Gå til innhold

Ansiennitet - gjelder all tidligere jobberfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en voksen mann i begynnelsen av 30 årene. Jeg har siden jeg var 18 år jobbet i et firma i ni år. Etter disse ni årene tok jeg forskjellige vikarjobber i korte og lengre perioder. Jeg har de siste tre årene vært ansatt i en barnehage som lærling og tok nylig fagbrevet. Jeg skal snart skrive ny kontrakt, da som barne og ungdomsarbeider. Jeg lurer på angående lønnsansiennitet og om jeg får innvilget all tidligere jobberfaring, eller om jeg starter på 0? Noen som har peiling på dette? Dette gjelder en privat barnehage.

Er det mulig å finne ut av dette før jeg snakker med leder? Eller er det opp til hver og en bedrift hvordan de vil gjøre dette? 

Anonymkode: 74b59...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Betydningen av ansiennitet varierer fra virksomhet til virksomhet, og det har også stor betydning om bedriften er bundet av en tariffavtale eller ikke. I enkelte tilfeller vil all tidligere tjeneste regnes med, både privat og offentlig (kommune, fylke, og så videre), mens i andre tilfeller er det bare den offentlige tjenesten som godskrives fullt ut, og noen ganger vil også privat erfaring av betydning for stillingen, bli godskrevet. 

Ansienniteten har ofte en sammenheng med erfaring og ferdigheter i den gitte stillingen, i tillegg til å reflektere hvor lojal arbeidstaker er til bedriften. Dette er noen av de mange årsakene til at ansiennitet gjerne vektlegges.»

https://www.advokatsmart.no/guide/ansiennitet

Anonymkode: e536d...5c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig individuelt. Jeg er sykepleier i det offentlige og her gjelder all tidligere jobberfaring etter fylte 18 år. Har en kompis som jobber i politiet. Der startet han på 0 da han fikk jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i staten, ved et universitet. Har tidligere jobbet ved et annet universitet i Norge i 10 år, men fikk ikke med meg den ansienniteten over.

Mens en kollega av meg har til og med fått studiene sine som ansiennitets-tellende. Så det virker helt tilfeldig.

Men jeg bryr meg ikke så mye om det, for det har ingen påvirkning på lønn eller andre ting her hvor jeg jobber.

Anonymkode: 535af...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kun relevant erfaring teller på lønnsansenitet. Altså har du jobbet med noe helt annet tidligere, så teller ikke det. Men om du har 9 år med erfaring innenfor det faget du skal jobbe med, så kan det være du får det som tellende. 

Ofte så er det jo slik at de som driver med lønnsansenitet er stat og kommune. Og der er det oftest kun arbeid innenfor stat og kommune som teller. Og i tillegg kan de argumentere for at det kun skal være den relevante erfaringen. 

Så om du har jobbet 9 år i et privat firma, noen år med diverse vikarjobber, og nå skal ha fast jobb i kommunen, så teller nok ingenting av din tidligere erfaring. 

Anonymkode: 83a72...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss i staten får vi med all arbeidserfaring, relevant eller ikke. Merkelig om det er ulikt fra en statlig bedrift til en annen? Mange som ikke leverer inn all dokumentasjon og får for lav lønn, og det får man som regel ikke rettet opp i det i etterkant.

Anonymkode: bd1b3...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer veldig.

Da jeg jobbet adminstrativt i helseforetak telte all tidligere jobb, tilogmed servitør og kiosk. Forrige arbeidsplass fikk man kun for tilsvarende jobb som var i ett veldig lite felt av bransjen. Nå får vi fastsatt lønn individuelt basert på erfaring/kompetanse, ikke ansiennitet.

Anonymkode: 4077a...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun det som er tariff-festet militær/siviltjeneste og hvor lenge man har jobbet i bedriften. Så kun max ett år ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...