*Enigma* Skrevet 2. februar 2006 #1 Skrevet 2. februar 2006 Trenger tips til hva jeg kan bruke de ferske pastaplatene mine til, bortsett fra lasagne og å skjære dem opp til tagliatelle. Har kjøttdeig, kylling, hvitløk, løk, hermetiske tomater + en hel mengde andre grønnsaker i huset, men jeg vil altså IKKE ha lasagne, så å komme med det forslaget er liten vits. Finnes det noe spennende man kan lage? Tips mottas med takk.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #2 Skrevet 2. februar 2006 canneloni, fyll platene med rull de til rør, og gratinerer dem i ovnen. Finner sikkert mange oppskrifter på nett.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #3 Skrevet 2. februar 2006 Fylt pasta som tortellini eller ravioli er godt. Jeg lager fyll av spiat, kremost, krydder og ett egg. Du kan sikkert lage fyll av kylling og litt grønnsaker og ost, bare pass på at fyllet ikke er for vått!
Gjest allium Skrevet 2. februar 2006 #4 Skrevet 2. februar 2006 Ingen tips, men når du bruker platene til lasagne, må de kokes først da?
Arkana Skrevet 2. februar 2006 #5 Skrevet 2. februar 2006 Ingen tips, men når du bruker platene til lasagne, må de kokes først da? ← Nei.
*Enigma* Skrevet 2. februar 2006 Forfatter #6 Skrevet 2. februar 2006 Nei. ← Men de må kokes først hvis de skal fylles regner jeg med?
Arkana Skrevet 2. februar 2006 #7 Skrevet 2. februar 2006 Men de må kokes først hvis de skal fylles regner jeg med? ← Ja, ukokte lasagneplater er litt vanskelig å bøye. Jeg foretrekker å kjøpe cannelloni-pasta, altså de som allerede er ferdigrullede og klare til å fylles, synes det er litt styr å koke og rulle lasagneplater.
*Enigma* Skrevet 2. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 2. februar 2006 Ja, ukokte lasagneplater er litt vanskelig å bøye. Jeg foretrekker å kjøpe cannelloni-pasta, altså de som allerede er ferdigrullede og klare til å fylles, synes det er litt styr å koke og rulle lasagneplater. ← Tusen takk for svar Ville nok foretrukket å kjøpt ferdigrullede rør selv også ja, men har man mat som må brukes opp så er det ikke så mye å gjøre med. Neste gang skal jeg planlegge pittelitt bedre når det skal lages mat til mange.....
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #9 Skrevet 2. februar 2006 Du kan jo lage en annen type lasagne enn den klassiske med kjøttsaus. For jeg er enig med dere over, bruker å kjøpe ferdie cannelonirør, enn å styre med å koke og rulle platenene. Hva med en med fiskelasagne. Har oppskrift på en god en hjemme som jeg kan legge inn i kveld hvis du er interessert.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #10 Skrevet 2. februar 2006 Jeg trodde du mente ferske pastaplater som i faktisk ferske (dvs myke) pastaplater jeg! Hvis det er tørkede du har kan du faktisk ikke bruke de til ravioli eller tortellini for de vil jo ikke kunne klistres sammen rundt fyllet...
Gjest allium Skrevet 2. februar 2006 #11 Skrevet 2. februar 2006 Ja, ukokte lasagneplater er litt vanskelig å bøye. Jeg foretrekker å kjøpe cannelloni-pasta, altså de som allerede er ferdigrullede og klare til å fylles, synes det er litt styr å koke og rulle lasagneplater. ← Nå er jeg også forvirret. Ferske, ukokte lasagneplater er da helt myke? Jeg har bare prøvd å lage tagliatelle selv, og den er ihvertfall myk. Det var da jeg holdt på med det sist at jeg kom på at det må være enda enklere å lage lasagneplater, men så var jeg altså ikke sikker på om de måtte kokes før jeg stablet dem i den ildfaste formen. De tørkede man kjøper er jo "prekokte".
Hilde Skrevet 2. februar 2006 #12 Skrevet 2. februar 2006 Er de hjemmelaget ferske så er de helt myke. Er de ferske som fjordlands ferske pasta så er de ikke harde, men for stive til å rulles.
Arkana Skrevet 2. februar 2006 #13 Skrevet 2. februar 2006 Nå er jeg også forvirret. Ferske, ukokte lasagneplater er da helt myke? Jeg har bare prøvd å lage tagliatelle selv, og den er ihvertfall myk. Det var da jeg holdt på med det sist at jeg kom på at det må være enda enklere å lage lasagneplater, men så var jeg altså ikke sikker på om de måtte kokes før jeg stablet dem i den ildfaste formen. De tørkede man kjøper er jo "prekokte". ← Jeg bruker de tørkede, og de er jo altfor harde til å bøyes på noen måte, og trenger derfor en tur i kokende vann først.
Gjest allium Skrevet 2. februar 2006 #14 Skrevet 2. februar 2006 Jeg bruker de tørkede, og de er jo altfor harde til å bøyes på noen måte, og trenger derfor en tur i kokende vann først. ← Ja, det skjønner jeg. Men er du sikker på at de hjemmelagede kan brukes direkte i formen uten koking først?
Arkana Skrevet 2. februar 2006 #15 Skrevet 2. februar 2006 Men er du sikker på at de hjemmelagede kan brukes direkte i formen uten koking først? ← Ja, hjemmelaget pasta ville bli litt vassen om den skulle kokes først.
*Enigma* Skrevet 2. februar 2006 Forfatter #16 Skrevet 2. februar 2006 Jeg trodde du mente ferske pastaplater som i faktisk ferske (dvs myke) pastaplater jeg! Hvis det er tørkede du har kan du faktisk ikke bruke de til ravioli eller tortellini for de vil jo ikke kunne klistres sammen rundt fyllet... ← Jeg mente ferske ja, og de er myke, men de virket ikke myke nok til å rulles sammen. Leste på pakken og så at joda, de må kokes først dersom de ikke skal brukes i lasagne, skulle de bli brukt til lasagne blir de kokt så lenge i ovnen at det ikke var nødvendig å koke dem først.
Nemmera Skrevet 24. februar 2006 #17 Skrevet 24. februar 2006 Jeg trodde du mente ferske pastaplater som i faktisk ferske (dvs myke) pastaplater jeg! Hvis det er tørkede du har kan du faktisk ikke bruke de til ravioli eller tortellini for de vil jo ikke kunne klistres sammen rundt fyllet... ← Jo, det vil de.. det har jeg gjort flere ganger:) Cluet er å bruke smøreost på platene før de rulles sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå