Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man skrive testamente uten at arvinger vet om at det finnes?

Ønsker at samboer/kjæreste (som har farløs datter fra tidligere forhold) skal få en god slump penger og en leilighet de kan bo i uten at hun/de vet om testamentet. Jeg er nok mye rikere enn hun aner. Pga hennes "adhd-forhold" til penger har jeg måttet skjule det, Hun er heller ikke typen til å snoke i skattelister så jeg er nesten sikker på at hun ikke vet. Jeg har vel også hintet om et akk så stort boliglån som ikke finnes. Forholdet har vært turbulent, flere lengre pauser, og jeg vil ikke at hun skal klamre seg til meg pga forventning om stor arv hvis hun egentlig finner ut at hun vil ut og finne andre. Jeg er mye eldre enn henne og ut fra min fars og bestefars levetid så logger jeg ut om fem-åtte år. Min sønn har alt han trenger, høy lønn, giftet seg rik, så han skal arve 50%, ikke 100%.

Er det bare å kontakte en hvilken som helst advokat? hvordan gjør folk det?

Anonymkode: fa600...40b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt advokat om du ikke er skråsikker på at du kan oppfylle kravene til et gyldig testamente uten hjelp. Få det oppbevart hos tingretten, så det ikke blir borte. Testamenter oppbevart hjemme kan enten bli oversett under rydding, eller til og med bevisst kastet hvis en som ikke er tilgodesett finner det.

Anonymkode: 5e13a...810

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle testamenter er "hemmelige" så lenge du ikke informerer de du tilgodeser. Advokat som har arv osv som sitt felt vil kunne hjelpe deg sette det opp, du kan også definere at en evt arv skal settes i fond osv. 

Anonymkode: 9b68e...8a8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja det kan du disse er jo ikke vitner ;) 

• Liker 2
Skrevet

Familieadvokat.

Jeg har rett og slett bare informert familien om at det finnes et testamente, hvilken advokat jeg har brukt, og at det er oppbevart hos tingretten her jeg bor. Kun mannen kjenner innholdet, men kun fordi jeg ønsket det. 

Koster ca 10 - 15 000. Vil anbefale å fikse fremtidsfullmakt samtidig, da får du pakkepris. 

Anonymkode: 0c41d...4c7

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alle testamenter er "hemmelige" så lenge du ikke informerer de du tilgodeser. Advokat som har arv osv som sitt felt vil kunne hjelpe deg sette det opp, du kan også definere at en evt arv skal settes i fond osv. 

Anonymkode: 9b68e...8a8

Ja det lurte jeg også på, fond...betyr at penger kan utbetales litt etter litt? For eksempel med et månedlig beløp. Er det noe en bank kan ordne? Advokat? Ikke alle takler å få en høy engangssum på konto. Det finnes lottovinnere der millionene ødela livet deres. Dessverre.

Skrevet

Et testamente er selvsagt hemmelig om ønskelig.

du trenger vitner for at det skal være gyldig, men ingen har krav på å se testamentet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det lurte jeg også på, fond...betyr at penger kan utbetales litt etter litt? For eksempel med et månedlig beløp. Er det noe en bank kan ordne? Advokat? Ikke alle takler å få en høy engangssum på konto. Det finnes lottovinnere der millionene ødela livet deres. Dessverre.

Selvsagt.

du kan sette opp et månedlig beløp. 
det er dine penger og hvordan du vil gi de vekk er helt opp til deg👍

• Liker 1
Skrevet

1/3 utenfor arveloven, hvis jeg ikke husker feil.

• Liker 1
Skrevet
BBB12345 skrev (2 timer siden):

Selvsagt.

du kan sette opp et månedlig beløp. 
det er dine penger og hvordan du vil gi de vekk er helt opp til deg👍

Hvordan gjør man dette? Det er jo ikke snakk om en gave, men arv.

Når en person er død og boet oppgjort, kan han ikke bestemme over eiendelene til enkeltpersoner (altså arvingene).  Hvordan kan avdøde bestemme at arvingen ikke har rett til å selge alle fondsandelene på én gang? Det er jo innehaveren av fondsandelene som har retten til å bestemme når de skal selges. F.eks når innehaveren skal kjøpe bolig og trenger pengene til EK.

Skrevet

Dersom du ikke ønsker at hun skal arve dersom dere går fra hverandre, så hun å få det med i testamentet, at arven faller bort dersom dere flytter fra hverandre. Det er ikke sikkert du husker å endre testamentet hvis forholdet tar slutt. 

Anonymkode: a481a...c1e

• Liker 2
Skrevet
Hedda-78 skrev (13 minutter siden):

Hvordan gjør man dette? Det er jo ikke snakk om en gave, men arv.

Når en person er død og boet oppgjort, kan han ikke bestemme over eiendelene til enkeltpersoner (altså arvingene).  Hvordan kan avdøde bestemme at arvingen ikke har rett til å selge alle fondsandelene på én gang? Det er jo innehaveren av fondsandelene som har retten til å bestemme når de skal selges. F.eks når innehaveren skal kjøpe bolig og trenger pengene til EK.

Dette er enkelt.

testamentet kan bestemme når og hvor mye penger som skal betales ut. 
for eksempel, 100 000 kr i året eller lignende. 

• Liker 1
Skrevet

Vel, så lenge ditt barn får Pliktdelsarven, så kan du faktisk gjøre hva du vil med resten av dine verdier. Tror Pliktdelsarven for tiden er 15G, så det er vel rundt 1,7 mill nå hvis jeg regner grovt. 

Du kan derfor testamentere bort alt du måtte ønske over denne summen. Det beste er selvfølgelige å få testamentet tinglyst, men det kan også oppbevares hos en advokat. Denne vil også hjelpe deg med bevitnelse av dette testamentet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
BBB12345 skrev (3 minutter siden):

Dette er enkelt.

testamentet kan bestemme når og hvor mye penger som skal betales ut. 
for eksempel, 100 000 kr i året eller lignende. 

Betales ut fra hvor? Fra boet? Da blir jo ikke boet ferdig oppgjort før om lenge, det går jo ikke.

Fondet blir vel overført til arvingen, slik at det er arvingen som står som innehaver av fondsandelene, eller?

Eller kan testamentet bestemme at arvingen ikke får selge fondsandeler for mer enn 100 000 i året? Hvem bestemmer når dette salget skal skje, da?

Skjønner ikke detaljene her.

Skrevet
Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Betales ut fra hvor? Fra boet? Da blir jo ikke boet ferdig oppgjort før om lenge, det går jo ikke.

Fondet blir vel overført til arvingen, slik at det er arvingen som står som innehaver av fondsandelene, eller?

Eller kan testamentet bestemme at arvingen ikke får selge fondsandeler for mer enn 100 000 i året? Hvem bestemmer når dette salget skal skje, da?

Skjønner ikke detaljene her.

Mange måter å gjøre det på.

et rask Google søk eller en prat med advokat kan gi deg alle mulighetene.

Går fint at den avdøde lager en stiftelse som arver pengene. Denne stiftelsen skal gi ut xxxx kr til person x helt til det er tomt. For eks.

Anonymkode: 9cf3e...af2

Skrevet
Frk Midnattsol skrev (12 minutter siden):

Vel, så lenge ditt barn får Pliktdelsarven, så kan du faktisk gjøre hva du vil med resten av dine verdier. Tror Pliktdelsarven for tiden er 15G, så det er vel rundt 1,7 mill nå hvis jeg regner grovt. 

Du kan derfor testamentere bort alt du måtte ønske over denne summen. Det beste er selvfølgelige å få testamentet tinglyst, men det kan også oppbevares hos en advokat. Denne vil også hjelpe deg med bevitnelse av dette testamentet. 

Selvsagt. Pliktarven får man ikke gjort så mye med 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan man skrive testamente uten at arvinger vet om at det finnes?

Ønsker at samboer/kjæreste (som har farløs datter fra tidligere forhold) skal få en god slump penger og en leilighet de kan bo i uten at hun/de vet om testamentet. Jeg er nok mye rikere enn hun aner. Pga hennes "adhd-forhold" til penger har jeg måttet skjule det, Hun er heller ikke typen til å snoke i skattelister så jeg er nesten sikker på at hun ikke vet. Jeg har vel også hintet om et akk så stort boliglån som ikke finnes. Forholdet har vært turbulent, flere lengre pauser, og jeg vil ikke at hun skal klamre seg til meg pga forventning om stor arv hvis hun egentlig finner ut at hun vil ut og finne andre. Jeg er mye eldre enn henne og ut fra min fars og bestefars levetid så logger jeg ut om fem-åtte år. Min sønn har alt han trenger, høy lønn, giftet seg rik, så han skal arve 50%, ikke 100%.

Er det bare å kontakte en hvilken som helst advokat? hvordan gjør folk det?

Testamenter kan bestrides og ugyldiggjøres grunnet hemmelighold, så det hadde jeg ikke gjort. Du må informere dem om at du har opprettet testamente (men du trenger ikke si noe om verdier).

Anonymkode: ce517...fe3

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Testamenter kan bestrides og ugyldiggjøres grunnet hemmelighold, så det hadde jeg ikke gjort. Du må informere dem om at du har opprettet testamente (men du trenger ikke si noe om verdier).

Hæ? Man må slett ikke informere noen om testamente. Alle testamenter kan bestrides, men man får bare gjennomslag om det ikke oppfyller kravene til et gyldig testamente. Hemmelighold har absolutt ingenting å si i det sammenhengen. Altså man må ha vitner, men de som er tilgodesett i testamentet trenger ikke vite noe på forhånd. 

Anonymkode: 5e13a...810

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Et alternativ her er å kjøpe livsforsikring der din samboer/kjæreste tilgodeses. Da kan ditt barn arve deg, mens kjæresten din får livsforsikringen. 

Anonymkode: 58720...eb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hæ? 
dummeste jeg har hørt.

har du laget testament etter reglene så er det ingen som kan kreve å få vite noe om det. 

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...