Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 Populært innlegg #1 Skrevet 26. februar 2024 I år, som fjor, og årene før der, kom den. Ramselposten med beskjed om skidag for hele skolen. I år har de, heldigvis, droppet konkurransen de har kjørt hvert år, men det er altså kun fokus på ski. Våre barn går ikke på ski. De ønsker ikke gå på ski. De kommer fra en kultur der skigåing er fremmed. De har prøvd, men liker det ikke. Og hvert eneste år tar jeg opp med fau, kontaktlærere og rektor hvor lite inkluderende denne dagen er. Hvorfor kan de ikke kalle det "vinterlek-dag"?? Hva med å tilby flere vinteraktiviteter som aking, skøyting, snøballkrig etc, for å gjøre dagen moro for alle? Vi skriver 2024 og det er mange nordmenn som ikke er etterkommere etter Sondre Nordheim, og som har besteforeldre som befant seg i indre Kandahar da Oddvar Brå brakk staven. Disse ungene er ikke født med swixmerke i panna og ferdigsmurte ski på beina. I mitt hode er det fullstendig tonedøvt å insistere på skidag og gjøre det obligatorisk for alle,uten å tilby alternativer. Anonymkode: 0fbe5...d1a 48 10 44
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Helt enig, kall det noe annet, og tilby flere aktiviteter. Er selv født med ski på beina, men er ikke fan, og hatet skidager i skolens regi. Anonymkode: b5b60...5c6 34 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 26. februar 2024 Hvis mine barn ikke liker rettskriving eller gangetabellen, kan de slippe det da? Skidag er del av kroppsøvingsfaget, på linje med mange andre fysiske aktiviteter de lærer. Dans, håndball, svømming. Ikke alle liker alt, men de kan ikke bare droppe det likevel. Jeg går heller ikke på ski, liker det ikke, men en dag i året kan jeg faktisk holde ut. Vi kan ikke bare gjøre det vi liker best. Samme med mat, vi kan ikke bare spise favorittmaten hver dag, vi trenger variasjon. Dersom skolen krever ferdigheter, eller at de må gå en viss lengde i en viss fart, er jeg enig i at det er på grensen til ugreit. Men at de skal prøve litt, mellom kakao på termos og appelsin? Helt ok. Anonymkode: dd5a2...888 161 8 61
Honey Dew Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 Så enig med deg, ts. Både min mann og jeg samt ungene våre hatet skidagen. Vi forstod ikke vitsen med det. Det går kun utover de som ikke er så flinke på ski. Det er så mye bedre å ha en aktivitetsdag med diverse snørelaterte aktiviteter. Alt annet enn ski. De som vil gå på ski, kan gjøre det og de andre kan være med å f eks lage snøhule, ake, lage snødyr og igloo eller ake. 17
Honey Dew Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis mine barn ikke liker rettskriving eller gangetabellen, kan de slippe det da? Skidag er del av kroppsøvingsfaget, på linje med mange andre fysiske aktiviteter de lærer. Dans, håndball, svømming. Ikke alle liker alt, men de kan ikke bare droppe det likevel. Jeg går heller ikke på ski, liker det ikke, men en dag i året kan jeg faktisk holde ut. Vi kan ikke bare gjøre det vi liker best. Samme med mat, vi kan ikke bare spise favorittmaten hver dag, vi trenger variasjon. Dersom skolen krever ferdigheter, eller at de må gå en viss lengde i en viss fart, er jeg enig i at det er på grensen til ugreit. Men at de skal prøve litt, mellom kakao på termos og appelsin? Helt ok. Anonymkode: dd5a2...888 Har du tenkt på at ikke alle har råd til å kjøpe ski? En kan kjøpe brukt, ja, men hvorfor skal man kjøpe dette bare for en dag? 41 1 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Det er jo alltids noen som ikke liker det uansett. Selv hatet jeg snø og så mørkt på hver eneste vinterutedag, selv om det var både ski, snowboard, aking og snøhulebygging. Mener likevel ikke at jeg burde sluppet unna, for jeg synes det er en uting at man skal slippe alt man ikke har lyst å delta på. Er enig i at skolen bør tilby flere aktiviteter, men det er altså ikke bare ikke-etniske nordmenn som misliker ski 😊 Anonymkode: a705b...9ab 17 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 Honey Dew skrev (Akkurat nå): Har du tenkt på at ikke alle har råd til å kjøpe ski? En kan kjøpe brukt, ja, men hvorfor skal man kjøpe dette bare for en dag? Mange steder kan man låne ski helt gratis. https://www.bua.no/lane-utstyr Anonymkode: a705b...9ab 21 12
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 Den som har Kandahar Kan da ikke ha kandahar så mye han vil for deg? Den som er såpass " norsk at man bruker Øystein Sunde-referanser bør lære barna sine å holde ut på ski én dag i året. Anonymkode: eb703...ce0 15 11
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 Det er litt rart, ja. Da vi hadde skidager (90-tallet) så var det mange som ikke gikk på ski. Inkludert meg selv. Jeg likte å gå på ski, og hadde alt utstyr, men det var mye morsommere å kjøre akebrett ned bakken bak skolen. Anonymkode: 1e6b7...026 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Skrevet 26. februar 2024 Jeg er etnisk norsk, og aldri likt å stå på ski. Hater det, synes det er helt pyton, og hata vinteraktivitetsdag på skolen hvert eneste år. Endte som regel opp i en lavvo, med ei bok. Iblant koste jeg meg med aking, hvis læreren tillot det. Ski tok jeg aldri med meg, hvorfor skulle jeg det? Det er noe forbanna tull å tvinge barn til å gå på ski, når det er veldig mye annet det går an å gjøre ute på vinterstid. Anonymkode: 0e96f...da7 18 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #11 Skrevet 26. februar 2024 Jeg er vokst opp med at «skidag» inkluderte akebrett, og jeg valgte som regel det. Rart at det ikke kan være et alternativ. Anonymkode: 92ae8...5d1 12 3
Honey Dew Skrevet 26. februar 2024 #12 Skrevet 26. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange steder kan man låne ski helt gratis. https://www.bua.no/lane-utstyr Anonymkode: a705b...9ab En kan jo bare la være å ta med ski på slike dager. Jeg tror ikke ungene blir sendt avgårde for å låne ski når bussen står og venter. Den taktikken fungerte da jeg gikk på skolen. Jeg fikk ake og bygge snøhule i stedet. Koste meg skikkelig. Endret 26. februar 2024 av Honey Dew 11
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #13 Skrevet 26. februar 2024 Man må da lære barna at det innimellom er ting som ikke er så kjekt, eller ting man ikke er så god på, eller ting man ikke prioriterer å kunne. Akkurat som i alle andre dager og fag på skolen. Man har godt av å bare gjennomføre. Anonymkode: d1c6b...26f 22 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 Populært innlegg #14 Skrevet 26. februar 2024 Vi/ungene er heller ikke fra en kultur der ski er vanlig, nettopp derfor synes jeg skidag både i barnehage og skole er genialt. Da får ungene mine også oppleve det. Det er ikke favorittaktiviteten, men det spiller ingen rolle - de har ikke vondt av det. Ikke trenger man kjøpe noe heller, skolen har låneutstyr og kommunen har også en utlånsordning. Anonymkode: 22d03...ade 48 4 14
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #15 Skrevet 26. februar 2024 Aldri hørt om en skole som bare legger opp til ski. Alle skolene jeg kjenner til har det som vinteraktivitetsdag med ski, aking, fottur og på den ene skolen også alpint som valgfrie muligheter. Anonymkode: 712d3...fa8 10 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #16 Skrevet 26. februar 2024 Her kan man velge mellom ski og aking. Ville klagd inn, ikke alle har mulighet til og låne skaffe seg ski heller. Men et akebrett kan man jo dele om så Anonymkode: e2f1f...308 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #17 Skrevet 26. februar 2024 Jeg ser virkelig ikke problemet, det er bare å be om et alternativt opplegg. Jeg har aldri gått på ski, ikke mine foreldre heller. Som alternativ fra skolen sin side fikk vi som ikke gikk på ski gå på vanlig fjelltur. Funket helt fint, ingenting å hisse seg opp over. det er mye i livet man ikke liker men må være med på likevel, bare si fra til skolen at dere ikke har ski og ikke kommer til å kjøpe deg, og be om et alternativt opplegg. Anonymkode: d0432...011 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #18 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den som har Kandahar Kan da ikke ha kandahar så mye han vil for deg? Den som er såpass " norsk at man bruker Øystein Sunde-referanser bør lære barna sine å holde ut på ski én dag i året. Anonymkode: eb703...ce0 Er Kandahar en Øystein Sunde-referanse? Jeg trodde det var et sted? 🤣 Forøvrig er jeg norsk, men har bodd noen tiår i Sør-Amerika pga jobb og kjærlighet, og vi flyttet derfra da eldste skulle begynne på skolen. TS Anonymkode: 0fbe5...d1a 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #19 Skrevet 26. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Den som har Kandahar Kan da ikke ha kandahar så mye han vil for deg? Den som er såpass " norsk at man bruker Øystein Sunde-referanser bør lære barna sine å holde ut på ski én dag i året. Anonymkode: eb703...ce0 Jeg er heilnorsk og hatet også skidag, til de grader at jeg skulket den de siste årene på ungdomsskolen. Har vel hatt ski på bena to ganger etter det, er nå 47. Ungene gikk heldigvis i en barnehage som klarte å overføre en viss ski/snøglede til dem (bl.a. med skikurs slik at de fikk med seg litt teknikk), i tillegg til at skolen stort sett har hatt 3-4 alternativer og vinterlekdag. De har alltid hatt et par rimelige ski fra Finn liggende i ca rett strl, men enig i at det bør tilbys alternativ. Ingen blir uansett god på ski av den ene dagen i året. Anonymkode: 7edaa...63f 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #20 Skrevet 26. februar 2024 Honey Dew skrev (12 minutter siden): Så enig med deg, ts. Både min mann og jeg samt ungene våre hatet skidagen. Vi forstod ikke vitsen med det. Det går kun utover de som ikke er så flinke på ski. Det er så mye bedre å ha en aktivitetsdag med diverse snørelaterte aktiviteter. Alt annet enn ski. De som vil gå på ski, kan gjøre det og de andre kan være med å f eks lage snøhule, ake, lage snødyr og igloo eller ake. Er født i 87, og i grunnskolen kunne vi velge mellom langrenn slalom snowboard eller aking. Det het skidag og ble inkluderende. Men de som ikke hadde råd til dagskort måtte gå på ski eller ake, og som voksen bryter det med gratisprinsippet i opplæringsloven. Anonymkode: 83c0f...714 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå