AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Jeg bor i en slags blanding av rekkehus og leilighetsbygg der en av naboleilighetene til der jeg bor er en kommunal utleieleilighet. Der flyttet det for en stund siden inn en ny leieboer og etter det har det vært mye rop og skrik. Til tider ekstremt. Jeg vet ikke om det er festing, men mer (psykiske?) problemer / evt sykdom el hos den som bor der. 90 prosent dette foregår på dagtid (altså før kl 23). Uansett om det er på dagen så kan man vel ikke holde på som man vil? Jeg har prøvd å ta kontakt med borettslaget, men de bare henviser meg videre til boligkontoret i kommunen. Når jeg ringer dit kommer de bare med svadadvar. Er det noen som vet om jeg har noen rettigheter her?hva kan jeg evt gjøre? Anonymkode: 4038a...53b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bor i en slags blanding av rekkehus og leilighetsbygg der en av naboleilighetene til der jeg bor er en kommunal utleieleilighet. Der flyttet det for en stund siden inn en ny leieboer og etter det har det vært mye rop og skrik. Til tider ekstremt. Jeg vet ikke om det er festing, men mer (psykiske?) problemer / evt sykdom el hos den som bor der. 90 prosent dette foregår på dagtid (altså før kl 23). Uansett om det er på dagen så kan man vel ikke holde på som man vil? Jeg har prøvd å ta kontakt med borettslaget, men de bare henviser meg videre til boligkontoret i kommunen. Når jeg ringer dit kommer de bare med svadadvar. Er det noen som vet om jeg har noen rettigheter her?hva kan jeg evt gjøre? Anonymkode: 4038a...53b Dette må styret ta ansvar for, først dialog med vedkommende, vasler og til sist opphør av leiekontrakten og eller utkastelse via tingretten. Det eneste du som (med)beboer får gjort er å melde saken til styre, deretter evt tilkalle politiet hvis man opplever situasjon truende eller lignende. Anonymkode: 57428...725 2
Sil69 Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Har en bror som slet med samme problematikk i halvannet år, ingenting hjalp, styret i sameiet kunne ikke gjøre noe, kommunen ville ikke gjøre noe, polititet ville ikke gjøre noe, det hele løste seg til slutt ved at bror flyttet. Så ikke kast bort for mye energi og tid på dette, du kan med fordel begynne å se deg etter et nytt sted å bo. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 Hva slags bråk er det? Anonymkode: 48578...826
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva slags bråk er det? Anonymkode: 48578...826 TS her. Det er rop og skrik. Tror ikke det er festing, men at vedkommende er (psykisk?) syk på en eller annen måte. Gråting, hyling, skriking og til tider også noe som kan høres ut som en slags synging. Som sagt foregår 90 prosent av dette på dagtid. Jeg har full forståelse for at alle har rett til et sted å bo, men man kan vel ikke holde på som man vil uansett? Jeg har prøvd å hilse på vedkommende hyggelig når jeg ser hen ute. Hadde da tenkt å ta det opp på en hyggelig måte når hen hilste tilbake. Men da jeg hilste svarte hen ikke. Dette har skjedd flere ganger. Vedkommende virker psykisk syk på en eller annen måte. Anonymkode: 4038a...53b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Kanskje personen gamer? Ring på og spør om han kan dempe seg Anonymkode: 530f3...fef
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 Du kan kanskje sende en bekymringsmelding til kommuneoverlegen hvis du mistenker at personen ikke har det bra? Anonymkode: bfd87...761
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her. Det er rop og skrik. Tror ikke det er festing, men at vedkommende er (psykisk?) syk på en eller annen måte. Gråting, hyling, skriking og til tider også noe som kan høres ut som en slags synging. Som sagt foregår 90 prosent av dette på dagtid. Jeg har full forståelse for at alle har rett til et sted å bo, men man kan vel ikke holde på som man vil uansett? Jeg har prøvd å hilse på vedkommende hyggelig når jeg ser hen ute. Hadde da tenkt å ta det opp på en hyggelig måte når hen hilste tilbake. Men da jeg hilste svarte hen ikke. Dette har skjedd flere ganger. Vedkommende virker psykisk syk på en eller annen måte. Anonymkode: 4038a...53b Anbefaler deg å holde deg unna. Np vet jeg ikke hvor høylytt dette er, eller om det bare er noe dere hører. Og irriterer dere over at dere bare hører det. Mest sannsynlig er det ufarlig og personen sliter psykisk. Men det kan bli farlig om du blander deg inn. Blir det for skremmende, så ringer du politet. Min pappa var alkoholiker og slet med psyken. Han kunne fint sitte hele kvelden å krangle med seg selv. Det gikk helt fint, om vi ikke blandet oss inn i hans krangel med seg selv. Blandet vi oss da kunne inventar fyke veggimellom. Når personen ikke hilser tilbake, da lar du personen være i fred. Det er grunner til det du ikke vet hvorfor, og sannsynligvis ikke vil vite Anonymkode: 0321f...426 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 Det er akkurat det samme for meg hva grunnen er. Poenget er at det er slitsomt og plagsomt med rop og skrik. Anonymkode: 4038a...53b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Skrevet 26. februar 2024 Jeg har ordnet opp i en slik sak før. Her er fremgangsmåten jeg har benyttet meg av. 1) Ring politiet og fortell om alvorlige skrik i naboleiligheten. Si ifra at du tar deg en hammer og at du knuser nå et vindu / dør fordi du tror at det er fare for liv og helse. 2) Gjennomfør, dvs. knus et vindu / dør og få deg tilgang. Møt vedkommende direkte i sine fire vegger og si at politiet er på vegen og han får hjelp om litt. Ha opptak på mobilen som bevis. 3) Når vedkommende ikke trenger hjelp, spør hvorfor det skrikes da. 4) Når politiet inntreffer så gir du opptaket fra mobilen til protokoll. Om vedkommende ikke trengte hjelp så må du bare beklage at du mistolket slike ekstreme skrik om hjelp (gi litt sukker, med mindre hen har opptak er det uansett bare utsagn mot utsagn). 5) Vedkommende tar skaden, da du benyttet deg av nødrett. Eventuell ta deg en advokat for å understreke det ovenfor vedkommende. 6) Repeterer når vedkommende ikke gir seg, ta med vitner. Jeg har knust rundt 6 vinduer i løpet av tre uker og vedkommende flyttet. Anonymkode: 616b7...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #11 Skrevet 26. februar 2024 LOL🤣way to go🙌🏻😁 Anonymkode: b70da...b28
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #12 Skrevet 26. februar 2024 Det er da lov å skrike inne i sin egen leilighet? Plagsomt og forstyrrende, ja, men lite du får gjort. Anonymkode: efb93...7b4 1
Honey Dew Skrevet 26. februar 2024 #13 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan kanskje sende en bekymringsmelding til kommuneoverlegen hvis du mistenker at personen ikke har det bra? Anonymkode: bfd87...761 Jeg gjorde det med en nabo som var helt ute psykisk. Jeg ringte inn til kommunens psykiatriske sykepleier under Pleie og Omsorg. Personen ble tatt hånd om av disse og ble plassert på et psykiatrisk sykehus for en periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå