AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Har fått en fantastisk liten gutt som nå er 2 uker gammel og vi sliter litt med søvn. Går greit og legge han på starten av kvelden og har sover da i ca 2 timer, men når han våkner rundt 00 tiden og vi skifter bleie og ammer tar det en evighet før han sovner igjen. Vi ammer til han sovner ca 20 min pr pupp og legger han ned i sengen, ca 5 minutter senere våkner han igjen og vil ha pupp og sånn fortsetter vi i va 2 timer før han sover lenge igjen. Noen som har opplevd det samme eller har tips? Har så såre bryster av at han konstant vil Amme hvert 5 minutt over flere timer. Anonymkode: 6f8aa...b89
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Om du har såre bryster kan det være dårlig sugetak. Mulig også lite melk siden han våkner så ofte, kan tenkes at han ikke blir skikkelig mett? Men det kan også bare være at det er sånn han er 😊 Hører du at han svelger melka, eller suger han bare? Anonymkode: bd47b...824
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du har såre bryster kan det være dårlig sugetak. Mulig også lite melk siden han våkner så ofte, kan tenkes at han ikke blir skikkelig mett? Men det kan også bare være at det er sånn han er 😊 Hører du at han svelger melka, eller suger han bare? Anonymkode: bd47b...824 Hører han svelger melken og vet jeg har mye melk da jeg lekker konstant og lille gutt har gått opp veldig mye i vekt på kort tid i følge jordmor 😊 Anonymkode: 6f8aa...b89
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 Skifter du bleie fordi det er behov eller bare for å ha gjort det? Anonymkode: cf8dd...2a6 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skifter du bleie fordi det er behov eller bare for å ha gjort det? Anonymkode: cf8dd...2a6 Fordi det er behov Anonymkode: 6f8aa...b89
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi det er behov Anonymkode: 6f8aa...b89 Kom på etter at jeg skrev det at nyfødte bæsjer ofte Min er 12 uker og jeg hadde glemt den tiden litt Anonymkode: cf8dd...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 Jeg husker da vår var liten så var det ikke leggetid før kl 01 på natten, det var først da hun var klar for å sove. Anonymkode: b38df...891
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 Så små babyer har ikke døgnrytmen helt på plass enda, så han vet jo ikke at det er natt. Han er kanskje ikke trøtt? Jeg gikk etterhvert over til liggende amming, det var mye mer avslappende. Anonymkode: b08f9...b6f 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 For oss løste det seg med liggende amming. Hun hadde litt dårlig sugetak liggende de første ukene, så da var det bare én gang per bryst i løpet av natten. Etter hvert som hun ble litt større løste det seg, og jeg sov godt😊 les på ammehjelpen hvis du ikke har gjort det. Anonymkode: 3958e...339 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Skrevet 26. februar 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Fordi det er behov Anonymkode: 6f8aa...b89 Da er det bæsjebleier? Anonymkode: 39b7a...773
Amistad Skrevet 26. februar 2024 #11 Skrevet 26. februar 2024 samme resultat om du ligger han med deg? Han er så fersk i denne verden, at det går seg nok sikkert til snart når døgnrytmen kommer litt på plass.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #12 Skrevet 26. februar 2024 Slik er det i starten med nyfødt. Ville ammet liggende. Eventuelt startet med smokk hvis han har stort suttebehov - men det er hekt vanlig det du opplever. Gi han mat når han vil ha, og sov på dagtid når babyen sover. Anonymkode: b7301...faa 2
Noldus Skrevet 26. februar 2024 #13 Skrevet 26. februar 2024 Det tar jo litt tid før de får noen døgnrytme, så jeg tror kanskje jeg bare ville stått opp og ammet i stua forran tven et par timer? Om du har mulighet til å sove på morgenen?
sommerfugl154 Skrevet 26. februar 2024 #14 Skrevet 26. februar 2024 Ja samme her.. akkurat to uker og sover nå gjerne et par timer på kvelden før «festen» begynner med sutring og amming, raping og gråting om hverandre. Holder det i sjakk med å bytte på byssing/bæring/trille/amme/skifte/starte forfra igjen Er jeg heldig holder det på i to timer. Har han magevondt får jeg han ikke til å sove igjen før 5-6 tiden på morgenen 🥺 Kjempe slitsomt og frustrerende, men du/vi er ikke alene og det vil gå over til slutt. Selv om 6 til 12 uker virker uendelig langt unna nå.. Forsøker å få sovet litt på formiddag når han sover da. Men blir bare to timer av gangen. så har ingen tips dessverre, men føler med deg ❤️
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #15 Skrevet 26. februar 2024 Amistad skrev (24 minutter siden): samme resultat om du ligger han med deg? Han er så fersk i denne verden, at det går seg nok sikkert til snart når døgnrytmen kommer litt på plass. Er liggende amming jeg bruker da jeg har bristet halebeinet og ikke får til og sitte... når jeg ligger og Ammer sovner han ved siden av meg så vokner han når jeg flytter han over i hans egen seng Anonymkode: 6f8aa...b89
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #16 Skrevet 26. februar 2024 sommerfugl154 skrev (19 minutter siden): Ja samme her.. akkurat to uker og sover nå gjerne et par timer på kvelden før «festen» begynner med sutring og amming, raping og gråting om hverandre. Holder det i sjakk med å bytte på byssing/bæring/trille/amme/skifte/starte forfra igjen Er jeg heldig holder det på i to timer. Har han magevondt får jeg han ikke til å sove igjen før 5-6 tiden på morgenen 🥺 Kjempe slitsomt og frustrerende, men du/vi er ikke alene og det vil gå over til slutt. Selv om 6 til 12 uker virker uendelig langt unna nå.. Forsøker å få sovet litt på formiddag når han sover da. Men blir bare to timer av gangen. så har ingen tips dessverre, men føler med deg ❤️ Godt og høre at det ikke er bare meg😅❤️ han sovner fort ved siden av meg når jeg ammer liggende men da våkner han det sekunder jeg flytter han over i egen seng... Anonymkode: 6f8aa...b89
Anononyma Skrevet 26. februar 2024 #17 Skrevet 26. februar 2024 Liggende amming og trygg samsoving ❤️ 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #18 Skrevet 26. februar 2024 Det blir bedre! De første ukene er en tåke 🙈 støtter innlegget med liggende amming. Greit hvis dere da ligger på en litt hard madrass, slik at baby ikke «triller» inn mot deg når dere sover. Husk også at den hyppige ammingen er med til å etablere melkeproduksjonen din og at amming på natten ofte er mere produktiv, derfor superviktig de første ukene. Har du såre brystvorter, kan det være dårlig sugetak, men jeg har også følt at de på en måte må ‘herdes’. Rengjør de gjerne med litt saltvann nå og da og smør deretter på nipplebalm med helt rene hender. Medela har også brystskjold som har vært gull verdt for meg, i alle fall. Mye har skjedd når dere kommer til 6 uker. (hilsen ei som ligger og ammer mens dette skrives 😆) Anonymkode: 64647...ff6 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #19 Skrevet 27. februar 2024 Det høres ut som han sovner greit, men våkner av at du flytter ham i egen seng? Det er helt normalt, han har jo hatt kroppskontakt rundt hele seg i ni måneder, da er det uendelig langt borte fra deg å ligge i egen seng😊 Bare la han ligge ved siden av deg og sov sammen med ham. Dette er forutsatt at du ikke går på sovemedisiner, drikker alkohol eller annet som gjør at det ikke er anbefalt å sove ved siden av babyen sin. Les om trygg samsoving. Anonymkode: 3958e...339 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #20 Skrevet 27. februar 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Er liggende amming jeg bruker da jeg har bristet halebeinet og ikke får til og sitte... når jeg ligger og Ammer sovner han ved siden av meg så vokner han når jeg flytter han over i hans egen seng Anonymkode: 6f8aa...b89 Ja, her er grunnen til at vi som aldri skulle samsove gjorde det likevel 😅 Anonymkode: b08f9...b6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå