AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Jeg skulle hatt hjelp til å betale ned et forbrukslån jeg har. Jeg er fullt og helt villig til å betale tilbake, men slik det er nå betaler jeg alt for mye renter og for høy sum, så jeg sitter igjen med ganske lite i måneden. Jeg har noen i familien jeg tror jeg kan spørre, men jeg bare kvier meg sånn for å spørre om det. Jeg lurer derfor på om det er noen her som har fått hjelp, og hvordan. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle gått fram å spørre om slikt. Jeg lurer på: - Hva slags hjelp fikk du? Familie, venner, andre løsninger? - Hvordan spurte du? Forklarte du problemet? - Hvordan betalte du evt tilbake? Fant dere en løsning sammen? Anonymkode: db91a...9ff
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Jeg har fått foreldre til å betale ned, og betalt tilbake senere. Men nå tør jeg ikke spørre igjen fordi jeg er voksen. 32000 er jo ikke mye, men som du sier. Rentene er 20%. Bankene er griske og utnytter dyrtiden. Har du onkler, tanter eller andre slektninger som sitter godt i det økonomisk lønner det seg å være helt ærlig og sårbar. Lag en skriftlig avtale for nedbetaling. Det bør være noen som er glad i deg og vil deg vel i utgangspunktet. Lykke til❤️ Anonymkode: 479a0...40e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Jeg har ikke fått hjelp, men gitt hjelp. Knapt et år senere hadde vedkommende lagt seg opp like mye forbrukslån. Helt greit å spørre om hjelp, men da må man også snu om på sine uvaner og lære. Man får gjerne slik hjelp en gang, men ikke flere ganger, selv om krisa blir enda større neste gang man står i situasjonen. Anonymkode: db73d...d21 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har fått foreldre til å betale ned, og betalt tilbake senere. Men nå tør jeg ikke spørre igjen fordi jeg er voksen. 32000 er jo ikke mye, men som du sier. Rentene er 20%. Bankene er griske og utnytter dyrtiden. Har du onkler, tanter eller andre slektninger som sitter godt i det økonomisk lønner det seg å være helt ærlig og sårbar. Lag en skriftlig avtale for nedbetaling. Det bør være noen som er glad i deg og vil deg vel i utgangspunktet. Lykke til❤️ Anonymkode: 479a0...40e Takk for svar ❤️ Jeg har dessverre en god del mer enn 32 000, og det er derfor jeg kvier meg sånn for å spørre. Det meste av det er på grunn av dumskap, men fordi jeg har vært i en ekstremt sårbar og vanskelig situasjon psykisk over flere år, så har det hopet seg opp. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke fått hjelp, men gitt hjelp. Knapt et år senere hadde vedkommende lagt seg opp like mye forbrukslån. Helt greit å spørre om hjelp, men da må man også snu om på sine uvaner og lære. Man får gjerne slik hjelp en gang, men ikke flere ganger, selv om krisa blir enda større neste gang man står i situasjonen. Anonymkode: db73d...d21 Takk for svar. Så snill du er som har hjulpet til. Og jeg er helt enig med deg. Jeg har måttet lære på den harde måten. Og det sitter. Anonymkode: db91a...9ff
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 Ikke helt det samme, da det ikke er snakk om forbrukslån. Jeg er ufør, men ikke på minstesats, har nesten høyeste sats, samt en annen pensjon i tillegg. Og har derfor en grei inntekt. Saken er for meg at jeg i det siste har fått endel ekstra utgifter, samt noe gammelt,økonomisk rot jeg har som jeg betaler på nå. I tillegg kom det enda en ekstra utgift som tok knekken på meg og jeg gikk rett i kjelleren. Så den siste tiden har jeg måtte velge hva jeg skulle betale, utsette noe osv, så det ble bare verre og verre, og jeg kom bakpå med alt. Jeg er i tillegg syk, og blir fort slått ut av ting, jeg tåler lite og er generelt nede. Går i behandling for både psykiske og fysiske sykdommer, og har egentlig mer enn nok med å komme meg gjennom dagene. Når denne siste utgiften kom, gikk jeg som sagt i kjelleren. Min mor ringte litt etter at jeg hadde fått vite det, og hun hørte på meg at det var noe. Så jeg fortalte alt. At jeg betaler på ting her og der, at jeg blir mer og mer bakpå med alt osv. Og jeg sa, uten baktanke at jeg skulle heller hatt alt samlet og betalt på bare en ting, og at jeg da kunne betale alt ned kjappere. Da sa hun at jeg skulle få låne av dem, betale ut alt jeg skyldte slik at jeg kom ajour, og heller betale det ned til dem, med det beløpet jeg klarte i mnd. Jeg fikk 100 000kr, betale ut alt jeg skyldte, og betaler mine foreldre 10 000 i mnd. Jeg er veldig takknemlig for hjelpen, ellers vet jeg ikke hvordan det hadde blitt, og hvor lenge jeg hadde måtte styre med dette for å bli ferdig med alt. Som sagt så fortalte jeg det fordi jeg var så langt nede og jeg "trengte" å si det/snakke om det med noen, ikke fordi jeg ville be om penger, men hun tilbydde seg med en gang, da hun/de ville hjelpe meg i en fortvilende situasjon. De ville nok også hjelpe fordi jeg er syk og fordi disse problemene bare vil gjøre meg verre. Så hva med å bare si det som det er? Anonymkode: 6dcb1...38b 1 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Jeg gikk til lokalbanken og snakket med dem om refinansiering. Jeg hadde ok inntekt til å få lån (hadde ingen inkasso/betalingsanmerkninger) men de krevde sikkerhet. snakket da med mine foreldre og de var villige til å stille en bankkonto med nok penger på som pant, og da betalte dette lånet ut det jeg hadde av forbrukslån/kredittkort. Fikk da et lån og forholde meg til med en mye hyggligere rente (som beste boliglån siden det bar ei bankbok som ble satt i pant) og jeg fikk betalt ned alt på ca 6 år. (Dette lånet var opprinnelig på 10 år/700.000,-) Anonymkode: a198a...6e1 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg gikk til lokalbanken og snakket med dem om refinansiering. Jeg hadde ok inntekt til å få lån (hadde ingen inkasso/betalingsanmerkninger) men de krevde sikkerhet. snakket da med mine foreldre og de var villige til å stille en bankkonto med nok penger på som pant, og da betalte dette lånet ut det jeg hadde av forbrukslån/kredittkort. Fikk da et lån og forholde meg til med en mye hyggligere rente (som beste boliglån siden det bar ei bankbok som ble satt i pant) og jeg fikk betalt ned alt på ca 6 år. (Dette lånet var opprinnelig på 10 år/700.000,-) Anonymkode: a198a...6e1 Kan du forklare litt mer? Hva slags lån fikk du? Var det boliglån? Jeg skjønte ikke helt. Jeg har heller ingen inkasso- eller betalingsanmerkninger, har bare veldig mye å betale ned i måneden så jeg ikke har noe til overs. Jeg har et forbrukslån på over 500 000 kr. Var foreldrene dine "kausjonister"? Hva er bankbok? Anonymkode: db91a...9ff
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 Faren min fant ut at jeg hadde en drøss med ubetalte regninger og gjeld da jeg var ung og dum. Han tok med med til banken sin og betalte ut alt sammen. Et sekssifret beløp. Han har aldri krevd en krone tilbake. Jeg fikk tidenes lærepenge, og skammer meg dypt den dag i dag. Har aldri hatt gjeld bortsett fra bolig siden da. Anonymkode: 9b186...851 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #9 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Faren min fant ut at jeg hadde en drøss med ubetalte regninger og gjeld da jeg var ung og dum. Han tok med med til banken sin og betalte ut alt sammen. Et sekssifret beløp. Han har aldri krevd en krone tilbake. Jeg fikk tidenes lærepenge, og skammer meg dypt den dag i dag. Har aldri hatt gjeld bortsett fra bolig siden da. Anonymkode: 9b186...851 Takk for at du deler. Anonymkode: db91a...9ff
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #10 Skrevet 27. februar 2024 20% på forbrukslån…? Det er veldig høyt. Jeg ville begynt med å forhandle med kreditor og/eller sjekket mulighetene for refinansiering. Jeg ville ALDRI dratt inn familie eller venner i mitt økonomiske rot. Anonymkode: 34884...e60 1 1
imagineme Skrevet 27. februar 2024 #11 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 20% på forbrukslån…? Det er veldig høyt. Jeg ville begynt med å forhandle med kreditor og/eller sjekket mulighetene for refinansiering. Jeg ville ALDRI dratt inn familie eller venner i mitt økonomiske rot. Anonymkode: 34884...e60 Nuvel.. 20% rente på forbrukslån er i underkant av det som er normalt, forutsatt at man tar den lette veien via kredittkortselskaper. Forbrukslån i banker er noe lavere - ca halvparten men der stilles det litt mere krav til låntaker.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #12 Skrevet 27. februar 2024 Jeg spurte samboer før vi flyttet sammen om jeg kunne låne 10.000,- og fikk det uten noen spørsmål🙂 Betalte tilbake i 2 omganger. Anonymkode: 8bd94...f1c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #13 Skrevet 27. februar 2024 Min far hjalp meg. Betalte ut det jeg skylte. Hjelper meg nå med buffer og når bufferen er oppi 70/80k begynner jeg å betale han tilbake. sa det som det var. Han har også nå innsyn i min bankkonton for å følge med og at jeg holder meg til avtalen. Ingen kjøp som er nødvendige. Ingen take away osv. så det er en lærepenge. Anonymkode: 21025...c61 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #14 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 22.57): Faren min fant ut at jeg hadde en drøss med ubetalte regninger og gjeld da jeg var ung og dum. Han tok med med til banken sin og betalte ut alt sammen. Et sekssifret beløp. Han har aldri krevd en krone tilbake. Jeg fikk tidenes lærepenge, og skammer meg dypt den dag i dag. Har aldri hatt gjeld bortsett fra bolig siden da. Anonymkode: 9b186...851 På hvilken måte var dette en lærepenge? Anonymkode: 848f5...02e 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #15 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Min far hjalp meg. Betalte ut det jeg skylte. Hjelper meg nå med buffer og når bufferen er oppi 70/80k begynner jeg å betale han tilbake. sa det som det var. Han har også nå innsyn i min bankkonton for å følge med og at jeg holder meg til avtalen. Ingen kjøp som er nødvendige. Ingen take away osv. så det er en lærepenge. Anonymkode: 21025...c61 Hvor mye skyldte du? Anonymkode: db91a...9ff
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #16 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye skyldte du? Anonymkode: db91a...9ff 175k Anonymkode: 21025...c61
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #17 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): På hvilken måte var dette en lærepenge? Anonymkode: 848f5...02e Det var en lærepenge fordi jeg bestemte meg for å aldri rote med regninger eller ta opp andre typer lån enn bolig/billån igjen. Og det har jeg heller ikke gjort. Hele situasjonen var helt forferdelig og skamfull, og dermed fikk jeg meg en solid lærepenge. I ettertid av dette har jeg hatt stålkontroll på hver krone. Anonymkode: 9b186...851 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #18 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det var en lærepenge fordi jeg bestemte meg for å aldri rote med regninger eller ta opp andre typer lån enn bolig/billån igjen. Og det har jeg heller ikke gjort. Hele situasjonen var helt forferdelig og skamfull, og dermed fikk jeg meg en solid lærepenge. I ettertid av dette har jeg hatt stålkontroll på hver krone. Anonymkode: 9b186...851 Det er akkurat dette jeg føler på også. Det et så stor skam at jeg klarer ikke si det til noen. Jeg har mer gjeld enn du hadde. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Det preger livskvaliteten min så mye at jeg er redd for å gå på en kjempsmell snart. Anonymkode: db91a...9ff
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #19 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er akkurat dette jeg føler på også. Det et så stor skam at jeg klarer ikke si det til noen. Jeg har mer gjeld enn du hadde. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Det preger livskvaliteten min så mye at jeg er redd for å gå på en kjempsmell snart. Anonymkode: db91a...9ff Det skjønner jeg kjempe godt, det går sånn over livskvalitet! Har du noen som kan hjelpe deg? Har du lest om snøball effekten? Betal minste avdrag på de største regningene og få ut de minste vekk en etter en ☺️ Anonymkode: 21025...c61
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #20 Skrevet 29. februar 2024 NAV har gjeldsrådgivere med taushetsplikt, du kan starte med å bestille time der. Du kan også være aktuell kandidat for gjeldsordning. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/ Anonymkode: e87d1...4e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå