Gå til innhold

Kjøper oppga feil adresse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg solgte noen bøker på finn til en kar som ga meg feil postnummer og som følge av dette har ikke pakken kommet frem til kjøper. 

Jeg sendte uten sporing og denne fyren maser nå på meg at jeg må snakke med posten, men hva kan egentlig gjøres her? Pakken ble sendt for én måned siden. 

Anonymkode: 7182f...4e7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har det dokumentert at kjøperen har oppgitt feil adresse så har hen ingen sak mot deg. Da må nesten kjøperen selv da kontakt med posten for å få pakken videresendt

Anonymkode: 6e891...8db

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Han sier han har prøvd å snakke med posten men de sier det er jeg som må fikse dette. Høres litt snålt ut, syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har skrevet avsenderadresse på pakka, kommer den vel i retur til deg, dersom den ikke kan leveres?

Ellers går det an å finne ut hvor pakker med dette postnummeret sendes og kontakte det aktuelle postkontoret/post i butikk og høre om de har pakka liggende i en krok.

Anonymkode: 6451d...4f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjøpes ansvar å oppgi korrekt adresse. Er den feil så har kjøperen faktisk ansvaret for at den ikke kommer frem.

Og så lenge dere begge er privatpersoner så er det kjøpsloven som gjelder, og da går risikoen for tingen over til kjøper så snart selger har levert pakken fra seg til fraktselskapet.

Det som evnt kan slå tilbake på deg er om dere avtalte sporing på pakken eller det var naturlig å forvente sporing, og så valgte du en billigere løsning for å spare penger. Da kan du bli erstatningspliktig.

Alternativt om du har sendt pakken uten å sette på avsenderadresse så den ikke kommer tilbake til deg når den ikke kan leveres. Dette er noe alle pakker skal ha og uten dette kan pakken heller ikke returneres når postnr til mottaker er feil. Da kan du og bli erstatningspliktig.

Men ut over det - kjøpers ansvar.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt postens kundeservice for å etterlyse pakka. 

Hvordan klarte du forresten å sende den uten sporing? BøkeR i flertall veier gjerne litt,stort sett over 350 g med emballasje... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt så mistenksom etter flere år på KG, at jeg mistenker at kjøper spekulerer i dette og har fått pakka for lenge siden. Nå vi han ha pengene tilbake.

Endret av Pringle
Fjernet dumt råd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (5 minutter siden):

Jeg har blitt så mistenksom etter flere år på KG, at jeg mistenker at kjøper spekulerer i dette og har fått pakka for lenge siden. Nå vi han ha pengene tilbake.

Lat som du har fått pakka i retur og tilby ham å få den tilsendt på nytt, uten ekstra kostnader, og se hva han svarer.

Dette var faktisk ikke så dumt…. 

Anonymkode: 16f8a...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Forferdelig dumt når han sier "jatakk! Så flott at den kom til rette."

Anonymkode: a6464...a83

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forferdelig dumt når han sier "jatakk! Så flott at den kom til rette."

Anonymkode: a6464...a83

Det var litt forhastet.

Men jeg står for første delen av det jeg skrev.

Det skal være samsvar mellom navn og aldresse og telefonnummer. Hvis pakka ikke har blitt hentet av som har oppgitt riktig navn, på feil adresse, skal pakka i retur til avsender. Hør med postkontoret som mottar pakkene med det postnummeret. Hvis pakka ikke er der, og ikke blitt returnert, er den blitt hentet, av en som godt visste at pakka var der. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (1 time siden):

Lat som du har fått pakka i retur og tilby ham å få den tilsendt på nytt, uten ekstra kostnader, og se hva han svarer.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjempelurt. Frem til kjøper krever at du enten oppfyller din del av avtalen (sender bøkene til rett adresse) eller betaler tilbake pengene. Tap tap.

Og skulle kjøper ta dette til forliksrådet vil vedkommende vinne saken lett siden du har innrømmet å ha fått bøkene i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du har skrevet avsenderadresse på pakka, kommer den vel i retur til deg, dersom den ikke kan leveres?

Ellers går det an å finne ut hvor pakker med dette postnummeret sendes og kontakte det aktuelle postkontoret/post i butikk og høre om de har pakka liggende i en krok.

Anonymkode: 6451d...4f0

Det gjorde jeg men ingenting har blitt returnert til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (1 time siden):

Kontakt postens kundeservice for å etterlyse pakka. 

Hvordan klarte du forresten å sende den uten sporing? BøkeR i flertall veier gjerne litt,stort sett over 350 g med emballasje... 

Kjøper betalte for frakt og vi ble enige om billigste alternativ da det var stor forskjell på prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Det er kjøpes ansvar å oppgi korrekt adresse. Er den feil så har kjøperen faktisk ansvaret for at den ikke kommer frem.

Og så lenge dere begge er privatpersoner så er det kjøpsloven som gjelder, og da går risikoen for tingen over til kjøper så snart selger har levert pakken fra seg til fraktselskapet.

Det som evnt kan slå tilbake på deg er om dere avtalte sporing på pakken eller det var naturlig å forvente sporing, og så valgte du en billigere løsning for å spare penger. Da kan du bli erstatningspliktig.

Alternativt om du har sendt pakken uten å sette på avsenderadresse så den ikke kommer tilbake til deg når den ikke kan leveres. Dette er noe alle pakker skal ha og uten dette kan pakken heller ikke returneres når postnr til mottaker er feil. Da kan du og bli erstatningspliktig.

Men ut over det - kjøpers ansvar.

Takk for svar. 

Vi avtalte den billigste frakten. Jeg skrev adressen min bak på pakken men har ikke fått noe i retur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjøper betalte for frakt og vi ble enige om billigste alternativ da det var stor forskjell på prisen. 

Er det snakk om små hefter heller enn vanlige bøker?
For hvis du vet om en sendemåte som er MYE BILLIGERE enn Liten pakke for vanlige bøker er jeg interessert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Er det snakk om små hefter heller enn vanlige bøker?
For hvis du vet om en sendemåte som er MYE BILLIGERE enn Liten pakke for vanlige bøker er jeg interessert....

Jeg spurte Posten om prisen på frakt basert på med sporing eller ikke. Og betalte for den billigste fordi kjøper ønsket det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg spurte Posten om prisen på frakt basert på med sporing eller ikke. Og betalte for den billigste fordi kjøper ønsket det. 

En av disse to?

IMG_1458.png.27be54092bce7558502d8f86119065b9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi avtalte den billigste frakten. Jeg skrev adressen min bak på pakken men har ikke fått noe i retur. 

Da hadde jeg svart at "Jeg sendte den til den adressen du oppga, men billigste frakt uten sporing som du valgte. Da er det dessverre ikke noe mer jeg kan gjøre i denne omgangen. Jeg skrev min adresse bakpå, så kommer den i retur hører du fra meg".

NB: Retur av feil adressert post tar tid, beregn iallfall 3 uker om ikke mer.

Anonymkode: 95ca5...143

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for svar. Han sier han har prøvd å snakke med posten men de sier det er jeg som må fikse dette. Høres litt snålt ut, syns jeg. 

Det stemmer at det er avsender som må etterlyse pakken.

Anonymkode: a730e...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det stemmer at det er avsender som må etterlyse pakken.

Anonymkode: a730e...5dc

Er vel ikke så lett å etterlyse uten sporing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...