AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Har en valp på 11 uker som fra første dag vi fikk han har vært helt ekstremt mye lyd i. Han bjeffer HØYT og sutrer selv om han har fått alt han trenger. Spesielt bjeffer han om morgenen. Da har han fått frokost, vært ute på do, og jeg setter meg med PCen for å jobbe. Har en liten kompostvegg mellom gangen og kontoret, og valpen er i gangen med seng, vann, tyggesaker. Antakelig bjeffer han på oppmerksomhet. Jeg VET jo at i teorien skal man bare ignorere bjeffing, men han gir seg jo ikke, og jeg blir så utrolig stressa av det at jeg klarer ikke å ignorere. Vi har naboer vegg i vegg og bjeffingen høres inn i hele huset deres… Dette er en høyt ønsket valp som er helt herlig på alle andre måter, men er oppriktig redd for at jeg må levere han tilbake til oppdretter hvis dette fortsetter. Det er ikke en varslende rase så det skal egentlig ikke være veldig mye lyd i de. Har hatt valp før og han bjeffet aldri. Var forberedt på mye, men akkurat dette setter meg litt ut. Er det noe jeg kan gjøre for å få slutt på det? Anonymkode: 90945...063
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 Du kan la valpen være med deg, istedenfor å stå ute på gangen. Valper har et overlevelsesinstinkt som gjør at de klenger på voksne hunder/omsorgsperson. En valp som er alene, er en død valp. Den kan kanskje se deg gjennom gitteret, men du ignorerer den, ergo er den alene og prøver desperat å få tilgang til deg. Noen valper har større behov for å bli trygghet enn andre, og det bør man gi de. Nå har du satt opp ting på en måte som oppfordrer til bjeffing, og han får øvd godt på å bjeffe hver dag du fortsetter med dette. Kjøp billig kompostgjerder på felleskjøpet og sett det opp rett ved siden av deg. Stikk hånda ned til han når han blir rastløs. Han bør kunne klare å sove når han føler seg trygg på at du er nær og ikke forsvinner. Når han er eldre og trygg, kan du flytte han ut til gangen igjen om du ønsker. Men akkurat nå er han bare 11 uker og gir deg klar beskjed om at han trenger å føle seg trygg og ivaretatt. Det er ikke nødvendigvis sant at man skal ignorere bjeffing. Bjeffing kan bety mye forskjellig. Har man en hund som står og bjeffer på deg fordi den vil ha godbitene som står på kjøkkenbenken eller vil ha leken i hendene dine, så er det en ting man ikke vil oppfordre til. Men en 11 uker gammel valp som bjeffer fordi den ikke enda er klar for avstanden og barrieren du har satt opp, er noe annet. Anonymkode: 912f0...8cb 7 2
Tabris Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Som nevnt i innlegget over så er det helt unaturlig for en valp å være adskilt fra resten av gruppa på den måten, så det er helt forståelig at han bjeffer. Valper kan lære seg til å være alene, men det må trenes inn gradvis. 5
Me for life Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 Blir alltid så matt over de som skaffer seg hund uten å innse at hunder er flokkdyr og du er flokken dens. Og når det i tillegg er en valp på 11 uker det dreier seg om..... Selvfølgelig bjeffer hunden din TS, den vil være med deg, en liten valp på 11 uker som nettopp har blitt skilt fra mor og søsken har verken behov eller lyst til å være alene. Men for all del, lever den tilbake til oppdretteren. Så kanskje den kommer til et hjem som ikke avviser den på den måten. Da min hund var 11 uker lå den konstant tett inntil meg og skapte bånd og trygghet. Kom ikke et pip fra henne siden hun følte seg inkludert og trygg. 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 Skjønner hva dere mener, men akkurat denne settingen fungerer jo helt fint resten av dagen? Når han først sovner så sover han til han våkner og må ut å tisse. Roer seg greit når han kommer inn igjen. Det er bare om morgenen han er helt vill (stort sett). Det er én meter mellom oss. Ellers bjeffer/sutrer han titt og ofte i andre settinger. Siden vi er inne på dette med nærhet: Når begynner dere å trene på at valpen skal være alene hjemme? Vi trener så smått, 1 minutt her og 1 minutt der, og han er selvfølgelig ikke klar til å være alene. Men mange hundetrenere sier jo at jo tidligere man begynner, jo bedre, og at man bare skal la de bjeffe til de gir opp? Jeg har ikke gått for denne metoden selv og forlater han ikke når han er så oppgiret som han er om morgenen, bare så det er sagt. Bare sliter litt med at det er så utrolig mange meninger rundt dette. Anonymkode: 90945...063
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Me for life skrev (5 minutter siden): Blir alltid så matt over de som skaffer seg hund uten å innse at hunder er flokkdyr og du er flokken dens. Og når det i tillegg er en valp på 11 uker det dreier seg om..... Selvfølgelig bjeffer hunden din TS, den vil være med deg, en liten valp på 11 uker som nettopp har blitt skilt fra mor og søsken har verken behov eller lyst til å være alene. Men for all del, lever den tilbake til oppdretteren. Så kanskje den kommer til et hjem som ikke avviser den på den måten. Da min hund var 11 uker lå den konstant tett inntil meg og skapte bånd og trygghet. Kom ikke et pip fra henne siden hun følte seg inkludert og trygg. Han er jo ikke alene. Anonymkode: 90945...063
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner hva dere mener, men akkurat denne settingen fungerer jo helt fint resten av dagen? Når han først sovner så sover han til han våkner og må ut å tisse. Roer seg greit når han kommer inn igjen. Det er bare om morgenen han er helt vill (stort sett). Det er én meter mellom oss. Ellers bjeffer/sutrer han titt og ofte i andre settinger. Siden vi er inne på dette med nærhet: Når begynner dere å trene på at valpen skal være alene hjemme? Vi trener så smått, 1 minutt her og 1 minutt der, og han er selvfølgelig ikke klar til å være alene. Men mange hundetrenere sier jo at jo tidligere man begynner, jo bedre, og at man bare skal la de bjeffe til de gir opp? Jeg har ikke gått for denne metoden selv og forlater han ikke når han er så oppgiret som han er om morgenen, bare så det er sagt. Bare sliter litt med at det er så utrolig mange meninger rundt dette. Anonymkode: 90945...063 På morgenen har valpen ligget "på lading" hele natten, og har naturligvis mer energi. Mulig dere må bruke litt mer tid på å gi han f.eks litt mer miljøtrening ute på morgenen. Mange hundetrenere sier ikke at man skal ignorere lyd når man trener på hjemme-alene. Det er en utdatert metode. Når valpen lager lyd fordi den kjenner på stress over å være alene, har den allerede fått en dårlig erfaring med å være alene. Målet er at valpen skal lære at den føler seg komfortabel og rolig alene, og derfor skal man begynne med så små steg at valpen aldri rekker å bli engstelig. Er man uheldig og er vekk fra valpen til det punktet hvor den blir engstelig og lager lyd, bør man gå rett inn igjen også ta noen skritt tilbake i treningen. Man begynner treningen med å f.eks gå inn på badet, lukk døra også gå rett ut igjen. La valpen bli vant til at man forsvinner ut av syne, men dukker rett opp igjen før den rekker å bli engstelig. Sakte men sikkert øker man tiden man er ute av syne. Etterhvert kan man begynne å gå ut og inn av ytterdøren også. Hele tiden bør man passe på at valpen er komfortabel. Anonymkode: 912f0...8cb 4
Tabris Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner hva dere mener, men akkurat denne settingen fungerer jo helt fint resten av dagen? Når han først sovner så sover han til han våkner og må ut å tisse. Roer seg greit når han kommer inn igjen. Det er bare om morgenen han er helt vill (stort sett). Det er én meter mellom oss. Ellers bjeffer/sutrer han titt og ofte i andre settinger. Siden vi er inne på dette med nærhet: Når begynner dere å trene på at valpen skal være alene hjemme? Vi trener så smått, 1 minutt her og 1 minutt der, og han er selvfølgelig ikke klar til å være alene. Men mange hundetrenere sier jo at jo tidligere man begynner, jo bedre, og at man bare skal la de bjeffe til de gir opp? Jeg har ikke gått for denne metoden selv og forlater han ikke når han er så oppgiret som han er om morgenen, bare så det er sagt. Bare sliter litt med at det er så utrolig mange meninger rundt dette. Anonymkode: 90945...063 Det er jo forståelig at han er mer vill om morgenen, han har jo nettopp sovet hele natten og har masse energi. Har du noen mer konkrete eksempler på de andre settingene hvor han bjeffer? Hvordan man går frem ang bjeffing kommer an på situasjonen og årsaken. Du kan begynne å trene nå, men gå frem så sakte at hunden ikke rekker å reagere. Hvis du kan være borte ett minutt uten at han reagerer, så kan du f.eks øke til 1,5 minutt. Også øke gradvis derfra, men aldri så lenge at valpen blir urolig/bjeffer. Det er forskjell på om valpen bjeffer litt fordi han kjeder seg eller om han bjeffer fordi han blir utrygg av å være alene. Ved førstnevnte vil valpen roe seg innen kort tid og gå og legge seg. For sistnenvte så vil bjeffingen eskalere og valpen vil være generelt urolig. Du kan ignorere bjeffing av kjedsomhet som går fort over og valpen roer seg, men ikke bjeffing/lyd/uro fordi valpen er utrygg. Da vil det å være hjemme alene bli en negativ erfaring og du kan i verste fall ende opp med en hund med separasjonsangst. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 Takk for tips. Skal prøve å gi han litt mer «tur» om morgenen, og se om det hjelper! Nå har han nettopp vært ute og tisset, og la seg rett ned i senga si når vi kom inn, ikke en lyd, så jeg tror ærlig talt ikke det er for at han føler seg forlatt at han bjeffer. Vi har kommet så langt som dere beskriver ifm alene hjemme trening. Går inn i andre rom når han er rolig/spiser på noe godt, og er borte i max 3 min. Det takler han fint. Ble bare bekymret når dere gir råd om at han bør ligge tett inntill meg 24/7 for å føle seg trygg (fritt oversatt så tar det med en klype salt altså) Andre settinger: Om morgenen når andre i huset står opp blir han veldig urolig (tar han selvfølgelig ut for å gå på do, men kunne ønske han kunne slappe av litt i senga etter det og før vi starter dagen) men mulig løsningen er mer «tur» her og? Selv om det er før 6 om morgenen. Litt samme opplegget om kvelden, sliter med å finne roen, mye bjeffing og sutring. Vil opp i sofaen, men der bare biter han og styrer. Han får være i sofaen hvis han slapper av, men ikke når han bare herjer. Prøver seg på bjeffing når jeg lager til mat til han, men synes det har blitt litt bedre. Anonymkode: 90945...063
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for tips. Skal prøve å gi han litt mer «tur» om morgenen, og se om det hjelper! Nå har han nettopp vært ute og tisset, og la seg rett ned i senga si når vi kom inn, ikke en lyd, så jeg tror ærlig talt ikke det er for at han føler seg forlatt at han bjeffer. Vi har kommet så langt som dere beskriver ifm alene hjemme trening. Går inn i andre rom når han er rolig/spiser på noe godt, og er borte i max 3 min. Det takler han fint. Ble bare bekymret når dere gir råd om at han bør ligge tett inntill meg 24/7 for å føle seg trygg (fritt oversatt så tar det med en klype salt altså) Andre settinger: Om morgenen når andre i huset står opp blir han veldig urolig (tar han selvfølgelig ut for å gå på do, men kunne ønske han kunne slappe av litt i senga etter det og før vi starter dagen) men mulig løsningen er mer «tur» her og? Selv om det er før 6 om morgenen. Litt samme opplegget om kvelden, sliter med å finne roen, mye bjeffing og sutring. Vil opp i sofaen, men der bare biter han og styrer. Han får være i sofaen hvis han slapper av, men ikke når han bare herjer. Prøver seg på bjeffing når jeg lager til mat til han, men synes det har blitt litt bedre. Anonymkode: 90945...063 Jeg synes det høres ut som om du har veldig høye forventninger til valpen. Den er 11 uker. Rutiner og vaner kommer naturlig med tiden. Det er helt normalt at han kvikner til når huset våkner, og det er litt mye å forvente at han skal ligge og dra seg når han allerede har ligget på ladning og det er spennende lyder og lukter av aktivitet i andre rom. Det er også normalt at valper er mer aktive på kvelden. Kvelden er notorisk raptus-tid for hunder og katter. Valper vil bli aktive, herje og bite og gjøre normale valpefakter på kvelden. Han vil tilpasse seg husets rutiner etterhvert som han blir eldre og verden ikke er så ny og spennende. Anonymkode: 912f0...8cb 1 3
Me for life Skrevet 26. februar 2024 #11 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Han er jo ikke alene. Anonymkode: 90945...063 Valpen er i gangen, du på kontoret avskilt med vegg. I valpens verden er den alene. La den heller være inne på kontoret med deg. 1 1
Tabris Skrevet 26. februar 2024 #12 Skrevet 26. februar 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips. Skal prøve å gi han litt mer «tur» om morgenen, og se om det hjelper! Nå har han nettopp vært ute og tisset, og la seg rett ned i senga si når vi kom inn, ikke en lyd, så jeg tror ærlig talt ikke det er for at han føler seg forlatt at han bjeffer. Vi har kommet så langt som dere beskriver ifm alene hjemme trening. Går inn i andre rom når han er rolig/spiser på noe godt, og er borte i max 3 min. Det takler han fint. Ble bare bekymret når dere gir råd om at han bør ligge tett inntill meg 24/7 for å føle seg trygg (fritt oversatt så tar det med en klype salt altså) Andre settinger: Om morgenen når andre i huset står opp blir han veldig urolig (tar han selvfølgelig ut for å gå på do, men kunne ønske han kunne slappe av litt i senga etter det og før vi starter dagen) men mulig løsningen er mer «tur» her og? Selv om det er før 6 om morgenen. Litt samme opplegget om kvelden, sliter med å finne roen, mye bjeffing og sutring. Vil opp i sofaen, men der bare biter han og styrer. Han får være i sofaen hvis han slapper av, men ikke når han bare herjer. Prøver seg på bjeffing når jeg lager til mat til han, men synes det har blitt litt bedre. Anonymkode: 90945...063 Det er ikke snakk om at han må ligge tett inntil deg 24/7 for å være trygg, men at det er unaturlig for en valp å være separert fra resten av gruppa og det er derfor naturlig og forståelig at de reagerer på det. Det er også naturlig at han blir urolig tidlig om morgenen når andre står opp. Selvsagt vil han da også våkne og være med dere. Det virker som om du forventer at han skal være rolig og ligge for seg selv store deler av dagen? Det er altfor mye å forvente av en liten valp, og er ikke ønskelig for voksne hunder heller. De er sosiale dyr og vil være der vi er. Om kvelden kan de bli overtrøtte (evt understimulerte hvis de har kjedet seg mye), det er ganske normalt at de styrer da. Pass på at han får jevnt med god aktivisering i løpet av dagen. God sosialisering, miljøtrening, trening på triks og hverdagslydighet (kontakttrening, innkalling osv). Bjeffing når du lager mat er ren masing, og det er en type bjeffing du kan ignorere. Du bør faktisk ignorere den. Vent til han har vært rolig i gjerne fem sekunder før du setter ned maten. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #13 Skrevet 26. februar 2024 Som de andre her sier, 11 uker er fortsatt baby. Men man kan selvfølgelig begynne å skape gode rutiner. Jeg hadde for eksempel godbiter klare hver gang jeg begynte med noe på kjøkkenet, og gikk med ujevne mellomrom og la ned godbiter på teppet til hunden min utenfor kjøkkenet. Jeg vil nemlig ikke ha selskap når jeg lager mat med varme gryter og varme stekeovnsdører. Siden jeg har gjort dette fra dag 1, går min ut av kjøkkenet når jeg begynner å lage mat. Han vet at det ikke er noe vits i å vente på kjøkkenet, der får man ingenting (annet enn eventuelt maten sin, om han får den i skål). Hvis man derimot går ut av kjøkkenet, vanker det innimellom godbiter. Så har hyppigheten på disse blitt veldig redusert over tid, men fortsatt i dag, tre år gammel, får han innimellom noe utenfor kjøkkenet for å opprettholde vanen. I denne situasjonen ignoreres bjeffing. Jeg kan tenke meg at en lignende øvelse ville funket med å få hunden til å ligge i gangen mens du jobber også, men det vil ta litt tid, og du bør ikke ha sperre mellom dere. Siden hunden roer seg fint der senere på dagen, ville jeg også tenkt at den kanskje trenger litt mer aktivitet for å roe seg der på morgenen. Eventuelt at man gir litt av frokosten i en snusematte, en kong eller lignende så den har en rolig aktivitet som vi ønsker at den skal ha en stund. Anonymkode: d97e2...93c 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #14 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Som de andre her sier, 11 uker er fortsatt baby. Men man kan selvfølgelig begynne å skape gode rutiner. Jeg hadde for eksempel godbiter klare hver gang jeg begynte med noe på kjøkkenet, og gikk med ujevne mellomrom og la ned godbiter på teppet til hunden min utenfor kjøkkenet. Jeg vil nemlig ikke ha selskap når jeg lager mat med varme gryter og varme stekeovnsdører. Siden jeg har gjort dette fra dag 1, går min ut av kjøkkenet når jeg begynner å lage mat. Han vet at det ikke er noe vits i å vente på kjøkkenet, der får man ingenting (annet enn eventuelt maten sin, om han får den i skål). Hvis man derimot går ut av kjøkkenet, vanker det innimellom godbiter. Så har hyppigheten på disse blitt veldig redusert over tid, men fortsatt i dag, tre år gammel, får han innimellom noe utenfor kjøkkenet for å opprettholde vanen. I denne situasjonen ignoreres bjeffing. Jeg kan tenke meg at en lignende øvelse ville funket med å få hunden til å ligge i gangen mens du jobber også, men det vil ta litt tid, og du bør ikke ha sperre mellom dere. Siden hunden roer seg fint der senere på dagen, ville jeg også tenkt at den kanskje trenger litt mer aktivitet for å roe seg der på morgenen. Eventuelt at man gir litt av frokosten i en snusematte, en kong eller lignende så den har en rolig aktivitet som vi ønsker at den skal ha en stund. Anonymkode: d97e2...93c Ja det er dette med å skape rutiner vs valpens behov som er en litt vanskelig avveining synes jeg! Ønsker ikke en hund som står over meg i senga i 5-tiden om morgenen for at den er vant med mye aktivitet så tidlig, men mulig man kan gradvis avvenne. Jeg gjør allerede som deg med godbiter ute av kjøkkenet og han begynner å forstå tegningen Han får alltid frokost i slikkematte. Kanskje han skal få et tyggebein når jeg begynner å jobbe? Anonymkode: 90945...063
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #15 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner hva dere mener, men akkurat denne settingen fungerer jo helt fint resten av dagen? Når han først sovner så sover han til han våkner og må ut å tisse. Roer seg greit når han kommer inn igjen. Det er bare om morgenen han er helt vill (stort sett). Det er én meter mellom oss. Ellers bjeffer/sutrer han titt og ofte i andre settinger. Siden vi er inne på dette med nærhet: Når begynner dere å trene på at valpen skal være alene hjemme? Vi trener så smått, 1 minutt her og 1 minutt der, og han er selvfølgelig ikke klar til å være alene. Men mange hundetrenere sier jo at jo tidligere man begynner, jo bedre, og at man bare skal la de bjeffe til de gir opp? Jeg har ikke gått for denne metoden selv og forlater han ikke når han er så oppgiret som han er om morgenen, bare så det er sagt. Bare sliter litt med at det er så utrolig mange meninger rundt dette. Anonymkode: 90945...063 Får han trening og lek på morgenen? Hjelper ikke å slite han ut fysisk hvis han ikke får nok mental stimuli 🤷🏽♀️ Anonymkode: d3f01...f06 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #16 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Får han trening og lek på morgenen? Hjelper ikke å slite han ut fysisk hvis han ikke får nok mental stimuli 🤷🏽♀️ Anonymkode: d3f01...f06 Skal prøve å gi han mer som skrevet Tror det er et godt tips! Tenker ikke å slite ut en så liten valp fysisk, men tenker å prøve å la han være lengre ute og snuse/leke. Anonymkode: 90945...063
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #17 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for tips. Skal prøve å gi han litt mer «tur» om morgenen, og se om det hjelper! Nå har han nettopp vært ute og tisset, og la seg rett ned i senga si når vi kom inn, ikke en lyd, så jeg tror ærlig talt ikke det er for at han føler seg forlatt at han bjeffer. Vi har kommet så langt som dere beskriver ifm alene hjemme trening. Går inn i andre rom når han er rolig/spiser på noe godt, og er borte i max 3 min. Det takler han fint. Ble bare bekymret når dere gir råd om at han bør ligge tett inntill meg 24/7 for å føle seg trygg (fritt oversatt så tar det med en klype salt altså) Andre settinger: Om morgenen når andre i huset står opp blir han veldig urolig (tar han selvfølgelig ut for å gå på do, men kunne ønske han kunne slappe av litt i senga etter det og før vi starter dagen) men mulig løsningen er mer «tur» her og? Selv om det er før 6 om morgenen. Litt samme opplegget om kvelden, sliter med å finne roen, mye bjeffing og sutring. Vil opp i sofaen, men der bare biter han og styrer. Han får være i sofaen hvis han slapper av, men ikke når han bare herjer. Prøver seg på bjeffing når jeg lager til mat til han, men synes det har blitt litt bedre. Anonymkode: 90945...063 Vi har en valp på 9 uker, og innretter oss etter valpen akkurat nå når hun er så liten. Din valp på 11 uker er sikkert ikke klar for å slappe av etter ei hel natt på oppladning heller. Jeg kjenner på det jeg også, skulle ønske jeg fikk sove lenger Jeg har hatt flere hunder, og har aldri gått tur med dem om morgenen. De får gå på do, også er det rett inn igjen. Ingen av de har heller hatt behov for tur kl 6-7 på morgenen, og jeg har heller aldri sett andre som går tur på den tida. Så hunden klarer seg helt fint uten tur da. Når hun våkner om morgenen kl 7, så er det rett ut for å gjøre fra seg, deretter mat. Så er hun helt klar for dagen, og da er det full rulle inne til hun er klar for å sove igjen. Omtrent en time. Så sover hun ca to timer. Så er det ut for å oppleve verden, tar henne med til sentrum, lar henne se andre mennesker og hunder. Så er det mat igjen, også sover hun igjen 2-3 timer. Trener innimellom dette på at hun skal kjenne navnet sitt, kontakt, innkalling, sitt og dekk. Trener mye på det at hun skal kjenne navnet sitt og det å komme når jeg roper på henne. Om kvelden har hun gjerne en skikkelig raptus, med mye herjing! Det har alle mine valper hatt, og det er alle valper kjent for! Så da tar jeg gjerne en treningsøkt med å søke kontakt med henne, trene sitt og ligg med godbiter. Det er nyttig framover! Og jeg tar henne med ut for at hun kan løpe litt fra seg ute. Begge deler gjør henne trøtt og klar for natta. Anonymkode: ce9a3...5db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå