Gå til innhold

Ned i vekt - Ergometersykkel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har gått ned i vekt av å sykle på ergometersykkel? Hvor mye gikk du ned og hvor lang tid tok det?

Jeg har nettopp begynt å sykle. Tenker jeg skal klare 2 mil hver dag (hittil har jeg brukt ca 50 minutter på dette). Regner jo med at formen kommer seg etterhvert og at tiden kortes noe ned når jeg kommer litt i form. Har lyst å prøve å gå ned ca 10 kg til sommeren. Helst før 😅👍 

Har tidligere ikke trent noe, men vekten har ligget ganske stabilt på rundt 70 kg.

Anonymkode: 451f9...900

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke man går ned i vekt av å sitte på rumpa på en sykkel men ved p gå tur i skog og mark og fysisk aktivitet  så hjelper det veldig men mulig det fungerer på andre 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ned ekstremt lite ved å bare trene, faktisk - det er i all hovedsak kosten som er nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mezzosoprena skrev (4 minutter siden):

Du går ned ekstremt lite ved å bare trene, faktisk - det er i all hovedsak kosten som er nøkkelen.

Spiser stort sett sunn mat. Knekkebrød, lite vanlig brød, varierte middager med mye grønnsaker.. Spiser kanskje et par kjeks en gang hver andre uke. Ellers ingen godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke man går ned i vekt av å sitte på rumpa på en sykkel men ved p gå tur i skog og mark og fysisk aktivitet  så hjelper det veldig men mulig det fungerer på andre 

Når jeg blir sliten og svett og kjenner det i kroppen etter at jeg har sykla så må det vel hjelpe litt 😛

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg blir sliten og svett og kjenner det i kroppen etter at jeg har sykla så må det vel hjelpe litt 😛

Selvfølgelig vil det hjelpe. Fysisk aktivitet forbrenner kalorier. 

Jeg nekter å tro at det er 0 forskjell mellom å sykle 2 mil og å ligge på sofaen. 

Anonymkode: 3cf58...961

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig vil det hjelpe. Fysisk aktivitet forbrenner kalorier. 

Jeg nekter å tro at det er 0 forskjell mellom å sykle 2 mil og å ligge på sofaen. 

Anonymkode: 3cf58...961

Isåfall så sliter jeg meg ut uten grunn 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syklet rundt 20 km tre dager I uken før. Jeg hadde så store problemer med bena at jeg ikke klarte å løpe. Gikk ikke veldig mye ned i vekt, men ble jo i bedre form. Styrketreningen var det som fikk kiloene renne av/markere kroppen. 

Anonymkode: 35e5a...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja da må det hjelpe 😉 men har hørt at fysisk aktivitet også hjelper bruke hele kroppen 😉 mener ikke å være ekkel ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Ja da må det hjelpe 😉 men har hørt at fysisk aktivitet også hjelper bruke hele kroppen 😉 mener ikke å være ekkel ☹️

Neida 😊 Det syns jeg ikke du var. Har bare helst lyst til å trene i fred og da syns jeg det er best å gjøre det hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del mennesker vil ikke gå ned i vekt av sykling pga en variant av fto. Disse vil trenge vektbærende aktiviteter for å gå ned

For oss andre er det lurt å trene opp kroppens evne til å bruke fett sol energikilde. Det skjer gjerne etter c 1,5-2t. Verdens beste distanseløper på skøyter gjorde ikke annet de første 9 mnd før konkurranse enn å sykle 5t og 6t på alternerende dager. Han måtte spise is for å unngå vektnedgang. Du trenger naturligvis ikke holde på så lenge, men ville variert intensitet og lengde. Du trener ikke bli svett hver gang du sykler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente spinning tidligere, med intervaller og ulik belastning på hjulet. Jeg raste nws i vekt, men det kom nok også av et sunt kosthold. Man svetter mye ved spinning og intervalltrening, og det er like effektivt som å gå turer (jeg har gjort begge), men sykling er mindre belastende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 18.36):

Noen som har gått ned i vekt av å sykle på ergometersykkel? Hvor mye gikk du ned og hvor lang tid tok det?

Jeg har nettopp begynt å sykle. Tenker jeg skal klare 2 mil hver dag (hittil har jeg brukt ca 50 minutter på dette). Regner jo med at formen kommer seg etterhvert og at tiden kortes noe ned når jeg kommer litt i form. Har lyst å prøve å gå ned ca 10 kg til sommeren. Helst før 😅👍 

Har tidligere ikke trent noe, men vekten har ligget ganske stabilt på rundt 70 kg.

Hvis du vil ned i vekt så må du innta færre kalorier enn du forbrenner.

Fysisk aktivitet vil øke kaloriforbrenningen, men det skal en del til for at det gir store utslag. Det må bli som et tillegg til det som er hovedmåten å regulere kaloriinntak på, nemlig maten du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 18.47):

Spiser stort sett sunn mat. Knekkebrød, lite vanlig brød, varierte middager med mye grønnsaker.. Spiser kanskje et par kjeks en gang hver andre uke. Ellers ingen godteri.

Vel, det er regulering av kaloriinntaket som er det mest effektive. Hvis du ikke går ned i vekt så er det fordi du inntar flere kalorier enn du forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 26.2.2024 den 19.02):

En del mennesker vil ikke gå ned i vekt av sykling pga en variant av fto. Disse vil trenge vektbærende aktiviteter for å gå ned

Hva? Trening gir ikke noen magisk nedgang i vekt. Man går opp i vekt hvis man trener og samtidig inntar flere kalorier enn man forbrenner.

Hvis man derimot inntar færre kalorier enn man forbrenner så går man ned i vekt, og det uavhengig av om man trener eller ikke.

Sitat

For oss andre er det lurt å trene opp kroppens evne til å bruke fett sol energikilde. Det skjer gjerne etter c 1,5-2t. Verdens beste distanseløper på skøyter gjorde ikke annet de første 9 mnd før konkurranse enn å sykle 5t og 6t på alternerende dager. Han måtte spise is for å unngå vektnedgang. Du trenger naturligvis ikke holde på så lenge, men ville variert intensitet og lengde. Du trener ikke bli svett hver gang du sykler

Man kan ikke trene opp kroppen til å bruke fett som energikilde. Det regulerer kroppen selv. Det man kan regulere er kaloriinntak (og hvor mye man forbrenner, via f.eks. fysisk aktivitet).

Å snakke om en toppidrettsutøver er irrelevant.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 18.47):

10 kg er ca 75.000 kcal.

Hvis du brenner ca 500 kcal i timen må du tilbringe 150 timer på sykkelen.

IMG_7539.png

Anonymkode: 87048...7c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
jabx skrev (2 timer siden):

Man kan ikke trene opp kroppen til å bruke fett som energikilde. Det regulerer kroppen selv. 

Jo det kan man, men ikke på den måten mange tenker. Når man holder på med en aktivitet over lenger tid i sone 2, vil kroppen bli bedre på å bruke energi som er lagret i fettlagrene istedenfor glyokogen-lagrene. Vanligvis dersom man gjør en krevende fysisk aktivitet vil glyokogen-lagrene tømmes først fordi det er her man lagrer den lettest tilgjengelige energien. Men den går også «relativt» fort tom. Ved å f.eks. sykle over en lenger periode (men lenger enn én time), vil kroppen se seg nødt til å finne energi et annet sted. Det vil da være fettlagrene. Jo flere slike økter man har, desto mindre avhengig vil kroppen bli av å ha glyokogen tilgjengelig. Det betyr at man kan klare å holde på med en aktivitet over lenger tid uten å gå energitom på samme måte.

Men det betyr IKKE at fettet på kroppen vil renne av på magisk vis. Antallet kalorier man forbrenner er det samme, og det betyr ikke noe for forbrenningen utenom trening.

Anonymkode: 65895...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...