Gå til innhold

Prøvene var fine, men hvordan ta videre et mageproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært til lege med mageproblemer, som jeg har hatt i flere år nå. Jeg sliter med mye problemer med løs mage. Så og si daglig. 

Jeg har tatt blodprøver og avføringsprøver 2 ganger det siste året. De er fine. Har kun mangel på B vitamin. 

Jeg vet at jeg har drukket mye brus og at det er mulig en del av problemet. Jeg føler meg mye stresset i jobben. Jeg er veldig nervøs hele tiden. Jeg har også hatt en del påkjenninger privat som gjør at jeg sliter ekstra i jobben. 

Legen ba meg skrive melding til han når svaret kom fra prøvene denne gangen. Han ba meg tenke på å ta koloskopi i tarmen.  Men jeg orker ikke tanken på en slik undersøkelse. Jeg tror at problemet skyldes psykisk pluss mye brusdrikking som jeg tyr til når jeg stresser. Jeg er litt bedre nå når jeg har kuttet ned på brus. Vurderer å spørre om å ta et CT for å sjekke. Tror det er enklere enn koloskopi.  

Har dere noen råd om hva jeg bør skrive til legen? Eller hva jeg bør fokusere på for å få riktig behandling som er bra for meg i denne situasjonen? 

Anonymkode: 7a57e...e0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fikk jo mange gode råd i den forrige tråden din? 

Problemene dine er nok angstrelaterte i kombinasjon med kostholdspåvirket. Du må ta imot behandlingen som legen din sier. 

Anonymkode: e0557...fbc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har vært til lege med mageproblemer, som jeg har hatt i flere år nå. Jeg sliter med mye problemer med løs mage. Så og si daglig. 

Jeg har tatt blodprøver og avføringsprøver 2 ganger det siste året. De er fine. Har kun mangel på B vitamin. 

Jeg vet at jeg har drukket mye brus og at det er mulig en del av problemet. Jeg føler meg mye stresset i jobben. Jeg er veldig nervøs hele tiden. Jeg har også hatt en del påkjenninger privat som gjør at jeg sliter ekstra i jobben. 

Legen ba meg skrive melding til han når svaret kom fra prøvene denne gangen. Han ba meg tenke på å ta koloskopi i tarmen.  Men jeg orker ikke tanken på en slik undersøkelse. Jeg tror at problemet skyldes psykisk pluss mye brusdrikking som jeg tyr til når jeg stresser. Jeg er litt bedre nå når jeg har kuttet ned på brus. Vurderer å spørre om å ta et CT for å sjekke. Tror det er enklere enn koloskopi.  

Har dere noen råd om hva jeg bør skrive til legen? Eller hva jeg bør fokusere på for å få riktig behandling som er bra for meg i denne situasjonen? 

De kan se ulike ting på CT og koloskopi. Dersom løs mage er hovedproblemet vil jeg tro koloskopi er mer nyttig enn CT. Hva gjør at du ikke vil ta koloskopi?

Så bra at du har klart å kutte ned på brus, og merket effekt! Det tar tid å endre vaner, men kanskje du er på vei i riktig retning, og kan klare å slutte helt med brus om en stund? Det er jo veldig mye som kan spille inn på fordøyelsen, blant annet mat. Er det vurdert om du kan ha cøliaki, og bør ta gastroskopi? 

Anonymkode: fa29c...92a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan se ulike ting på CT og koloskopi. Dersom løs mage er hovedproblemet vil jeg tro koloskopi er mer nyttig enn CT. Hva gjør at du ikke vil ta koloskopi?

Så bra at du har klart å kutte ned på brus, og merket effekt! Det tar tid å endre vaner, men kanskje du er på vei i riktig retning, og kan klare å slutte helt med brus om en stund? Det er jo veldig mye som kan spille inn på fordøyelsen, blant annet mat. Er det vurdert om du kan ha cøliaki, og bør ta gastroskopi? 

Anonymkode: fa29c...92a

Det er veldig positivt  :)Jeg har hørt at koloskopi er veldig ubehagelig å ta. Jeg må også faste i 48 timer eller noe. Passer ikke godt inn med jobben min. Jeg kommer til å bli ganske sliten på jobb. Har en fysisk jobb.  Det er derfor jeg tenker på CT. Jeg vet ikke angående cøliaki. Jeg tror personlig at dette skyldes stress og brusdrikkingen. Men det beste er å få en behandling for årsaken. Så jeg må nok igjennom en grundig undersøkelse for å få kartlagt bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er veldig positivt  :)Jeg har hørt at koloskopi er veldig ubehagelig å ta. Jeg må også faste i 48 timer eller noe. Passer ikke godt inn med jobben min. Jeg kommer til å bli ganske sliten på jobb. Har en fysisk jobb.  Det er derfor jeg tenker på CT. Jeg vet ikke angående cøliaki. Jeg tror personlig at dette skyldes stress og brusdrikkingen. Men det beste er å få en behandling for årsaken. Så jeg må nok igjennom en grundig undersøkelse for å få kartlagt bedre. 

Jeg tror heller det er "noe". Og ta klyster.

Når jeg googler, finner jeg ting som

Dagen før undersøkelsen og samme dag må du bare innta flytende føde i form av klare væsker. Klar væske er: vann, sportsdrikk, brus, klar buljong, juice uten fruktkjøtt, saft, avsilt klar suppe, svart kaffe og te. Unngå melk, solbær- og blåbærsaft.

De siste 3-4 dagene før undersøkelsen, bør du spise lett fordøyelig mat. Du bør unngå hele korn og frø og ufordøyelige matvarer i denne perioden (disse kan sette seg fast i koloskopets sugekanal). Dagen før undersøkelsen og samme dag må du bare innta flytende føde i form av klare væsker.

Har aldri hørt om at brus i seg selv gir mageproblemer (kanskje raping, men ikke diaré.) Sjekk om det er noe i brusen du reagerer på - et søtningsmiddel høres sannsynlig ut. Så kan du bytte til en brus som ikke har dette.

Anonymkode: bea6c...189

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg fikk mageproblemer så tok jeg avføringsprøver, var til CT, gastroskopi og deretter hadde jeg time hos indremedisiner på sykehuset. Fikk «diagnose» funksjonell dyspepsi og IBS. 
Om du sliter med påkjenninger og stress så er det gjerne utløsende for og opprettholdelse av problemer med mage/tarm. Be om en skikkelig utredning av mageproblemene dine, kan jo være alt fra allergi, stress og sykdom. CT er gjerne det «siste» de gjør om det ikke er direkte indikasjoner for at du skal få det. Antar du uansett må gjennom koloskopi først

Anonymkode: 25afb...ca9

• Nyttig 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror heller det er "noe". Og ta klyster.

Når jeg googler, finner jeg ting som

Dagen før undersøkelsen og samme dag må du bare innta flytende føde i form av klare væsker. Klar væske er: vann, sportsdrikk, brus, klar buljong, juice uten fruktkjøtt, saft, avsilt klar suppe, svart kaffe og te. Unngå melk, solbær- og blåbærsaft.

De siste 3-4 dagene før undersøkelsen, bør du spise lett fordøyelig mat. Du bør unngå hele korn og frø og ufordøyelige matvarer i denne perioden (disse kan sette seg fast i koloskopets sugekanal). Dagen før undersøkelsen og samme dag må du bare innta flytende føde i form av klare væsker.

Har aldri hørt om at brus i seg selv gir mageproblemer (kanskje raping, men ikke diaré.) Sjekk om det er noe i brusen du reagerer på - et søtningsmiddel høres sannsynlig ut. Så kan du bytte til en brus som ikke har dette.

Anonymkode: bea6c...189

Takk for info. Jeg får spørre legen om råd i meldingen om hva han mener er best å gjøre videre i situasjonen. Får forklare at jeg har hatt en tendens til å drikke mye cola når jeg stresser. Det kunne være 3 liter daglig, og det er mye. Jeg har redusert det til 0.5 liter. 

Skrevet

Du må nesten gå igjennom de undersøkelsene legen din ber deg om om du vil ha et svar. De færreste slipper unna koloskopi.

Anonymkode: 5ca4d...289

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Leger råder ikke til koloskopi uten grunn. Er det bedre å overse en evt. dødelig kreftdiagnose, enn å faste i 48t og bruke egenmelding/avspasere på jobb? Jeg hadde nok revurdert prioteringene mine litt.

Anonymkode: 37a42...d76

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg fikk mageproblemer så tok jeg avføringsprøver, var til CT, gastroskopi og deretter hadde jeg time hos indremedisiner på sykehuset. Fikk «diagnose» funksjonell dyspepsi og IBS. 
Om du sliter med påkjenninger og stress så er det gjerne utløsende for og opprettholdelse av problemer med mage/tarm. Be om en skikkelig utredning av mageproblemene dine, kan jo være alt fra allergi, stress og sykdom. CT er gjerne det «siste» de gjør om det ikke er direkte indikasjoner for at du skal få det. Antar du uansett må gjennom koloskopi først

Anonymkode: 25afb...ca9

Ja, jeg tror at påkjenninger og stress er noe som også bidrar til problemet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tror at påkjenninger og stress er noe som også bidrar til problemet. 

Men hvorfor gjør du ikke noe med stressfaktorene?

Anonymkode: 393e1...c5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Leger råder ikke til koloskopi uten grunn. Er det bedre å overse en evt. dødelig kreftdiagnose, enn å faste i 48t og bruke egenmelding/avspasere på jobb? Jeg hadde nok revurdert prioteringene mine litt.

Anonymkode: 37a42...d76

Jeg får be om en sykemelding eller sykedag den dagen når prøvene må tas. Har mulig rett på sykemelding når prøvene tas. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ikke klart å komme så langt. Det er derfor jeg gikk til lege. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det har jeg også hørt så jeg gruet vettet av meg første gang jeg skulle gjøre det. Hvordan det var? Småtteri. Har gjort det to ganger uten problemer. Nå skal det sies at folk opplever det forskjellig, men det er ikke nødvendigvis sant at det er veldig ubehagelig.

Anonymkode: 53f3a...aeb

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det har jeg også hørt så jeg gruet vettet av meg første gang jeg skulle gjøre det. Hvordan det var? Småtteri. Har gjort det to ganger uten problemer. Nå skal det sies at folk opplever det forskjellig, men det er ikke nødvendigvis sant at det er veldig ubehagelig.

Anonymkode: 53f3a...aeb

Takk for god inspirasjon 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nemlig.

Google vagusnerva, TS. Denne blir også kalla "Tarm-hjerne-aksen".

Anonymkode: 7d638...40c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også tatt koloskopi 2 ganger, og fra nå må jeg det hvert 3.år. 

Jeg må si at de er så proffe på dette på sykehusene, at det er ingen ting å grue seg for. Jeg har opplevd det som "verdig" og ikke ekkelt. Du får på deg en bukse med sprekk i rumpa. Så du føler deg ikke avkledd i det hele tatt. Det er ikke smertefullt. 

Selve fasten og tømminga er null stress. Bare følg prosedyren på arket du får i forkant av undersøkelsen. Det varierer litt fra sted til sted (og muligens hva de skal se etter) hvordan tømmeregimet er. Sist så kommenterte de at jeg hadde ren og fin tarm så den var lett å undersøke. Utrolig nok ble jeg stolt 😄

Anonymkode: 00e2c...b40

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du må jo følge anbefalingen til legen! Herregud. 

Du har rett til å ikke ta i mot behandling. Men da kan du ikke tro at du vet bedre enn legen om hva som trengs. 

Man starter selvsagt med koloskopi ved langvarige fordøyelsesproblemer.

Du kan velge å avstå, men da må du leve med plagene. 

Anonymkode: 43aa6...710

Skrevet

Du nevner selv flere ganger typiske årsaker til løs mage. 
Stress og nervøsitet slår ofte ut på mage. 

Hvordan er magen i helg, og på ferie? 
Hvordan er kostholdet ditt? 
Hvor mye brus drikker du, og hvilken? 

Anonymkode: a1862...e9c

• Liker 1
Skrevet

Statistisk er jo dette en form for funksjonell mage/tarmsykdom, men det er jo også mulighet for andre årsaker.
Da må en snakke med legen sin om forventet utbytte av en slik undersøkelse, det er alltid ulemper så en tar ikke undersøkelser uten potensiell nytteverdi. 
Sannsynligvis vil en utelukke andre årsaker slik som eksempelvis mikroskopisk kolitt eller andre tilstander som av og til ikke viser på avføringsprøver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...