AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Jeg ser på å kjøpe leilighet men det er kjent at rørene er gamle og styret planlegger at det må gjøres noe med innen et par år. Noen som har erfaring med dette og aner hva det eventuelt medfører i pris per leilighet? De vurderer både full utskiftelse og sånn rør-i-rør løsning så om noen har ca pris på begge deler er det supert. Vil nok pusse opp badet på ca 5 kvm i samme slengen om det blir nye rør, hva koster det nå om dagen? Anonymkode: de633...cc3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Ikke gjør det. Styr unna.. Anonymkode: bc54a...40f 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Kan fort bli 1 mill+ per boenhet i fellesgjeld. Hadde kjøpt noe annet. Anonymkode: bc87a...a01 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 Når det skiftes i regi av borettslaget vil det bli rimeligere og enklere enn om dette var noe du måtte ordne på egenhånd. Utgiftene legges til fellesgjelden, og den har som regel en rente som er bedre enn du ville fått på et eget lån. Pris er det umulig å si noe om, men mitt borettslag tok alle badene her for fire år siden (totalrenovering) og da fikk hver husstand lagt til ca 350.000. Her er badene litt mindre enn hos deg, i underkant av 4 m2 Anonymkode: 8c597...c9f 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan fort bli 1 mill+ per boenhet i fellesgjeld. Hadde kjøpt noe annet. Anonymkode: bc87a...a01 Det er jo helt sinnsykt i så fall.. hvor har du det tallet fra? Anonymkode: de633...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når det skiftes i regi av borettslaget vil det bli rimeligere og enklere enn om dette var noe du måtte ordne på egenhånd. Utgiftene legges til fellesgjelden, og den har som regel en rente som er bedre enn du ville fått på et eget lån. Pris er det umulig å si noe om, men mitt borettslag tok alle badene her for fire år siden (totalrenovering) og da fikk hver husstand lagt til ca 350.000. Her er badene litt mindre enn hos deg, i underkant av 4 m2 Anonymkode: 8c597...c9f Takk for svar! Det var da altså 350k for renoveringen, ikke noe bytte/vedlikehold av rør? Anonymkode: de633...cc3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ser på å kjøpe leilighet men det er kjent at rørene er gamle og styret planlegger at det må gjøres noe med innen et par år. Noen som har erfaring med dette og aner hva det eventuelt medfører i pris per leilighet? De vurderer både full utskiftelse og sånn rør-i-rør løsning så om noen har ca pris på begge deler er det supert. Vil nok pusse opp badet på ca 5 kvm i samme slengen om det blir nye rør, hva koster det nå om dagen? Anonymkode: de633...cc3 Vel, prisen av «pusse opp et bad» er jo litt som lengden på en hyssing - det blir så dyrt du gjør det til. At borettslaget bytter ut rør vil koste penger, og - viktigere - vil medføre aktive konstruksjonsarbeider over tid i din bolig. Pluss, du kan jo anta at «alle» dine naboer også samtidig ønsker pusse opp bad etc. Du kan og bør altså forvente både å måtte flytte ut over uker av gangen og at det støyer aktivt over en lengre periode. om du bør «styre unna»? Nei. Verste alternativ er et borettslag som ikke skifter ut ler, el, tak etc ved levetidens slutt. Hva tror du da skjer om dere får lekkasje? (Svaret er at forsikringen ler hele veien til banken og dere må dekke skaden selv) Anonymkode: 725d0...e47 4
Cola360 Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 Du må også regne med å bruke felles do, dusj og vaskeri når dette pågår.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 Det er vanskelig å si nøyaktig, for det kommer an på antall leiligheter og hvor mye rør som skal skiftes. Om badet er 4 eller 6kvm har ikke stort å si på prisen. Men det jeg har sett av priser, så vil jeg tippe en minst 450-500 tusen i fellesgjeld. Minst. Anonymkode: f6227...3a4 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Skrevet 26. februar 2024 Om du bør styre unna er noe du selv må avgjøre. Men det er ikke noe hemmelighet at boliger/leiligheter fra 1960 -70 tallet må byttes rør på nå. Det er en levetid på alt. Jeg hadde bare stålsatt meg. Det er kjipt at man ofte må bruke mobilt do/dusj rom ute på parkeringa. Det er litt kjipe forhold. Det støyer over flere uker eller måneder. Men ting må gjøres. Jeg hadde en kollega som kjøpte camping toalett som nødløsning inne. De bodde i 9 Etg. Det er værre med de borettslagene som ikke gjør noe og venter på at skadene kommer. Det er enda dyrere. Anonymkode: f6227...3a4 1
tvertimot Skrevet 26. februar 2024 #11 Skrevet 26. februar 2024 Det blir ganske kostbart! De som selger leilighetene sine gjør noe lurt, de som kjøper vet derimot ikke hva som venter og har den usikkerheten hengende over seg. Altså sitter selger i en bedre situasjon enn kjøper. Som kjøper ville jeg vurdert annet og mer forutsigbart. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #12 Skrevet 26. februar 2024 Kommer helt ann på. Borettslaget her skal bytte ut alle rør fra 70 tallet, samt totaltrenovere alle bad siden det er nødvendig for å få tilgang til rørene. Tror det ender opp på rundt 300-350K pr leilighet i økt fellesgjeld litt variernde da det er flere størrelser på leiligheten. Anonymkode: ddda2...1de 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #13 Skrevet 26. februar 2024 Takk for svar alle sammen! Får vurdere nøye om det er en sjans jeg er villig til å ta, eventuelt se om jeg får ned prisen litt☺️ Anonymkode: de633...cc3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #14 Skrevet 26. februar 2024 Da vi tok rør i mitt borettslag ble alle bad totalrehabilitert i samme slengen, noe som er ganske vanlig. Jeg fikk en ekstra fellesgjeld på cirka 350’, fet inkluderte også vaskerommet. Dette var i 2016, så prisene er nok høyere nå. Det er noe drit mens det pågår, men vel verdt det når det er ferdigstilt. Trenger ikke å styre unna - du vil jo mest sannsynlig få et helt nytt bad når dette er gjennomført til en lavere pris enn om du skulle gjort det selv Anonymkode: 34fab...02f 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #15 Skrevet 26. februar 2024 Vi har nett for pris på rehabilitering av rør i borettslaget, men da rørfornying (strømpe mener jeg) og ikke bytte eksiterende. Ingen av badene skal rehabiliteres. Det er to leiligheter per stamme, og nett under 140 K per stamme. Ikke så høy pris som en skulle tro. Spørst også på økonomien til styret. Må alt belånes eller har borettslaget penger på bok? Dette har også mye å si. Anonymkode: 00e85...2ec
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #16 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da vi tok rør i mitt borettslag ble alle bad totalrehabilitert i samme slengen, noe som er ganske vanlig. Jeg fikk en ekstra fellesgjeld på cirka 350’, fet inkluderte også vaskerommet. Dette var i 2016, så prisene er nok høyere nå. Det er noe drit mens det pågår, men vel verdt det når det er ferdigstilt. Trenger ikke å styre unna - du vil jo mest sannsynlig få et helt nytt bad når dette er gjennomført til en lavere pris enn om du skulle gjort det selv Anonymkode: 34fab...02f Ikke ts, men spør fordi jeg er nysgjerrig: Hvor mye ekstra kostnader i måneden utgjorde den økte gjelden for din del? Anonymkode: 9efab...3fe
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #17 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke ts, men spør fordi jeg er nysgjerrig: Hvor mye ekstra kostnader i måneden utgjorde den økte gjelden for din del? Anonymkode: 9efab...3fe Nå spør du godt, husker ikke helt eksakt, og de månedlige felleskostnadene ble økt i to omganger slik at man ikke skulle få hele økningen med en gang. Jeg innbiller meg det var rundt 1500-2000 totalt, kanskje nærmere 1500 enn 2000 Anonymkode: 34fab...02f
Gammelsmurfen Skrevet 26. februar 2024 #18 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg ser på å kjøpe leilighet men det er kjent at rørene er gamle og styret planlegger at det må gjøres noe med innen et par år. Noen som har erfaring med dette og aner hva det eventuelt medfører i pris per leilighet? De vurderer både full utskiftelse og sånn rør-i-rør løsning så om noen har ca pris på begge deler er det supert. Vil nok pusse opp badet på ca 5 kvm i samme slengen om det blir nye rør, hva koster det nå om dagen? Anonymkode: de633...cc3 Tipper rundt 250 tusinger, men neppe mer enn 300. Borettslag med lite felleskostnader kan bety etterslep på vedlikehold slik at fremtidige eiere kan forvente høyere felleskostnader. Dersom felleskostnadene allerede er rimelige heftige, så kan det bety at div. vedlikehold allerede er utført. Eldre borettslag består gjerne av eldre beboere, og de stemmer ofte nei til slike utbedringer som koster. Rett og slett fordi de ikke har råd, og/eller fordi de er av en sparsommelig generasjon.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #19 Skrevet 26. februar 2024 Vi skal i gang med det nå i den nærmeste fremtid og BOB har estimert lånet vårt til 42 millioner kroner for dette fordelt på 76 eller 78 enheter…. Husleien er forventet steget til nesten ti tusen om ti år på grunn av dette. Noen har rør-i-rør allerede, så de skal kanskje kompenseres fordi badene deres må taes på nytt, men ting er ikke avklart ennå da, det skal visst skje på generalforsamlingen. Anonymkode: bc52e...df4
Maskinfører Skrevet 26. februar 2024 #20 Skrevet 26. februar 2024 Sikkert gamle stålrør som ruster i stykker rørene i seg selv koster ikke stort det er jobben som koster tror kanskje jeg ville sett meg om etter noe annet er det plastrør så pleier de som regel og holde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå