Gå til innhold

tispe med løpetid og hannhunder...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en opplevelse for en god stund siden, men jeg lurer litt på "hvem sin skyld er det"? 

Dette skjedd da tispa (18 månder) mi nettopp hadde fått løpetid og jeg gikk tur med henne i bånd, langline så hun skulle få snuse og bevege seg. På en gangvei i en bratt bakke møter vi en gammel dame som går tur med en hannhund... uten bånd.. dvs han løper løs "for han er så snill og bryr seg ikke om tisper". Vi har møtt dem før, jeg VET denne hunden prøver å dekke tispa mi om hun har løpetid eller ikke... Jeg har min hund i bånd og kortere det inn, men det hindrer jo ikke denne hannhunder å hive seg over henne, så jeg huker tak i halsbåndet hans og drar han unna. Jeg håper jo at denne damen kan gi meg båndet hans litt kjapt så jeg kan feste det og hun kan ta han og vi kan alle gå videre, men hun står og somler. Siden min hund blir litt oppgir og stressa av dette, så lar jeg henne ha let par meter bånd så hun kan bevege seg vekk, men dessverre er hun oppgir og hopper på denne eldre damen så hun faller. Hun blir sur og alt er visstnok min feil. Greit nok, jeg har ingen problemer med å se at siden min hund hoppet på hennes så er det min skyld/ansvar. På den andre siden hadde det jo ikke skjedd om jeg ikke hadde hendene fulle med hennes kåte hannbikkje...  

For oppklaring. Det er snakk om mellomstore hunder, min tispe er ca 14 kg og hannhunden betydelig større. Denne eldre damen har null sjans til å holde denne hunden om noe skjer, men "han er jo så snill".

Anonymkode: 426fc...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Tabris said:

Hennes hund var løs og hun hadde ikke kontroll på den. Det var hennes ansvar.

Hennes argument er at jeg ikke hadde kontroll på min, til tross for bånd og isolert sett har dama kanskje et poeng om det ikke hadde vært for hennes løse kåte hannhund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hennes argument er at jeg ikke hadde kontroll på min, til tross for bånd og isolert sett har dama kanskje et poeng om det ikke hadde vært for hennes løse kåte hannhund...

Jeg synes det at din hund hoppet på henne var et mindre problem enn at hun ikke hadde kontroll på sin løse hannhund rundt din løpetispe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen din gjorde rett i å legge henne langflat, for det er der hun hører hjemme.

Fra spøk til alvor, den eldre damen har all skyld. Hennes hund var ikke i bånd, og var til sjenanse for deg og din hund. Du hadde hatt kontroll på din tispe om du ikke plutselig måtte ta kontroll over hennes kåte, svære hannhund for å unngå parring eller en tispe med en knekt rygg. Hun er ansvarlig for kaoset. 

Jeg fikk en svær hannhund etter mine tisper engang. Hannhunden er vanligvis svært lydig og kommer på innkalling, men denne gangen ble løpetidlukten for fristende. Den kom løpende, og det hadde jo vært idiotisk å skulle fokusert på å holde full kontroll på mine mens de ble trakassert av en svær hannhund. Jeg tok derfor et godt tak i hannhunden og slakket båndene til mine egne hunder så de kunne få litt avstand. Det er det man gjør i slike tilfeller: man tar kontroll på den "aggressive" parten, og lar de unnvikende gå unna.

I mitt tilfelle var eieren av den andre hunden veldig lei seg og flau, og hadde nok knapt registrert det om mine hoppet på henne når hun kom for å ta kontroll på hunden sin. 

Anonymkode: eb995...59d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min litt dårlige samvittighet er vel kanskje mest fordi det er snakk om en eldre dame, sikkert 75+ og som også virker veldig skjør. Og hun burde helt klart ikke gå tur med en hund hun faktisk ikke kan kontrollere om noe skjer. Vi bor i bystrøk, min tispe er ikke den eneste til å ha løpetid i området. Nå har tispa mi løpetid igjen og jeg kjenner jeg blir stressa ved tanken på å møte på dem igjen, uansett om hun har hannhunder i bånd eller ikke, så blir han såpass rabiat at jeg er redd hun skal ende opp skadet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da møtte jeg på dem igjen. Klassisk stil uten bånd, noe som er greit nok om man har innkalling på den kåte hannhunder. Men siden jeg så dem trodde jeg at jeg kunne unngå problemer med å ta en omvei, men dengang ei. Hannhunder får jo ferten og null sjans å komme oss unna. Tok oss igjen selfølgelig og hadde jeg ikke fått hjelp av en hyggelig dame som tok på seg å holde han igjen, så hadde jeg vel måtte ringt politiet eller noe. 🙈 

Nå skal jeg begynne å ha sterk snor i lomma, så kan jeg binde fast beistet....  Jeg regner med det er innafor å binde dyret fast og ev ringe politiet? Jeg vet jo ikke hvor eier ble av..

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skal jeg begynne å ha sterk snor i lomma, så kan jeg binde fast beistet....  Jeg regner med det er innafor å binde dyret fast og ev ringe politiet? Jeg vet jo ikke hvor eier ble av..

Ikke dumt. Det må ofte litt til før eier forstår alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, da møtte jeg på dem igjen. Klassisk stil uten bånd, noe som er greit nok om man har innkalling på den kåte hannhunder. Men siden jeg så dem trodde jeg at jeg kunne unngå problemer med å ta en omvei, men dengang ei. Hannhunder får jo ferten og null sjans å komme oss unna. Tok oss igjen selfølgelig og hadde jeg ikke fått hjelp av en hyggelig dame som tok på seg å holde han igjen, så hadde jeg vel måtte ringt politiet eller noe. 🙈 

Ja det er innafor å ringe politiet når du står der med en hund uten eier. Du burde samtidig fortelle at dette er en hund du ofte møter på løs og at eier ikke har kontroll på hunden og at du dermed er redd for hva den skal gjøre. 

Anonymkode: 9b1a3...899

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv både tispe og hannhund. Ved løpetid utenfor båndtvangperioden prøver jeg å holde meg unna de tidene og stedene hvor hunder normalt går løse. Jeg vet hvor sterk kjønnsdriften er hos hannhunder og at innkalling fra løpsk tispe kan være svært vanskelig eller umulig. Min tispe er heldigvis flink til å avvise hannhundene selv. Henger det seg på en løs hannhund jager jeg den ev selv. Jeg velger å oppfatte løpetid som mitt problem og innretter meg etter det. Har hatt svært få alvorlige problemer de siste ti årene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart hennes ansvar å sørge for at henne shund ikke "bare hilser" når noen har sin hund i bånd. MEN det er også ditt ansvar å sørge for at din hund ikke hopper opp på andre - så her er det nok skylddeling, hun skapte situasjonen men du bidro til den ved å gi din hund for mye bånd uten at du hadde helt kontroll. 

Anonymkode: 18876...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...