AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Vi har lagt nye gulv i hovedetasjen. På venstre side er enstavs eik som vi flottet oss med, til høyre trestavs ask: Det som overrasker meg er at det dyreste gulvet har laminat/sagflis-og-lim-fyll, mens det rimeligere gulvet har en ordentlig trekjerne. Førstnevnte er nok mer uniform, mens jeg føler at sistnevnte pussig nok virker å være av høyere kvalitet bare fordi det er "ekte". Noen som kan si noen ord til meg her og forklare hva produsenten har tenkt? Anonymkode: 84a60...a87
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Vet jo ikke hvilke merker etc du har... Men du sier at den dyreste er laminat. Laminat er ikke rent tre, og er som regel rimeligere enn parkett som har trekjærne. Anonymkode: b344a...c72
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Ikke laminat men laminert Hjelper å vite hvilke produsent dette er. Jeg klarer ikke helt å se om du har enstavs heltregulv eller ikke. Parkett har en laminat over flate limt oppå treverk. Der har du en til tre slipinger på overflaten før den skal skiftes. Anonymkode: 58798...824 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 Du sier «enstavs» og «trestavs» som om det er den fullverdige beskrivelsen på gulvet du har valgt, ts. Men er det enstavs parkett eller laminat? Og ble du forespeilet at «enstavs» er heltre? Enstavs vs trestavs sier bare noe om bredden på trevirket som er brukt. Det sier ikke noe om tykkelsen, sammensetningen, kvistingen etc. Så, ja, du kan ha trestavs gulv av høyere kvalitet enn enstavs, rent byggteknisk. Enstavs vs trestavs er nemlig et rent estetisk valg. Og som så mye annet innen interiør er det å anta sammenheng mellom pris og kvalitet en feilaktig slutning. Noe som er vanskelig å produsere eller veldig attraktivt i markedet vil være dyrt, selv om det samtidig påregnelig går i stykker etter få år ved normal bruk. Anonymkode: fe3c7...5f9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper å vite hvilke produsent dette er. Anonymkode: 58798...824 Til venstre er eik enstavs "Pergo Wood Parquet", til høyre ask trestavs "Opus Floor Parquet". Begge deler er altså parkett, noe som jeg trodde gir samme "innmat". AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier «enstavs» og «trestavs» som om det er den fullverdige beskrivelsen på gulvet du har valgt, ts. Men er det enstavs parkett eller laminat? Og ble du forespeilet at «enstavs» er heltre? Enstavs vs trestavs sier bare noe om bredden på trevirket som er brukt. Det sier ikke noe om tykkelsen, sammensetningen, kvistingen etc. Så, ja, du kan ha trestavs gulv av høyere kvalitet enn enstavs, rent byggteknisk. Enstavs vs trestavs er nemlig et rent estetisk valg. Og som så mye annet innen interiør er det å anta sammenheng mellom pris og kvalitet en feilaktig slutning. Noe som er vanskelig å produsere eller veldig attraktivt i markedet vil være dyrt, selv om det samtidig påregnelig går i stykker etter få år ved normal bruk. Anonymkode: fe3c7...5f9 Jepp, gode poeng. Jeg ser at prisen øker når ønskeoverflaten er større, mer sammenhengende som den enstavsparketten, og forventet at "innmaten" er av likedan høyere kvalitet. Ikke om jeg en gang vet at heltre "innmat" er bedre...jeg bare grubler litt høyt og prøver å forstå. Anonymkode: 84a60...a87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå