AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Del Skrevet 26. februar 2024 Stadig flere lag-og organisasjoner nytter idag VIPPS som betalingstjenester, og kontanter, fakturering m /kidnr..og bankid er iferd med å gå utpå dato. Mange lag organisasjoner har idag egne hjemmesider på nett hvor ein kan forhåndbestille billetter igjennom ulike selskaper som Ticket, Hoopla. Tikkio, etc, såfremt ein lastet ned deres programvare på PC-en. Skal ein ta by-banen, trikken, bussen, eller gå innpå eit offentlig toalett, etc bør ein helst ha lastet med ein "APP" på forhånd., Omfanget nettsvindel har økt i takt med bruken av eletroniske tjenester, og som får bankran, etc til å blekne. Foreldre VIppser idag penger til barna i julegave, bursdagsgåve etc, og undres over hva slags forhold får egentlig barna til økonomi idag. ? Erna Solberg og Co ønsker å digaitalisere Norge men kanskje vert å minne om att mange som ikkje har en smarttelefon og kan benytte seg av dei ulike betalingstjenester. Det er mange både eldre, yngre som har utfordringer med å laste ned dei ulike appene, og navigere seg igjennom NAV, og skatteetaten etc, sine hjemmesider. Så reiser en spørsmål om kostnadene og sikkerhetsfaktorer v/ overføring av penger VIPPS eller fakturering m/ kidnr. ? Anonymkode: bba86...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Del Skrevet 26. februar 2024 Det er en utfordring å lære barna om økonomi når det er så abstrakt som et tall som øker eller synker. Uten VIPPs så har de ikke tilgang tilsaldo heller. På en annnen side har det med penger alltid vært litt abstrakt. Man måtte lære verdien av lapper og mynter. Husker barnet mitt hadde en tohundre lapp og skulle kjøpe Lego. Ble såå skuffet for å oppdage at vi bare hadde penger til de minste eskene. Anonymkode: bf4c4...2a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en utfordring å lære barna om økonomi når det er så abstrakt som et tall som øker eller synker. Uten VIPPs så har de ikke tilgang tilsaldo heller. På en annnen side har det med penger alltid vært litt abstrakt. Man måtte lære verdien av lapper og mynter. Husker barnet mitt hadde en tohundre lapp og skulle kjøpe Lego. Ble såå skuffet for å oppdage at vi bare hadde penger til de minste eskene. Anonymkode: bf4c4...2a4 200 hundre kroner er vel like mye enten man har det i kontanter eller på kort..... Kort vil de måtte bruke før eller siden så er vel like greit, først som sist, å lære seg at det går tomt på kortet også. Anonymkode: cf4c1...47a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 200 hundre kroner er vel like mye enten man har det i kontanter eller på kort..... Kort vil de måtte bruke før eller siden så er vel like greit, først som sist, å lære seg at det går tomt på kortet også. Anonymkode: cf4c1...47a Ja men forståelsen av pengenes verdi er vanskelig å forstå. Og det å holde oversikt over pengene sine er vanskeligere for barn når pengene er på en konto enn da de lå i sparebøsse pg kunne telles. Anonymkode: bf4c4...2a4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Del Skrevet 26. februar 2024 Jeg tror ungene får et vesentlig dårligere og mer abstrakt forhold til penger enn min generasjon har. Jeg kjenner det selv, det gjør meg ingenting å betale 1000kr på kortet, men det sitter langt inne å betale med 1000lappen som ligger i lommeboka. Anonymkode: 2ad72...8f2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 200 hundre kroner er vel like mye enten man har det i kontanter eller på kort..... Kort vil de måtte bruke før eller siden så er vel like greit, først som sist, å lære seg at det går tomt på kortet også. Anonymkode: cf4c1...47a Ja, 200 kr. er like my verdt anten de er på eit kort eller i kontanter. Forskjellen er bare den at har du 200 kr. i kontanter så har du kontroll på saldoen ved bruk, men den blir fort lett glemt på kort, vipps etc. Anonymkode: bba86...b2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Del Skrevet 26. februar 2024 Forventer at bruk av Vipps heller ikkje er kostnadsfrie tjenester, og bankene tjener idag penger som gras på høye renter, og ulike betalingstjenester. Anonymkode: bba86...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 26. februar 2024 #8 Del Skrevet 26. februar 2024 Jeg har oppdratt et barn i dagens teknologiske samfunn og det har gått helt supert og vedkommende forstår både økonomi, verdi av penger og bruken av de. Det var ærlig talt mer stress de gangene eldre slektninger stakk en hundrelapp eller noe i hånda for da var det litt vanskelig å både passe på den lappen og forstå verdien. Spesielt konseptet rundt å levere inn en lapp og få mange mynter tilbake. Nå er det to nye som går igjennom det samme i huset her og selv om de ikke har fått så mye kjennskap og erfaring med kortbruk enda så er kontanter noe som bare samler støv. Ikke går de normalt med lommebøker og ikke husker de å ta de med seg når vi skal ut på handleturer. Da blir spørsmålet mer hvorfor de ikke kan få sånn som vi voksne har med å betale med mobil og klokka og slipper å ta med noe ekstra? Så min opplevelse er at det handler om hva du gjør det til. Dagens 10 åringer trenger nok ikke å forholde seg til kontanter i særlig stor grad så hvorfor bruke så mye tid på å lære de det? De må forstå verdien av pengene (og spesielt sparing) og det er det faktisk mulig å få til uten kontanter. Et typisk eksempel nå er minstemann i huset som jeg spiller Minecraft med. Han har i lang tid bare brukt alt han har funnet eller kastet rundt seg med ting fordi det er gøy der og da. Jeg har prøvd å lære han at det er fint å bruke ting der og da men det gir en kortvarig glede. Dersom en heller sparer opp så kan man gjøre større ting som ofte har større verdi senere. Dette er et helt normalt konsept å lære ungene og det ser jeg nå at han har begynt å forstå. Helt uten kontanter. Og han klarer å overføre det til andre sammenhenger helt av seg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Del Skrevet 26. februar 2024 Nettbank og bankkort var jo det vanlige allerede da jeg var tenåring på 90-tallet. Og det har på ingen måte hindret meg i å bli dårlig i økonomi. Tvert i mot tenker jeg det må gi bedre oversikt. man kan få analyse av hva pengene går med til. Man får umiddelbart oversikt over saldoer og transaksjoner. Pappa lærte meg å spare i diversifiserte fond, og nå er jo løsningene så gode at jeg kan bryte ned fortjeneste på fond og perioder, se grafer og trender, på en måte du aldri kan gjøre om du skulle notere sparebeløp i en bankbok, slik vi gjorde på 80-tallet. Anonymkode: d7824...d15 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nettbank og bankkort var jo det vanlige allerede da jeg var tenåring på 90-tallet. Og det har på ingen måte hindret meg i å bli dårlig i økonomi. Tvert i mot tenker jeg det må gi bedre oversikt. man kan få analyse av hva pengene går med til. Man får umiddelbart oversikt over saldoer og transaksjoner. Pappa lærte meg å spare i diversifiserte fond, og nå er jo løsningene så gode at jeg kan bryte ned fortjeneste på fond og perioder, se grafer og trender, på en måte du aldri kan gjøre om du skulle notere sparebeløp i en bankbok, slik vi gjorde på 80-tallet. Anonymkode: d7824...d15 korreksjon; på 90-tallet hadde jeg kort. Nettbank var ca år 2000, samme år jeg fylte 18 og kunne logge inn og styre den selv. Anonymkode: d7824...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 26. februar 2024 #11 Del Skrevet 26. februar 2024 Med nettbank og diverse apper er jo uendelig mye enklere å holde oversikt og styr på økonomi enn med kontanter i en haug/bunke i lommeboka. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #12 Del Skrevet 26. februar 2024 asterix skrev (1 time siden): Med nettbank og diverse apper er jo uendelig mye enklere å holde oversikt og styr på økonomi enn med kontanter i en haug/bunke i lommeboka. Nettbank er oversiktleg å greitt, men synes det erhelt unødvendig at ein må "laste ned en rekke APPER som betalingsløsninger. Hva med alle dem som ikkje engang har ein smarttelefon, og ikkje er så oppdatert på data. Mange barn lever iden tru at penger er noe som kommer "sprettende utav veggen" fra bankterminaler. De vet ikkje at de aller fleste foreldre må utføre ein jobb skal de få penger på kontoen, og de handler om prioriteringer, planlegging av økonmien. Selv hun bestemor på 80 greier å betjene ein nettbank, men på same tid er det dei eldre som er mest sårbare for svindel, og bedrag. Mange eldre er brukere av NAV, men desv. har mange av dem utfordringer med å navigere seg fram på NAV sin hjemmeside, og mange har ikkje genrasjonstøtte. Anonymkode: bba86...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 26. februar 2024 #13 Del Skrevet 26. februar 2024 Jeg tror ikke man trenger å ha fysiske penger for å forstå konseptet penger, mine barn har barne-nettbank og vipps, og de kan flytte penger mellom sparekonto og brukskonto, betale med kort og sette "sparemål" i appen. Selvfølgelig er det forbedringspotensiale når det gjelder å øve på "bruke nå" vs "spare", men jeg tror det har mer med modenhet og selvkontroll å gjøre enn mangelen på fysiske penger. Og det er det uansett fint at de øver på før de blir 18 og får et kredittkort stukket i hånda av banken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 26. februar 2024 #14 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nettbank er oversiktleg å greitt, men synes det erhelt unødvendig at ein må "laste ned en rekke APPER som betalingsløsninger. Hva med alle dem som ikkje engang har ein smarttelefon, og ikkje er så oppdatert på data. Mange barn lever iden tru at penger er noe som kommer "sprettende utav veggen" fra bankterminaler. De vet ikkje at de aller fleste foreldre må utføre ein jobb skal de få penger på kontoen, og de handler om prioriteringer, planlegging av økonmien. Selv hun bestemor på 80 greier å betjene ein nettbank, men på same tid er det dei eldre som er mest sårbare for svindel, og bedrag. Mange eldre er brukere av NAV, men desv. har mange av dem utfordringer med å navigere seg fram på NAV sin hjemmeside, og mange har ikkje genrasjonstøtte. Anonymkode: bba86...b2f Og når jeg var barn trodde jeg voksne hadde uendelig med penger hjemme da de alltid gav meg noe når jeg var på besøk. Det inntrykket ble rettet på når jeg forstod mer og ble lært opp. Noe og barn i dag kan forstå med at noen faktisk lærer de at når du trekker kortet og ikke har nok penger på det, så blir det avvist og man får ikke med seg det man vil kjøpe hjem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #15 Del Skrevet 26. februar 2024 Erna Solberg og co? Anonymkode: 2665c...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 26. februar 2024 #16 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nettbank er oversiktleg å greitt, men synes det erhelt unødvendig at ein må "laste ned en rekke APPER som betalingsløsninger. Hva med alle dem som ikkje engang har ein smarttelefon, og ikkje er så oppdatert på data. Mange barn lever iden tru at penger er noe som kommer "sprettende utav veggen" fra bankterminaler. De vet ikkje at de aller fleste foreldre må utføre ein jobb skal de få penger på kontoen, og de handler om prioriteringer, planlegging av økonmien. Selv hun bestemor på 80 greier å betjene ein nettbank, men på same tid er det dei eldre som er mest sårbare for svindel, og bedrag. Mange eldre er brukere av NAV, men desv. har mange av dem utfordringer med å navigere seg fram på NAV sin hjemmeside, og mange har ikkje genrasjonstøtte. Anonymkode: bba86...b2f Det er jo en svært viktig del av oppdrageransvaret man har som forelder å lære barna dette fra barna er små. Om man ikke lærer dem hvor penger kommer fra og hvordan de skal forvaltes så hjelper det ingenting at de får en 50-lapp i hånda i stedet for et bankkort knyttet til en konto med 50 kr på og en app hvor de kan se hvor mye de har igjen på kontoen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #17 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nettbank er oversiktleg å greitt, men synes det erhelt unødvendig at ein må "laste ned en rekke APPER som betalingsløsninger. Hva med alle dem som ikkje engang har ein smarttelefon, og ikkje er så oppdatert på data. Mange barn lever iden tru at penger er noe som kommer "sprettende utav veggen" fra bankterminaler. De vet ikkje at de aller fleste foreldre må utføre ein jobb skal de få penger på kontoen, og de handler om prioriteringer, planlegging av økonmien. Selv hun bestemor på 80 greier å betjene ein nettbank, men på same tid er det dei eldre som er mest sårbare for svindel, og bedrag. Mange eldre er brukere av NAV, men desv. har mange av dem utfordringer med å navigere seg fram på NAV sin hjemmeside, og mange har ikkje genrasjonstøtte. Anonymkode: bba86...b2f Man må tilrettelegge for de mange, ikke de få som holder igjen på det gamle. Med denne argumentasjonen bør man jo fortsatt tviholde på fasttelefoner, for ikke å snakke om hest og kjerre. Anonymkode: d7824...d15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 26. februar 2024 #18 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ungene får et vesentlig dårligere og mer abstrakt forhold til penger enn min generasjon har. Jeg kjenner det selv, det gjør meg ingenting å betale 1000kr på kortet, men det sitter langt inne å betale med 1000lappen som ligger i lommeboka. Anonymkode: 2ad72...8f2 Motsatt her. Kontanter har jeg nærmest begynte å anse som tullepenger, mens det er hva jeg har på konto og tilgjengelig på kortet/vipps som liksom teller. Har også hørt andre si det samme. "Dette ble liksom gratis, siden jeg brukte kontanter, og det er jo bare lommerusk som ikke er regnet med i budsjettet." sa en venninne da vi var ute og spiste for litt siden, og hun brukte to 500 lapper hun hadde fått i gave. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 26. februar 2024 #19 Del Skrevet 26. februar 2024 Har lagd kontosystemer for ungene, og tatt dem med når jeg ordner ting i nettbanken. De skjønte opplegget tidlig: Det kommer penger inn til faste tidspunkt, og man må betale de faste utgiftene før man vurderer hva som er tilbake for forbruk. Vi har sett på kontoutskriftene sammen på deres kontoer også. De har full kontroll. Samtlige har kommentert at man burde ha hverdagsøkonomi som skolefag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #20 Del Skrevet 26. februar 2024 Trolltunge skrev (49 minutter siden): Motsatt her. Kontanter har jeg nærmest begynte å anse som tullepenger, mens det er hva jeg har på konto og tilgjengelig på kortet/vipps som liksom teller. Har også hørt andre si det samme. "Dette ble liksom gratis, siden jeg brukte kontanter, og det er jo bare lommerusk som ikke er regnet med i budsjettet." sa en venninne da vi var ute og spiste for litt siden, og hun brukte to 500 lapper hun hadde fått i gave. Nå har myndighetene forlengst oppfordret folk å ha kontanter tilgjengeleg som del av en beredskapsplan.Hvor kontantbeholdningen bør vera er det ikkje sagt noe om. Den tiden kontanter var vanleg var det innholdet i lommeboka som bestemte både forbruket, og saldoen. Eg velger autopass, og avtalegiro på forutsette utgifter, men betaler uforutsette ugifter v/ bankid (nettbank). Billetter o.l forhåndsbestilles på nett, og all offentlig transporter "skal forøvri ha" alternative betalingsløsninger. Ferierte i USA i sommer og opplevde at en rekke terminaler ikkje tok Visa eller Mastercard / kredittkort, og registrerte ingen der som nytta VIpps. Anonymkode: bba86...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå