Gå til innhold

SFO. Overreagerer jeg eller er det avvik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg trenger litt råd ang en situasjon som skjedde med barnet mitt på SFO på Fredag. Det var mannen min som hentet men jeg ble fortalt dette når jeg kom hjem. 

Barnet vårt er 6 år ( 1.klassing). 
Skolen barnet går på er en stor skole med 4 delklasser i hvert trinn, å vi bor i en av de største byene i Norge. 

Til saken.
Når barnet ble hentet på SFO på Fredag så var hen ute helt alene, ingen andre barn og ingen voksne. Når mannen min gikk inn med barnet for å hente sekk osv så kom hun ene på SFO å skynder seg å fortelle hvor flink barnet vårt er å at de hadde en avtale om at hen kunne få leke ute mens de andre var inne. Fra SFO er det ikke utsyn til skolegården som strekker seg over et stort område. 

Barnet vårt er ansvarlig, men samtidig er hen faktisk bare 6 år, å har både impulskontrollen og spontaniteten til en normal 6 åring. 
Jeg tenker flere scenarioer her. Både at mitt barn kan vandre litt for langt uten å tenke seg om, eller større barn som kommer å roper det til seg, eller voksne. 

Selv om jeg føler meg trygg på at barnet mitt ikke hadde gått noen plass så vil jeg ikke være så naiv å si at det aldri ville skjedd. 
Jeg ønsker å vite at når barnet mitt er på skole/sfo så blir de passet på å er trygge. Forståelig nok får de jo heller ikke ha på seg klokken i skole/sfo tiden. Å da vil jeg hvertfall være trygg på dette.

Overreagerer jeg?
For jeg kjenner på en veldig trang til å ta dette opp med de.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Ta det opp. 
mitt barn er også bare 6 år, jeg hadde ikke vært komfertabel med at hun var ute uten tilsyn

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på det for eget barn, men i utgangspunktet skal jo barnet ha tilsyn. Allikevel er det jo slik på en skole at ikke alle har øyne på seg hele tiden..? 

• Liker 5
Skrevet

Her jeg bor i en av Norges største byer, så går 6 åringene til skolen og hjem far skolen alene. 

Jeg gikk hjem fra skolen alene som 6 åring. Jeg laget meg suppe og gjorde leksene mine før mamma kom hjem fra jobb. 

Vi forventer at 5 åringer skal greie seg alene i en offentlig garderobe uten tilsyn, men de kan ikke være alene i skolegården? 

Anonymkode: 0c735...b2b

• Liker 18
  • Nyttig 9
Skrevet

Hadde sakt til leder "Hvis barnet mitt skulle vært ute alene hadde jeg ikke betalt for SFO og at dere skal passe på det. Så fra nå vil jeg at også mitt barn skal følge alle inne og ute rutiner".

Antagelig var barnet ditt glemt ute, men den voksne prøvde å vri seg unna tabben. Derfor hadde jeg tatt det direkte opp med avdelingsleder som garantert ikke er klar over denne "avtalen".

Anonymkode: dad00...ba2

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Mine barn var ute hjemme uten tilsyn da de var 6 år. Forstår ikke problemet. Hadde barnet vært 3 år, hadde jeg reagert. 

Anonymkode: b64a4...275

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Du vet jo ikke hvor lenge barnet hadde vært ute? På SFO her,får de gå ut når de er ferdig påkledd,så kommer en voksen ut etterhvert som den blir ferdig med å hjelpe barna,og kle på seg selv. Barna vet hvor de voksne er,og de syns selv det er stas å være ute litt alene. Ser ikke problemet, så sant det ikke er snakk om veldig lang tid.

Anonymkode: 55a0e...08e

• Liker 4
Skrevet

Nei dette hadde jeg ikke reagert på, men så var jeg selv og søsteren min ute uten tilsyn da vi var 4-5 år da vi var små. Vi fikk gå til skolen alene da vi var 6/7 år. Jeg var også alene hjemme som 7 åring hvis mamma skulle en kort tur  på butikken.

Å følge med på en normal utviklet 6 åring ute/følge med fra vinduet hele tiden tenker jeg at ikke er nødvendig. Sjekke inne i mellom/etter en stund: Ja.

• Liker 3
Skrevet

Da kunne jo barnet vært ute i hagen, hjemme alene da, spart penger på Sfo. Synes ikke det var riktig av dem.

Anonymkode: 28208...0c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde sakt til leder "Hvis barnet mitt skulle vært ute alene hadde jeg ikke betalt for SFO og at dere skal passe på det. Så fra nå vil jeg at også mitt barn skal følge alle inne og ute rutiner".

Antagelig var barnet ditt glemt ute, men den voksne prøvde å vri seg unna tabben. Derfor hadde jeg tatt det direkte opp med avdelingsleder som garantert ikke er klar over denne "avtalen".

Istedenfor å spekulere i sånne ting, kan ts fint spørre sønnen sin om hva som skjedde. Han er tross alt 6 år, ikke 2.. Ser det så ofte på KG, at folk skal prøve å gjøre en situasjon så mye mer dramatisk enn den egentlig trenger å være.

Ts: om du ikke er komfortabel med at sønnen din er ute alene, sier du selvfølgelig i fra om det. Da lar de nok ikke sønnen din få gå ut alene flere ganger. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da kunne jo barnet vært ute i hagen, hjemme alene da, spart penger på Sfo. Synes ikke det var riktig av dem.

Anonymkode: 28208...0c9

Akkurat det blir jo feil sammenligning. Bare fordi sønnen var ute alene en stund, betyr jo ikke det at han er ute alene hele dagen. For noen barn er det mestring å få være litt alene, og det kan til og med være godt å få litt alenetid etter en lang dag omringet av andre mennesker og støy. 

Anonymkode: f4859...869

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Soulshine skrev (32 minutter siden):

Hei. 

Jeg trenger litt råd ang en situasjon som skjedde med barnet mitt på SFO på Fredag. Det var mannen min som hentet men jeg ble fortalt dette når jeg kom hjem. 

Barnet vårt er 6 år ( 1.klassing). 
Skolen barnet går på er en stor skole med 4 delklasser i hvert trinn, å vi bor i en av de største byene i Norge. 

Til saken.
Når barnet ble hentet på SFO på Fredag så var hen ute helt alene, ingen andre barn og ingen voksne. Når mannen min gikk inn med barnet for å hente sekk osv så kom hun ene på SFO å skynder seg å fortelle hvor flink barnet vårt er å at de hadde en avtale om at hen kunne få leke ute mens de andre var inne. Fra SFO er det ikke utsyn til skolegården som strekker seg over et stort område. 

Barnet vårt er ansvarlig, men samtidig er hen faktisk bare 6 år, å har både impulskontrollen og spontaniteten til en normal 6 åring. 
Jeg tenker flere scenarioer her. Både at mitt barn kan vandre litt for langt uten å tenke seg om, eller større barn som kommer å roper det til seg, eller voksne. 

Selv om jeg føler meg trygg på at barnet mitt ikke hadde gått noen plass så vil jeg ikke være så naiv å si at det aldri ville skjedd. 
Jeg ønsker å vite at når barnet mitt er på skole/sfo så blir de passet på å er trygge. Forståelig nok får de jo heller ikke ha på seg klokken i skole/sfo tiden. Å da vil jeg hvertfall være trygg på dette.

Overreagerer jeg?
For jeg kjenner på en veldig trang til å ta dette opp med de.

Ved sfo her får også barn være ute å leke i skolegården alene - etter avtale. De er ikke i bhg, og må ikke ha tilsyn hvert minutt hele tiden. Det er teknisk umulig i sfo/skole. De er ganske mange barn per voksen. 

Lar ikke dere barnet være i hagen alene heller? Eller i gata? 

Her gikk 6 åringen til skolen alene fra 4 skoledag.

Anonymkode: f4991...cea

• Liker 6
Skrevet

Er ikke samme praksis å forvente på SFO som i barnehagen. Husk at mange førsteklassinger går alene til og fra skolen. Dersom du ikke ønsker at ditt barn skal være ute alene før de andre går ut, så går det an å gi beskjed til de ansatte på SFO om dette. 

Anonymkode: 5e359...4e2

Skrevet

jeg synes du overreagerer.

Anonymkode: ebb04...330

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor lage tråd her også?

men ja du sier han ville være ute og fikk lov til det, så fint. De var sikkert ute og sjekket innimellom.

Synes du overreagerer skikkelig . 

Anonymkode: b5e52...504

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei barnet ønsket å være ute men de andre barna ville kkke 

Anonymkode: b5e52...504

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke ønsker at barnet ditt skal leke alene i skolegården i SFO-tiden så synes jeg du skal si i fra om det til de ansatte. Jeg ser enkelte argumenterer med at dette må være greit fordi de lar sine egne små barn være alene ute og leke, men det synes jeg er fullstendig irrelevant. Det er forskjell på hva man som forelder lar barna sine å gjøre og hva man skal akseptere når man betaler for et tilbud som tross alt nettopp handler om tilsyn av barn som er for små til å være alene hjemme. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Arkana skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke ønsker at barnet ditt skal leke alene i skolegården i SFO-tiden så synes jeg du skal si i fra om det til de ansatte. Jeg ser enkelte argumenterer med at dette må være greit fordi de lar sine egne små barn være alene ute og leke, men det synes jeg er fullstendig irrelevant. Det er forskjell på hva man som forelder lar barna sine å gjøre og hva man skal akseptere når man betaler for et tilbud som tross alt nettopp handler om tilsyn av barn som er for små til å være alene hjemme. 

Vi får lagen en poll. Når er barna gamle nok til å lære seg klokken og leke ute alene? 

Du må være hjemme til fem. Da er det middag.

De fleste mente i en anne poll, at fra første klasse (5-6 år) skal barna være selvstendige nok til å være uten tilsyn i svømmehallgarderoben. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi får lagen en poll. Når er barna gamle nok til å lære seg klokken og leke ute alene? 

Du må være hjemme til fem. Da er det middag.

De fleste mente i en anne poll, at fra første klasse (5-6 år) skal barna være selvstendige nok til å være uten tilsyn i svømmehallgarderoben. 

Jeg synes ikke det er relevant. Man betaler for at barnet skal ha tilsyn. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns du overreagerer. Barnet hadde jo tilsyn i form av voksen i nærheten selv om de ikke fysisk så barnet. Samme gjelder jo når alle er ute å leker og man er kanskje 20 barn pr voksen. Tror dere de voksne ser alle barna på den store skoleplassen til enhver tid? Nei. 
SFO handler om at barna skal ha voksne tilgjengelig, ikke at de skal ha øyne på barna til enhver tid.

Anonymkode: f6b80...ece

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg foreslår at alle skoler skal ha et tre meter høyt gjerde rundt, så barna kan være i skolegården uten tilsyn. Ja, dette inkluderer selvsagt også ungdomsskoler 🤦

Anonymkode: 4f7f4...317

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...