Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #1 Skrevet 2. februar 2006 Eeeeeeeelsker ost, men reagerer på kumelk Finner ikke alltid ut av hvilke oster som er på ku eller ikke før det er for sent. Dvs. etter at de er både kjøpt og forsøkt spist... Jeg tåler manchego-ost og en som heter Pecorino Romano. Den førstnevnte begynner jeg å bli litt lei av, og den sistnevnte synes jeg er for salt. Gode ostetips, anyone?
hilli Skrevet 2. februar 2006 #2 Skrevet 2. februar 2006 (endret) Chevre og ekte feta er ost av geitemelk. Det finnes en "hvitost" fra Tine, Snøfrisk, som er nesten som vanlig fast, gulost. Ellers er det flere av de kjente ostene som også er laget av geitemelk (roquefort?) Endret 2. februar 2006 av hilli
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #3 Skrevet 2. februar 2006 Både manchego og pecorino er sauemelksoster, pecorino fås i mange varianter noen steder. jeg har en med chili nå, hot og god! Sannsynligvis kan du nok også spise ost av geitemelk, f.eks. chevre, snøfrisk etc. Mozzarella av bøfelmelk kan du kanskje også prøve, selv om jeg er litt mer i tvil om du vil tåle den. Det bør stå i innholdsfortegnelsen hva slags melk osten er laget av! Er du i tvil så kjøp osten din i en skikkelig ostebutikk og spør hva ostene er laget av.
Arkana Skrevet 2. februar 2006 #4 Skrevet 2. februar 2006 (endret) Husk at veldig mange oster som egentlig lages av andre typer melk også finnes i kumelk-varianter, f.eks. fetaost (geitemelk) og mozzarella (bøffelmelk), så les på pakken før du kjøper. Ellers kan du jo spise brun geitost, hvit geitost (chèvre), rosendal (geitemelk), så har du halloumi, kasseri og kefalotiri som alle er greske sauemelksoster, men de kan være vanskelig å få tak i. Det finnes også en type goudaost som lages av geitemelk, men om den selges i Norge vet jeg ikke. Uansett anbefaler jeg deg å gå i en velassortert dagligvarebutikk og forklare hva du ser etter i ostedisken, de vil kunne anbefale oster til deg. Endret 2. februar 2006 av Arkana
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #5 Skrevet 2. februar 2006 Tydeligvis har jeg gått glipp av mye god ost - og har mye å glede meg til. Er mest interessert i "mumse-oster" som kan spises som snacks sammen med god vin. Både chili-osten til Onyx og de greske høres spennende ut Får ta meg en butikkrunde på lørdag. Ellers har jeg prøvd i store dagligvarebutikker, men har ofte truffet betjening som ikke aner hva de selger... Lørdagsekstrahjelper.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #6 Skrevet 2. februar 2006 Ellers har jeg prøvd i store dagligvarebutikker, men har ofte truffet betjening som ikke aner hva de selger... Lørdagsekstrahjelper. ← Jepp, kan være lurt å gå innom i uken.
hilli Skrevet 3. februar 2006 #7 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Jeg så forresten at Snøfrisk ikke er skikkelig geitemelkost, kun 80%, så det tipset trekker jeg tilbake. Roquefort er laget av sauemelk så det burde være trygt, dessuten er den en mumseost. Endret 3. februar 2006 av hilli
Gjest gjest1 Skrevet 3. februar 2006 #8 Skrevet 3. februar 2006 Det finnes (i godt assorterte butikker) flere varianter av Chèvre, slik at du slipper å bli lei den ene sorten. Det finnes brie, fastost, ferskostdiss vanlige rullene som er med hvitmugg. Ellers så er som sagt ekte roquefort laget på geitemelk. Lykke til med osteleting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå