. Man skal heller ikke tillate seg å gjøre andre vondt.

Hva med å heller lære seg å ha litt mer respekt for deg selv og mennesker du har rundt deg. 

Ja vi er mennesker, og vi burde klare å oppføre oss.

• Liker 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...