AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Min kjæreste sier veldig lite for å vise kjærlighet. Nesten aldri komplimenter, aldri jeg er glad i eller elsker deg. Han har sagt «min kjære» ved er par anledninger, men det begynner å bli lenge siden sist. Barna kaller han «vennen», og det er jo koselig å sintil ens barn. Men nå har han i det siste begynt å si «min venn» til meg. F eks «god natt, min venn». Jeg syns ikke det er spesielt romantisk, og bare bygger opp under en platonisk/kameratslig omgangsform. Er jeg dum som føler at det ikke er noe koselig å bli kalt «min venn» av samboer? Anonymkode: 35ff0...e70 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Tror jeg hadde foretrukket god natt uten "min venn" ja.. Anonymkode: 5a6ec...6e4 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Hadde syntes det var koselig. Anonymkode: 80bce...902 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde syntes det var koselig. Anonymkode: 80bce...902 Men det er jo ikke veldig romantisk? Venner har man jo mange av. Anonymkode: 35ff0...e70 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Kunne i det minste slengt på noe mer romantisk, samboeren min kan kalle meg for hjertevenn, det syns jeg er veldig koselig. Min venn er jo veldig upersonlig og lite romantisk. Anonymkode: 2dfcc...fd9 1
xQueenKx Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 (endret) Hadde nok skapt avstand her. Hadde han sagt "vennen min" hadde det vært annerledes. Det sier man jo til noen man er ekstra glad i. "Natta, vennen min" Men "min venn" blir upersonlig. Endret 26. februar 2024 av xQueenKx 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 Hadde det vært en del av noe mer - at han sa min kjære, glad i deg eller elsker deg innimellom, så hadde jeg ikke reagert. Men jeg ville synes det var sårt når det er slik du beskriver. Anonymkode: 7ce4e...753 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men det er jo ikke veldig romantisk? Venner har man jo mange av. Anonymkode: 35ff0...e70 Ingen av mine venner går rundt og sier «god natt min venn» til hverandre. Noen bruker mindre ord enn andre. Og jeg har ikke behov for de store ordene selv. Anonymkode: 80bce...902 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Skrevet 26. februar 2024 Vil også legge til at om han viser omsorg og at han elsker deg, så er ikke ordene i seg selv så viktig. Det er mange nok som sier til partneren at de elsker dem, men som jevnt over ikke behandler de fint. Anonymkode: 7ce4e...753 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #11 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vil også legge til at om han viser omsorg og at han elsker deg, så er ikke ordene i seg selv så viktig. Det er mange nok som sier til partneren at de elsker dem, men som jevnt over ikke behandler de fint. Anonymkode: 7ce4e...753 Men om ordene er viktige for ts så er det jo mulig å strekke seg litt? At noen er voldelig foreksempel og sier jeg elsker deg, utelukker ikke at det finnes dem som er gode mot kjeresten sin og sier det også. Det kunne vært bedre også, ikke bare verre. Anonymkode: 584b3...e95
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #12 Skrevet 26. februar 2024 Oi, forventet jo noe ganske annet når jeg leste overskriften... Han sier det jo for å være grei/som en form for "kosenavn" eller hva jeg skal si da? Litt som at noen kaller kjærestene sine for "babe", "pus", "vennen", "gubben", "fruen", "elskling", På en måte er det jo litt kjipt å skulle liksom "klage" på noe han gjør for å være hyggelig også da, kanskje litt luksusproblem at kjæresten bruker liksom, etter din mening, "feil" koseord (for å sette det litt i perspektiv så er det helt sikkert flere der ute som hadde blitt kjempeglad for at kjæresten deres brukte et sånt type "kjæleord" til de i det hele tatt, så det kan jo være greit å ha i bakhodet), men i verste er det jo å ta det opp med han da... Du bør jo helst gjøre det på en fin måte da, og ikke formulere det som kritikk eller virke utakknemlig, men kanskje foreslå noe du heller vil han skal si. Det eneste er at du kanskje også bør tenke over om "min venn" er bedre enn ingenting... For hvis det er det som faller han naturlig og du ender opp med å klage/vise misnøye med det, så kan det jo i verste fall ende med at han da glemmer seg/at det ordet du evt foreslår ikke føles naturlig. og da gjerne ikke kommer av seg selv (som sikkert det han sier idag gjør), så potensielt blir det kanskje ingenting istedenfor i verste fall. Derfor ville jeg kanskje tenkt på om det er bedre enn ingenting da, som sagt. Håper bare du tar det opp på en fin måte. Jeg tror nok dette potensielt kan være en sånn ting som kan føles vondt, sårt og som en avvisning av hans forsøk på kjærlighet liksom. I verste fall kan han føle skam, føle seg dum eller avvist for at han da har prøvd å gjøre noe fint for deg, men hvor du ikke er fornøyd med ordvalg og derfor på en måte avviser kjærligheten hans, det kan sende et signal om at det da finnes "feil" måter å vise deg kjærlighet på og dermed kan det være han for fremtiden bare lar være for å beskytte seg selv. Jeg bare sier det for at du skal være obs på disse tingene hvis du faktisk ender med å ta det opp med han, så du kan ta med i betraktningen om det er verdt det (en annen god måte å vurdere om man skal ta opp ting på syns jeg er å tenke på om man tenker 10-20 år frem i tid på om dette er noe man ville sett tilbake på og tenkt at det var verdt det/bra at man tok opp) og ta høyde for hvordan det kan oppleves for han, hva det eventuelt kan føre til/resultere i, også sånn at du kan prøve å isåfall si det på en måte som best mulig hensyntar han og hva slags konsekvenser det eventuelt kan få da. Beklager om det ble litt langt, men håper noe av det kan være til nytte ihvertfall. Kanskje det kan være noe du ikke tenkte på. Jeg kan forstå til en viss grad at noen kanskje kan føle at "min venn" kan føles litt "feil" når man er kjærester, men husk at man som kjærester som oftest også er venner (og det er jo positivt - husk at det er ikke alle som er i forhold med noen man ville ønsket å være venn med, det er faktisk ikke gitt at man liker (eller elsker, men spesielt liker da) den man er i forhold med, så det er egentlig et privilegium hvis man faktisk også er venner/er sammen med en man også ser på/opplever som en venn/en man faktisk ønsker vennskap med). Når det sies i den konteksten er det jo heller ikke ment som en redusering av forholdet til vennskap/det er ikke en "nedgradering" liksom, men gjerne en talemåte, et ord kanskje vedkommende selv setter pris på eller forbinder med noe koselig/noe vedkommende selv har blitt kalt av noen og satt pris på f. eks., at man ser på det som et godt vennskap i tillegg (som som sagt jo egentlig er noe positivt, det er jo ikke istedenfor liksom) og/eller at vedkommende ser på det som et "kjæleord" og sier det som en måte å vise kjærlighet på. Det er ihvertfall greit å ha med seg uansett, så man ikke glemmer seg litt og blir litt "blind" på hva det egentlig betyr/at det er godt ment. Anonymkode: acf0b...16a 1
exictence Skrevet 26. februar 2024 #13 Skrevet 26. februar 2024 Synes det høres koselig ut. Kaller min kjæreste ofte for "vennen". Jeg oppfatter det som det samme. Kanskje jeg skal spørre om han om hva han synes om å bli kalt det. 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #14 Skrevet 26. februar 2024 "Natta kompis" sier du tilbake da. Anonymkode: 30547...17e 5 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #15 Skrevet 26. februar 2024 1 minutt siden, exictence said: Synes det høres koselig ut. Kaller min kjæreste ofte for "vennen". Jeg oppfatter det som det samme. Kanskje jeg skal spørre om han om hva han synes om å bli kalt det. Jeg synes det er to vidt forskjellige ting å bli kalt "vennen" enn "min venn". To ulike viber? Anonymkode: ce87f...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #16 Skrevet 26. februar 2024 Dama begynte plutselig med det også, jeg synes det føltes veldig feil, selv om jeg vet hun bare prøvde være hyggelig, så jeg bare ba henne slutte, sa at jeg ikke likte det. Problem løst Anonymkode: 88ea7...77a 3
Disney Adult Skrevet 26. februar 2024 #17 Skrevet 26. februar 2024 (endret) . Endret 1. desember 2024 av Disney Adult
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #18 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er to vidt forskjellige ting å bli kalt "vennen" enn "min venn". To ulike viber? Anonymkode: ce87f...d5d Det avhenger vel litt av dialekt (og måten man sier det på også da). Jeg kjenner et par stk som kaller konene sine for det samme, og hos de er det helt klart noe som høres kjærlig og søtt ut. Men tipper det er litt stedsavhengig (kanskje litt generasjon også), og mer brukt/vanlig/høres bedre ut på noen dialekter enn andre. Anonymkode: acf0b...16a 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #19 Skrevet 26. februar 2024 Hadde ikke likt « min venn « nei, for upersonlig til den man faktisk er i ett forhold med. Vennen min eller min kjære er mye bedre. Anonymkode: 8da01...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #20 Skrevet 26. februar 2024 Disney Adult skrev (Akkurat nå): Det hadde jeg reagert på... Ble referert til som "vennen til *typen's navn*" av moren hans, og det reagerte han selv på. Ikke greit, vi er jo mye mer enn venner. Men det blir jo noe annet igjen... Med det sagt: Hvis hun er av eldre generasjon så er det jo en del eldre, spesielt i noen byer, som omtaler kjærester som "venninnen" og "vennen" til. F. eks. pappa sier at han har fått seg ny venninne når han mener kjæreste (uten at det er ment som en "redusering", det er bare det hans generasjon omtaler det som liksom), og venn om menn da. Så ja, tror ikke hun nødvendigvis mente det vondt/sånn du tolket det. Altså, jeg vet jo ikke sikkert om akkurat deres tilfelle, men iallefall kan du jo være klar over at det iallefall er en helt vanlig måte å omtale kjæreste på av noen eldre/i noen kretser/på noen steder. Anonymkode: acf0b...16a 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå