Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Dere med reaktive hunder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er det dere vil vi skal gjøre? Jeg forstår ikke hva de forventer av oss andre hundefolk, spesielt siden det er umulig å for oss andre å vite hva slags problemer dere har. Her er et typisk eksempel fra i dag. Jeg går nedover en ganske bratt gangvei, den er vel sikkert 3 meter bred, bratt skråninger på begge sider så ingen grøfter å rømme ut i. Min hund er i bånd og ca 50 meter nedi bakken så ser jeg et par komme oppover med en løs hund. Det er en stor, svart riesenschnauzer, men den er altså IKKE i bånd. Når de ser oss ser jeg de begynner å styre med bånd og stresser. Jeg fortsetter nedover, tenker det er vel greit det er god plass til å passere med to hunder i bånd. I stedet blir jeg skreket til at jeg må holde avstand? Så løper de hysterisk vekk nedover bakken og forsvinner ut av syne... WTF?  Jeg har sett disse før, hunden er ofte uten bånd og det er samme drama om de må passere andre hunder. Så jeg lurer på hva i alle dager er greia? Er det en reaktiv hund bør den strengt tatt alltid være i bånd og kanskje man bør da unngå å gå steder der de ikke kan passere møtende hunder? Det er nok av hunder i området, så det er mer enn sannsynlig de møter hunder...

Anonymkode: 62744...ec5

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

hva er det dere vil vi skal gjøre? Jeg forstår ikke hva de forventer av oss andre hundefolk, spesielt siden det er umulig å for oss andre å vite hva slags problemer dere har. Her er et typisk eksempel fra i dag. Jeg går nedover en ganske bratt gangvei, den er vel sikkert 3 meter bred, bratt skråninger på begge sider så ingen grøfter å rømme ut i. Min hund er i bånd og ca 50 meter nedi bakken så ser jeg et par komme oppover med en løs hund. Det er en stor, svart riesenschnauzer, men den er altså IKKE i bånd. Når de ser oss ser jeg de begynner å styre med bånd og stresser. Jeg fortsetter nedover, tenker det er vel greit det er god plass til å passere med to hunder i bånd. I stedet blir jeg skreket til at jeg må holde avstand? Så løper de hysterisk vekk nedover bakken og forsvinner ut av syne... WTF?  Jeg har sett disse før, hunden er ofte uten bånd og det er samme drama om de må passere andre hunder. Så jeg lurer på hva i alle dager er greia? Er det en reaktiv hund bør den strengt tatt alltid være i bånd og kanskje man bør da unngå å gå steder der de ikke kan passere møtende hunder? Det er nok av hunder i området, så det er mer enn sannsynlig de møter hunder...

Det er dessverre ikke så uvanlig. Er hunden aggressiv, er det litt uvanlig at de lar den gå løs. Tror de fleste med hunde-aggressive hunder er flinke til å holde de i bånd. Min ene hund kan utagere på 1 av 10 hunder, og han er absolutt aldri løs. 

Når man bruker ordet reaktivitet, så snakker man om alle hunder som har en reaksjon til noe som er over hva man anser normalt. Det vil si at disse supergira, "vennlige" hundene er også reaktive. Det er disse som hopper, hyler og trekker oppspilt hver gang de ser en annen hund. 

I alle mine år med hund, har jeg bare møtt på én løs hunde-aggressiv hund. Disse supergira, gærne hundene, derimot, møter jeg på titt og ofte mens de er løse. De kommer i full fart og bokstavelig talt løper rett gjennom oss som en bowlingkule. Jeg har falt i gjørma, blitt slengt ned grøftekanter og én gang blitt dyttet over og slått hodet i en trerot på grunn av disse "vennlige" hundene som totalt ignorerer mine hunder "nei takk" signaler. At min ene hund kan utagere nå og da, og at jeg hele tiden må trene passeringer for å unngå at han blir mer reaktiv, er takket være disse "vennlige" hundene.

Har man ikke kontroll på hunden sin, må den holdes i bånd uansett. 

Anonymkode: 88c0a...3b7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel ut fra reaksjonene til dettte paret er jeg ganske sikker på at det ikke er en overvennlig reaktiv hund de har. Det er egentlig derfor jeg lurer litt på hva i alle dager de tenker? Hvis det faktisk er sånn at hunden blir aggressiv og kan skade andre eller at de rett og slett ikke klarer holde den, så bør de jo ikke la hunden gå løs i boligområder? Jeg har forresten en nabo oppe i gata med en samkjønnsaggrevi italiensk mastiff og det er samme greia, bikkja uten bånd og vill styring om noen kommer... Hva ER greia? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vel ut fra reaksjonene til dettte paret er jeg ganske sikker på at det ikke er en overvennlig reaktiv hund de har. Det er egentlig derfor jeg lurer litt på hva i alle dager de tenker? Hvis det faktisk er sånn at hunden blir aggressiv og kan skade andre eller at de rett og slett ikke klarer holde den, så bør de jo ikke la hunden gå løs i boligområder? Jeg har forresten en nabo oppe i gata med en samkjønnsaggrevi italiensk mastiff og det er samme greia, bikkja uten bånd og vill styring om noen kommer... Hva ER greia? 

Vet ikke. Det er jo mye enklere å ha den i langline om de ønsker at den skal få kjenne på litt frihet. Da slipper de all den angsten om at det kan komme noen med hund rundt neste sving. Det er for meg uforståelig. Om den går løs på en annen hund, er det jo den som eventuelt må bøte med livet. Om de ikke bryr seg om at andre hunder kan bli skadet, skulle man jo tro at eierne i hvertfall brydde seg om sin egen hund.

Noen er ikke skikket til å ha ansvar for en hund. 

• Nyttig 2
Skrevet

Det blir litt rart om du snakker om "dere med reaktive hunder" fordi du har truffet på ett par med èn hund som oppfører seg litt rart. 

For å svare for min del, så ønsker jeg at de andre med hund bare ignorerer oss og går forbi. Ekstra snilt hvis du trekker deg så langt unna oss som gangveien tillater i det du passerer, og evt passer på at din hund ikke stirrer masse på min. Men sistnevnte kan jeg ikke forvente, det er bare en bonus.

Det jeg reagerer på, er de som skal komme nærmere og insistere på at "hundene må få hilse", selv når jeg har trukket ut av veien og trener aktivt med min hund. Det er heldigvis få av dem, men er alltid noen.

• Liker 5
Skrevet

Så du har altså forventninger til andre? Om at du skal ignoreres og man skal trekke seg unna så langt de bare kan? Er det noe du skriver ut til folk eller forventer du at de også er synske/tankelesere? 

Og nei, dette var bare ett eksempel, jeg har støtt på dette ofte og lurer altså hvorfor det er sånn. Når tispa mi har løpetid er det jo ikke noe jeg forventer at alle andre hundeiere vet og kan ta hensyn til, så jeg blir ikke hissig av en løs hannhund som vil hilse på. Er hannhunden ufin og ikkje hentes inn av eier, så blir jeg sur. Av samme grunn er tispa mi alltid i bånd ved løpetid, for jeg kan altså ikke forutse hva som skjer så da er det mitt ansvar å ha kontroll over min hund om ikke annet. 

Skrevet

Hvorfor stiler du et spørsmål til "dere", som altså blander inn flere, for så å skrive om et veldig spesifikt tilfelle av åpenbart idiot hundeeier? 

Anonymkode: 70674...5c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så du har altså forventninger til andre? Om at du skal ignoreres og man skal trekke seg unna så langt de bare kan? Er det noe du skriver ut til folk eller forventer du at de også er synske/tankelesere? 

Og nei, dette var bare ett eksempel, jeg har støtt på dette ofte og lurer altså hvorfor det er sånn. Når tispa mi har løpetid er det jo ikke noe jeg forventer at alle andre hundeiere vet og kan ta hensyn til, så jeg blir ikke hissig av en løs hannhund som vil hilse på. Er hannhunden ufin og ikkje hentes inn av eier, så blir jeg sur. Av samme grunn er tispa mi alltid i bånd ved løpetid, for jeg kan altså ikke forutse hva som skjer så da er det mitt ansvar å ha kontroll over min hund om ikke annet. 

Det tabris snakker om er vanlig folkeskikk: man tar hensyn og holder avstand når man passerer andre hunder, spesielt om man ser at den andre eieren jobber aktivt med sin hund. Eiere av reaktive hunder vil selv øke avstanden i passeringssituasjoner, så det er enkelt å se hvem som trenger litt ekstra plass og ikke.

Møter jeg en veldig usikker hund eller en hund som eieren jobber med, og ser at de ikke har så gode muligheter til å øke avstanden/gå ut til siden, så hjelper jeg til ved å sverve litt ut til siden. Går vi bak en hund som stopper for å se bak på oss hvert tredje sekund, stopper jeg og venter litt så eieren slipper og gå å mase på hunden sin om å gå fremover.

Det er ikke vanskelig å ta hensyn til andre hundeeiere. 

Loven sier at man ikke skal la hunden være til sjenanse for andre mennesker og dyr. Har man hunden løs, skal man derfor ikke la den løpe bort til andre hunder eller mennesker. Det er totalt uforståelig for meg hvorfor noen lar hunden løpe bort til andre hunder. Da har man ikke kontroll på egne hund. Man har kanskje en vennlig hund selv, men man vet aldri hvordan hunden den løper bort til kan reagere. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

1 hour ago, Tabris said:

For å svare for min del, så ønsker jeg at de andre med hund bare ignorerer oss og går forbi. Ekstra snilt hvis du trekker deg så langt unna oss som gangveien tillater i det du passerer, og evt passer på at din hund ikke stirrer masse på min. Men sistnevnte kan jeg ikke forvente, det er bare en bonus.

• Liker 2
Skrevet

Å holde avstand syntes jeg ikke er for mye å be om, jeg gjør alltid det uavhengig av hund og om den er i bånd eller ikke. Har de en hund som er SÅ problematisk, får de holde den i bånd så de kan passere på egne premisser.

Skrevet

Jeg har en reaktiv hund, og det eneste jeg forventer er at andre hundeeiere ikke slipper sin hund bort til min i bånd for å hilse, bjeffe eller stirre. 

Bonus er om de tar hunden på sin indre side og går rett forbi. Ekstra kjekt om de venter til jeg har fått "samlet" meg og hunden og fått skapt litt avstand. Spesielt om man treffer noen rundt en sving eller kommer brått på. 

Det er mitt ansvar å lage større avstand, og holde min hund i sjakk. 

Må også få sagt at det er ganske stressende/slitsomt å ha en reaktiv hund, så de gangene hvor jeg er på plasser jeg tror vi er alene lar jeg hun få gå i løsere bånd og snuse og kose seg. Da er det fint å vente bittelitt slik at du ser at vi har fått kontroll før du kommer tett på. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg setter innmari pris på alle som stopper opp to sekunder hvis de ser at jeg holder på å korte inn båndet, og får gått ut i kanten. Det blir bedre passeringer for de jeg møter også, så slipper de at jeg tviholder i selen på en bikkje som hopper og bjeffer mot de. Spesielt om man går med hund selv vil man kanskje slippe dette. Men vi klarer oss uansett, det blir bare elendige passeringer. 

Det jeg derimot har en forventning om er at man korter inn båndet på egen hund om man ikke er sikker på at den går rett frem. Hvis din hund skal kunne vimse to meter ut i veien skal jeg kunne gjøre det med min også, og da ender det i hilsning. Ikke ideelt i en passeringssituasjon, men hunden min er snill og har bare lyst til å hilse, så jeg er ikke redd hun skal bite. 

Anonymkode: 0e9a4...1af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forventer bare at folk ikke lar hunden løpe bort til oss. Det syns jeg burde være standard for alle, reaktive hunder eller ei. Har hatt alt for mange som lar hunden løpe bort fordi "den er jo så snill, så det går fint". Forventer også at folk generelt ikke lar hunden gå løs om de ikke har 100% kontroll på innkalling. Det er en u-ting, som jeg ser veldig ofte.

Anonymkode: 69bb4...407

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...