AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #41 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): OK ! Var i New York og dei fleste størrre kjøpesenter kunne ein nytte Visa / Mastecard, men var innom flere mindre butikker hvor ein måtte "gå ut" med uforretta sak. Anonymkode: bba86...b2f Slik setter man seg inn i før man reiser. Kredittkort er dyrt for butikker. Så i mange land har de beløpsgrense for bruk. Og mange butikker har ikke råd til alle løsninger. Derfor er det forventet at du også har kontanter tilgjengelig. Dette er jo også et land som forventer at du tipser noen sedler her og der. Så i USA må man ha kontanter på seg. Anonymkode: d7824...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #42 Del Skrevet 27. februar 2024 Barna lærer nøyaktig så mye om økonomi som foreldrene lærer dem... Og minst like viktig, i dag vokser barna opp med digitaliserte betalingsløsninger, som de også fortsetter videre med i voksen alder. Jeg som var tenåring på 90tallet hadde kontanter i barndommen og store deler av tenårene, jeg fikk økonomiopplæring av foreldre og besteforeldre.... Men det var svært mange av mine venner som ikke skjønte økonomien når de ikke lengre hadde kontanter, men nettbank. De kunne ikke lengre sitte å legge myntene i hauger, de måtte (grøss og gru) se på tall, og lære seg regne med tall på en skjerm, fremfor mynter og sedler som i beste fall kan tilsvare kulerammer... At barna allerede i ung alder lærer seg håndtere nettbank, og ulike digitale betalingsløsninger gjør at mange av dem også lærer seg hoderegning og får mer tallforståelse, ikke bare noe de kan telle ved å stable en og en mynt i riktig stabel. Angående dette med apper på kollektiv, så kan man jo kjøpe omtrent absolutt alle billetter i en enkelt app, det er få som reiser slik at de har behov for mer enn EnTur.... Og ja, nettsvindel har økt, men hvor mange bussran og kioskran er det nå i forhold til den tiden busser og kiosker hadde store kontantbeholdninger? i 2010 var det 210 ran mot dagligvarehandelen, og allerede i 2016 var dette redusert til 52... Når var siste bankranet i Norge? Hvis man ser bort i fra ranet i 2020 som ikke handlet om penger menn psyke? Anonymkode: 98cdd...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #43 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Slik setter man seg inn i før man reiser. Kredittkort er dyrt for butikker. Så i mange land har de beløpsgrense for bruk. Og mange butikker har ikke råd til alle løsninger. Derfor er det forventet at du også har kontanter tilgjengelig. Dette er jo også et land som forventer at du tipser noen sedler her og der. Så i USA må man ha kontanter på seg. Anonymkode: d7824...d15 Nå har ein vert på reise New York 4 ganger før, og ingen problem m/ verken Visakort eller MasterCard, etc, men 2023 var det annerledes. Nå var ein forøvri i følge med familie som har budd i New York i 50 år som var rimeleg godt oppdaterte Om ein er på reise i USA, (også i Norge ) kan det vera fordelaktig å ha eindel kontanter. Anonymkode: bba86...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten89 Skrevet 27. februar 2024 #44 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg kjenner det selv, det gjør meg ingenting å betale 1000kr på kortet, men det sitter langt inne å betale med 1000lappen som ligger i lommeboka. Anonymkode: 2ad72...8f2 Jeg har det omvendt. Er så lite vandt med kontanter at de føles som monopolpenger. Svir mer å dra kortet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #45 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har ein vert på reise New York 4 ganger før, og ingen problem m/ verken Visakort eller MasterCard, etc, men 2023 var det annerledes. Nå var ein forøvri i følge med familie som har budd i New York i 50 år som var rimeleg godt oppdaterte Om ein er på reise i USA, (også i Norge ) kan det vera fordelaktig å ha eindel kontanter. Anonymkode: bba86...b2f Hvor i Norge trenger man egentlig kontanter i våre dager? Vi har trålet Norge på kryss og tvers de siste 5 årene og aldri opplevd å ha bruk for kontanter. Anonymkode: c8fa5...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #46 Del Skrevet 27. februar 2024 Katten89 skrev (2 minutter siden): Jeg har det omvendt. Er så lite vandt med kontanter at de føles som monopolpenger. Svir mer å dra kortet. Samme her. Jeg oppdaget en gang i forrige uke at de hadde tatt fullpris for en vare fra 40% kurven på butikken og jeg gikk tilbake og klagde på det. Da fikk jeg selvfølgelig kontanter... 🤦♀️ 4-åringen min fikk dem til lekepenger... Anonymkode: c8fa5...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #47 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barna lærer nøyaktig så mye om økonomi som foreldrene lærer dem... Og minst like viktig, i dag vokser barna opp med digitaliserte betalingsløsninger, som de også fortsetter videre med i voksen alder. Jeg som var tenåring på 90tallet hadde kontanter i barndommen og store deler av tenårene, jeg fikk økonomiopplæring av foreldre og besteforeldre.... Men det var svært mange av mine venner som ikke skjønte økonomien når de ikke lengre hadde kontanter, men nettbank. De kunne ikke lengre sitte å legge myntene i hauger, de måtte (grøss og gru) se på tall, og lære seg regne med tall på en skjerm, fremfor mynter og sedler som i beste fall kan tilsvare kulerammer... At barna allerede i ung alder lærer seg håndtere nettbank, og ulike digitale betalingsløsninger gjør at mange av dem også lærer seg hoderegning og får mer tallforståelse, ikke bare noe de kan telle ved å stable en og en mynt i riktig stabel. Angående dette med apper på kollektiv, så kan man jo kjøpe omtrent absolutt alle billetter i en enkelt app, det er få som reiser slik at de har behov for mer enn EnTur.... Og ja, nettsvindel har økt, men hvor mange bussran og kioskran er det nå i forhold til den tiden busser og kiosker hadde store kontantbeholdninger? i 2010 var det 210 ran mot dagligvarehandelen, og allerede i 2016 var dette redusert til 52... Når var siste bankranet i Norge? Hvis man ser bort i fra ranet i 2020 som ikke handlet om penger menn psyke? Anonymkode: 98cdd...815 Foreldre bør selvsagt vere eit forbilde for barna, og håndtering av økonomi bør inngå som del av omsorgsoppgaven overfor barna å gi dem noen grunnleggende holdninger i håndtering av personleg økonomi, og her er det delte meninger blandt foreldre. Konfirmasjonspengene ble satt rett på postsparebok,og var øremerket t evntl. videregående skolegang. Mange ungdomer reiste utenriksfart,og de flyttet hjemmefra å tok seg i lærningsjobber allerede v/ 16-17 års alderen iden hensikt tjene penger til videregående skolegang. Begynte i lærningjobb til kr. 5,50 1969 , og budde på hybel utan kokemuligheter, og var karentsdager på både dagerpenger, og sykepenger. Idag bor mange ungdomer hjemme til de er fylt 20 år, og foreldre finansierer førerkort, bil, mobiltelefoner, etc. og når de kanskje har fått seg en utdannelse forventer at foreldre sponser inngangbilletten til bolig. Ungdomer som "brøt utav" vidergående skole var eit ukjent fenomen, tidligere og det handler om ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: bba86...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 27. februar 2024 #48 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 12.00): Det er en utfordring å lære barna om økonomi når det er så abstrakt som et tall som øker eller synker. Uten VIPPs så har de ikke tilgang tilsaldo heller. På en annnen side har det med penger alltid vært litt abstrakt. Man måtte lære verdien av lapper og mynter. Husker barnet mitt hadde en tohundre lapp og skulle kjøpe Lego. Ble såå skuffet for å oppdage at vi bare hadde penger til de minste eskene. Anonymkode: bf4c4...2a4 Akkurat det eksempelet kan man jo forstå fra et barns synspunkt. For et barn er jo 200 et veldig høyt tall i forbindelse med begreper barn kjenner til, tenk deg 200 år som i alder, 200 sjokolader, 200 lekebiler osv. Da er det ikke så rart at et barn forventer at det kan kjøpe veldig mye eller noe veldig stort for 200 kroner. Det med å ikke kunne se og at pengene fysisk forsvinner, er vel en litt annen type utfordring. Da tror jeg man kan begynne med kontanter og så gradvis gå over til å vise tallene på skjerm, altså kontoutskrift, saldo osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå