Gå til innhold

Har du, eller kjenner du noen med avstivet ankel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed av kirurg om at jeg må avstive ankelen. Det er egentlig bare et spørsmål om jeg vil vente til det er blitt skikkelig ille eller om jeg bare vil ta det med en gang og lære meg å leve med den funksjonshemmede ankelen.

Er det noen her som har avstivet ankel, eller som kjenner noen som har det? 

Hvordan er det å gå? Å sykle? Gå i oppoverbakker? Er det noe smerter? 

Skjønner jo det ikke vil gå å løpe. Men jeg har alltid vært en som går fort. Blir jeg treg når jeg går? 

Synes det er veldig vanskelig å skulle samtykke til denne operasjonen. Men kirurgen sier at så snart folk er vant til det så pleier de å leve bra med det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde alternativet med å avstive, takket nei. Ett år seinere går det galt og jeg har i dag ti skruer og plate i ankel/legg. Så anbefaler å ta det før det går galt 😝 

Hva som blir utfall og prognose kommer nok helt ann på deg som person. Jeg løper 30-50 km i uken, tar like mye i knebøy og andre bein bøys øvelser som før, går like mye på fjellet som før osv. Men jeg la inn blod svett og tårer i tiden etter operasjonen og var inneforstått med at det blir smertefult og ubehagelig. 

Andre vil nok resignere og bli rett for å belaste, føle smerte/ubehag osv... 

Jeg kjenner selvfølgelig at det ene bene er anderledes, og at det etter lange dager har behov for hvile. Men den største forskjellen er at nå har jeg en stabil ankel, og den tryggheten det gir.

Anonymkode: 7fa74...af7

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hadde alternativet med å avstive, takket nei. Ett år seinere går det galt og jeg har i dag ti skruer og plate i ankel/legg. Så anbefaler å ta det før det går galt 😝 

Hva som blir utfall og prognose kommer nok helt ann på deg som person. Jeg løper 30-50 km i uken, tar like mye i knebøy og andre bein bøys øvelser som før, går like mye på fjellet som før osv. Men jeg la inn blod svett og tårer i tiden etter operasjonen og var inneforstått med at det blir smertefult og ubehagelig. 

Andre vil nok resignere og bli rett for å belaste, føle smerte/ubehag osv... 

Jeg kjenner selvfølgelig at det ene bene er anderledes, og at det etter lange dager har behov for hvile. Men den største forskjellen er at nå har jeg en stabil ankel, og den tryggheten det gir.

Anonymkode: 7fa74...af7

Hva mener du? Det går jo ikke å løpe med avstivet ankel? 

Jeg kan ikke løpe nå heller for den del da ankelen allerede er sikkert sånn 50% stiv. 

Takk for svar. 

Skrevet

Jeg kjenner noen og de sverger til disse skoene med rullesåle!

Vanskelig å si noe om smerter, det å gå fort osv. da personen har noen andre funksjonshemninger i tillegg.

Det er tungt å leve med smerter, så jeg ville nok ikke ventet til du ikke greier mer. Da vil du kanskje miste både form og muskler før du får gjort operasjonen, det tror ikke jeg er noen fordel verken før eller etter.

Anonymkode: fe3cd...82a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner noen og de sverger til disse skoene med rullesåle!

Vanskelig å si noe om smerter, det å gå fort osv. da personen har noen andre funksjonshemninger i tillegg.

Det er tungt å leve med smerter, så jeg ville nok ikke ventet til du ikke greier mer. Da vil du kanskje miste både form og muskler før du får gjort operasjonen, det tror ikke jeg er noen fordel verken før eller etter.

Anonymkode: fe3cd...82a

Nei det er vel et poeng det ja. 

Skrevet

Jeg kjenner et par som har avstivet andre kroppsdeler enn akkurat ankelen og de fleste angret på at det ble gjort for det ble store begrensninger på hva de kunne gjøre etterpå, men må man så må man. Jeg hadde holdt ute så lenge det gikk før jeg hadde avstivet noe for å si det slik men nå har jeg vært tett innpå et familiemedlem som har slitt med dette i flere år. 

Anonymkode: 351ea...d08

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner et par som har avstivet andre kroppsdeler enn akkurat ankelen og de fleste angret på at det ble gjort for det ble store begrensninger på hva de kunne gjøre etterpå, men må man så må man. Jeg hadde holdt ute så lenge det gikk før jeg hadde avstivet noe for å si det slik men nå har jeg vært tett innpå et familiemedlem som har slitt med dette i flere år. 

Anonymkode: 351ea...d08

Okei. Takk for innspill. Hvilke ledd var det snakk om? Ifølge kirurgen bruker folk å være lettet i etterkant av denne operasjonen fordi de da slipper å ha vondt og at de klarer jo å gå turer, sykle etc. I etterkant. 

Jeg har jo ikke veldig vondt enda da. Bare litt sånn det er nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...