Gå til innhold

Jeg er nervøs og usikker for å begynne med gruppeterapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med psykiske helseproblemer over lang tid, og nylig ble jeg anbefalt til å prøve gruppeterapi - noe som er nytt for meg. Sosial angst er en utfordring for meg, og min behandler mener at gruppeterapi kan være en effektiv måte å utvikle mine sosiale ferdigheter på. Foreløpig er jeg ikke komfortabel med å delta i en fysisk gruppe, så han anbefalte meg å prøve en annen form for gruppeterapi organisert av https://www.nxs.no/. De arrangerer gruppetimer online gjennom videospill. Han tror at dette kan være positivt, da det gir meg muligheten til å være anonym samtidig som jeg er en stor gamer. Jeg er likevel usikker, siden jeg aldri har deltatt i en gruppe før. Jeg kommer derfor til dere, i håp om at noen her kan dele sine erfaringer om hvordan det er å delta i gruppeterapi.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har deltatt i gruppeterapi. En gruppe da jeg jobbet med traumebehandling, og en gruppe for kvinnelige rusmisbrukere. I tillegg har jeg gått i grupper ved SMISO (sentrene mot incest og seksuelle overgrep).

Jeg har fått mye ut av gruppebehandling i  gruppene. En deler erfaringer, ingen kan alt men alle kan litt. Hvor mye en selv ønsker å dele er det bare du selv som bestemmer. Men det gir et samhold, og kanskje noe som du selv trodde var noe bare du sleit med er det andre som også sliter med og en kan dele erfaringer og tanker med mennesker i samme båt. Små aha opplevelser og gode råd fra noen som deler de erfaringene du selv har.

Det kan føles litt kleint i begynnelsen men det er helt normalt. Viss det er en god gruppeleder som er flink til å styre gruppen inn i en samlende enhet og utfordre gruppen i passelig doser så er det alfa og omega. Men en bør være litt "med". Det er du som bestemmer hvor mye du ønsker å dele men med å ikke dele noe, ikke si noe eller delta aktivt i en gruppe skaper ofte oppsplitting i gruppedynamikken. Men for meg har gruppeterapi vært gull og jeg har også god kontakt med noen av de jeg har vært i gruppe med da vi har funnet en vennskapelig tone og vi bare "skjønner hverandre".

Så gi det en sjanse er mitt råd.

Masse lykke til

Anonymkode: 6b674...094

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir vettskremt bare av tanken på gruppeterapi, og spesielt om det skulle være noen kjente der, så nei takk.  Det var det eneste forslaget fastlegen kom med da jeg nevnte  at jeg slet med angst. 

Skrevet

Jeg har gått i gruppeterapi og syntes det var helt forferdelig. Klarte ikke å si noe, og begynte å skjelve og gråte når jeg ble presset til å snakke. Avsluttet før det var ferdig. 

Anonymkode: 7dae9...ba1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt god utbytte av min gruppeterapi. Jeg var villig til å prøve nesten hva som helst og tenker at en kan ikke si nei før en har prøvd, da ønsker en kanskje ikke å bli bedre. 

Anonymkode: d6747...583

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i gruppeterapi for helseangst. Vi var bare 5 stk da. Det var en positiv erfaring og jeg synes det hjalp å treffe andre som var sånn som meg, dele erfaringer osv. Det var også til hjelp for meg å høre hvordan andre tenkte og taklet sine problemer, det ga meg mange aha-opplevelser. Litt annen måte å se ting på hvis du skjønner. Jeg har bare positive erfaringer med det. Vi var lissom en gjeng som sto sammen i ting,  og det føltes trygt. Samtlige på gruppa ble positivt overrasket. Tror enkelte møttes litt på fritiden etter kursslutt også, gikk på cafe osv. 

Anonymkode: 78a99...e29

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke gruppeterapi bør være førstevalget for sosialangst! Man bør være litt varm i trøya med en-til-en-terapi først. Men for de litt drevne, er gruppe gull verdt. Eksponering er viktig, men det må gjøres riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Gruppeterapi er kjempebra for sosial angst! Husk at den første gangen er verst, etter det blir det lettere. Terapi er ikke for pyser, men til gjengjeld kan du få økt livskvalitet resten av livet ditt! Er ikke det verdt å satse litt da?

Anonymkode: 0447e...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i gruppeterapi ved to anledninger og fikk ikke noe ut av noen av gruppene. Ingen ville snakke, alle satt bare og krypmet seg og så i gulvet. Fullstendig waste of time.

Anonymkode: 09d35...69d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...