Gå til innhold

Nærskoleprinsippet gjelder ikke nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå som nærskoleprinsippet( Trondheim)ikke gjelder lengere, så lurer jeg på om at da blir snittet for å komme inn høyere? 

Anonymkode: b517d...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må jo bli lavere da de ikke får ekstra poeng for å søke skolen, de søker med de karakterene de har. Her får du 100 poeng ekstra for å søke nærskole, da blir det vanskelig å komme inn på skolen som ikke defineres som nærskole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere kommuner hvor nærskoleprinsippet ikke gjelder lenger nå og ja, det er forventet at snittet for å komme inn blir høyere fordi man nå må konkurrere sammen med elever også utenfra nærskoleområdet. De ville før bare ikke kommet inn, selv med toppkarakterer, fordi de som har skolen som nærskole fikk ekstrapoeng, men nå blir presset større og da blir karakterkravene høyere også. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærskoleprinsippet er borte i Akershus og. Hvordan det vil påvirke karaktersnittet vet man vel ikke, men sannsynligvis så vil det nok gå opp på de populære linjene/skolene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at de fleste søker seg til nærskolen uansett?.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer nok veldig an på hvor man bor. Her ligger skolene så tett, at det er mange som ønsker noe annet enn nærskolen sin. 

Anonymkode: 63c2b...969

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil vel gå opp på noen skoler, og ned på andre skoler.

De populære skolene vil få flere søkere, mens de mindre populære skolene vil få færre søkere. De med gode karakterer kommer inn på de populære skolene, mens de med dårlige karakterer vil komme inn på skolene med færre søkere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærskoleprinsippet vil gjøre at noen skoler får opp snittet og andre går ned. Dette kommer til å ta litt tid, da nærskoleprinsippet har ført til en del "gettoskoler", som før hadde et godt elevgrunnlag. Det vil ta tid å snu dette igjen. Jeg er personlig veldig, veldig glad for at nærskoleprinsippet er borte. Det vil si at både elever og lærere igjen må jobbe for et godt grunnlag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Det vil vel gå opp på noen skoler, og ned på andre skoler.

De populære skolene vil få flere søkere, mens de mindre populære skolene vil få færre søkere. De med gode karakterer kommer inn på de populære skolene, mens de med dårlige karakterer vil komme inn på skolene med færre søkere.

Hva er gode og dårlige karakterer nå? . Tror det har forandret seg også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er gode og dårlige karakterer nå? . Tror det har forandret seg også 

Nei, definisjonen på gode og dårlige karakterer har ikke endret seg.

Gjennomsnitt= normal

Over gjennomsnitt er bra, under gjennomsnitt er ikke bra.

Og så er det jo selvsagt ulikt fra individ til individ hva slags forventning man har til seg selv i ulike fag. F.eks kan en elev bli mer glad og stolt for 3 i matematikk enn for 5 i engelsk. 3 i matematikk er kjempebra hvis du hadde 2 i fjor! Men 3 er jo objektivt sett dårligere enn 5 likevel, det skjønner jo alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, hvis det er en ny større i rimelig nærhet vil mange søke dit.

Anonymkode: f9cfc...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nærskoleprinsippet vil gjøre at noen skoler får opp snittet og andre går ned. Dette kommer til å ta litt tid, da nærskoleprinsippet har ført til en del "gettoskoler", som før hadde et godt elevgrunnlag. Det vil ta tid å snu dette igjen. Jeg er personlig veldig, veldig glad for at nærskoleprinsippet er borte. Det vil si at både elever og lærere igjen må jobbe for et godt grunnlag. 

Mens jeg mener at det å ta bort nærskoleprinsippet er utelukkende negativt. Fravær av nærskoleprinsipp vil føre til at de beste elevene kan plukke og velge og de dårligste må ta til takke med restene, mens de før var omtrent garantert å komme inn på en skole i nærheten. Å måtte reise en time med buss til skolen hver dag hjelper neppe på motivasjonen til en skolelei 16-åring. Jeg mener at den nye ordningen tar for lite hensyn til elevene som ikke får toppkarakterer. I tillegg vil den nye ordningen skape større forskjeller mellom skolene og særlig de beste skolene vil bli mer homogene og mindre varierte ("ghettoskoler" som du kaller det kommer til å bli enda verre uten nærskoleprinsipp). Jeg kan i grunnen ikke se en eneste fordel med den nye ordningen, annet enn for de aller beste elevene og jeg håper inderlig nærskoleprinsippet kommer tilbake. Og dette mener jeg selv om jeg har barn som er faglig flinke og har en 10-klassing med karakterer gode nok til å komme inn der han ønsker.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (27 minutter siden):

Mens jeg mener at det å ta bort nærskoleprinsippet er utelukkende negativt. Fravær av nærskoleprinsipp vil føre til at de beste elevene kan plukke og velge og de dårligste må ta til takke med restene, mens de før var omtrent garantert å komme inn på en skole i nærheten. Å måtte reise en time med buss til skolen hver dag hjelper neppe på motivasjonen til en skolelei 16-åring. Jeg mener at den nye ordningen tar for lite hensyn til elevene som ikke får toppkarakterer. I tillegg vil den nye ordningen skape større forskjeller mellom skolene og særlig de beste skolene vil bli mer homogene og mindre varierte ("ghettoskoler" som du kaller det kommer til å bli enda verre uten nærskoleprinsipp). Jeg kan i grunnen ikke se en eneste fordel med den nye ordningen, annet enn for de aller beste elevene og jeg håper inderlig nærskoleprinsippet kommer tilbake. Og dette mener jeg selv om jeg har barn som er faglig flinke og har en 10-klassing med karakterer gode nok til å komme inn der han ønsker.

Hva er ett bra snittkarakterer og hva er dårlig?. Jeg mener at mange prøver så godt de kan, men kanskje de ikke klarer å få bare 5' ere og 6'ere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er ett bra snittkarakterer og hva er dårlig?. Jeg mener at mange prøver så godt de kan, men kanskje de ikke klarer å få bare 5' ere og 6'ere 

Tja, 5 i snitt er i alle fall bra, men det er jo ikke sånn at 4,5 er dårlig, det er bare ikke bra nok til å komme inn på de beste skolene. Og jeg vet absolutt at ikke alle kan få toppkarakterer og noen jobber knallhardt for en 3'er mens andre får 5'ere uten å gjøre noe som helst. Det er jo litt det som er problemet med å fjerne nærskoleprinsippet, at det blir enda vanskeligere for de med under middels karakterer å komme inn på skoler i nærområdet sitt fordi de må konkurrere også med elever fra utenfor området. J 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 minutter siden):

Tja, 5 i snitt er i alle fall bra, men det er jo ikke sånn at 4,5 er dårlig, det er bare ikke bra nok til å komme inn på de beste skolene. Og jeg vet absolutt at ikke alle kan få toppkarakterer og noen jobber knallhardt for en 3'er mens andre får 5'ere uten å gjøre noe som helst. Det er jo litt det som er problemet med å fjerne nærskoleprinsippet, at det blir enda vanskeligere for de med under middels karakterer å komme inn på skoler i nærområdet sitt fordi de må konkurrere også med elever fra utenfor området. J 

Vi skjønner det, men ikke politikerne. Men de er jo ikke sånn som oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (41 minutter siden):

Her derimot, betyr nærskolen for vårt barn 40 minutter lenger reisevei enn skolen som er nærmest. Det betyr også at alle kjente vil gå på en annen skole enn vårt barn. Nærskole betyr ikke automatisk at skolen er nærme. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi skjønner det, men ikke politikerne. Men de er jo ikke sånn som oss. 

Nei, dessverre. Vi får se hvordan det blir, men vi er mange med barn som skal begynne på vgs nå eller i nær framtid som er spente på hvordan dette vil utarte seg. 

Forvirret23 skrev (29 minutter siden):

Her derimot, betyr nærskolen for vårt barn 40 minutter lenger reisevei enn skolen som er nærmest. Det betyr også at alle kjente vil gå på en annen skole enn vårt barn. Nærskole betyr ikke automatisk at skolen er nærme. 

Det skjønner jeg er et problem, men for de aller fleste er nærskolen også den nærmeste (det er jo hele poenget). I deres tilfelle burde det vært en ordning som forhindret at det ble slik som du beskriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (47 minutter siden):

Det er jo hele poenget med karakterer i ungdomsskolen. De med gode karakterer får flere valgmuligheter enn de med dårlige karakterer. Det er jo konseptet, faktisk. Hvis ikke gode karakterer gir noen fordeler, kan man jo bare droppe å jobbe med fagene. Man får jo ikke gå på den skolen man vil uansett, så hva er da poenget med å jobbe for gode karakterer?

Anonymkode: 336f3...ed4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo hele poenget med karakterer i ungdomsskolen. De med gode karakterer får flere valgmuligheter enn de med dårlige karakterer. Det er jo konseptet, faktisk. Hvis ikke gode karakterer gir noen fordeler, kan man jo bare droppe å jobbe med fagene. Man får jo ikke gå på den skolen man vil uansett, så hva er da poenget med å jobbe for gode karakterer?

Anonymkode: 336f3...ed4

Jeg skjønner ikke hvor du vil med innlegget ditt? Karakterer teller fremdeles mest selv med nærskoleprinsippet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra. Det gir ungdommen en mulighet til å skifte miljø om de ønsker det. Det fantes ikke noe nærskoleprinsipp da jeg gikk på vgs, og det er jeg evig takknemlig for. 

Anonymkode: 318cb...f22

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...