Gå til innhold

Hva skal til for at kroppen til en alkoholiker sier stopp? Når er det nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hater alkohol. Min bror er alkoholiker. Han er det lille halmstrået av familie på min side jeg har. Når han er edru er han så grei, men de edru periodene er kortere og kortere. 

Kort fortalt så har han vel drukket mye hele livet. Jobbet i utelivsbransjen fra 20, og er nå snart 50. Ikke jobbet de siste 10-12 årene pga «ryggen» som han sier. Jeg vet det er andre grunner. 
Han har så korte perioder hvor han er edru. Jeg merker nå at han begynner å bli dum når vi snakker med han. Han løper på toalettet og er så dårlig i magen når han har sluttet på alkohol. Han skjelver. Så han i bokser her (han sto opp og skulle på do) og ble skremt. Han er blitt så tynn. 

Jeg lurer på når kroppen sier stopp? Og sier den stopp? Hvor mye alkohol kan kroppen tåle? Han innser ikke problemet selv så det går ikke å snakke med han om det. Eller det er vanskelig å snakke med han om det, for han er så fin når han er edru, og jeg vil ikke miste han. Men han dør jo om han ikke slutter? Kan jeg koble inn fastlege, gjør de noe? 
Han har drukket seg fra jobb, hjem, ingen kontakt med barna. Det er vel bare jeg han har som familie nå, så kan ikke være for streng mot han heller ❤️

Anonymkode: bdcb7...447

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok veldig individuelt og det kan gå lang tid før det går galt 

• Liker 1
Skrevet

Du kan sende fastlegen en bekymringsmelding. 

Anonymkode: 6db73...6d8

• Nyttig 3
Skrevet

Kroppen sier ikke stopp, ikke på den måten. Noen drikker seg faktisk ihjel. Det er fryktelig å si det sånn, men du spør ganske direkte. Det er veldig leit å høre om din bror.

Hvis noe sier stopp, så er det hodet. Noen alkoholikere slutter rett og slett å drikke, og holder seg edru resten av livet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på hjertet. Er det sterkt så tåler de mye. 

Anonymkode: 6699c...3c4

Skrevet

Det er en myte at en alkoholiker må drikke seg til bunns før de mottar hjelp. En skadelig myte for rusmisbrukerne.

Anonymkode: 78872...c84

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hater alkohol. Min bror er alkoholiker. Han er det lille halmstrået av familie på min side jeg har. Når han er edru er han så grei, men de edru periodene er kortere og kortere. 

Kort fortalt så har han vel drukket mye hele livet. Jobbet i utelivsbransjen fra 20, og er nå snart 50. Ikke jobbet de siste 10-12 årene pga «ryggen» som han sier. Jeg vet det er andre grunner. 
Han har så korte perioder hvor han er edru. Jeg merker nå at han begynner å bli dum når vi snakker med han. Han løper på toalettet og er så dårlig i magen når han har sluttet på alkohol. Han skjelver. Så han i bokser her (han sto opp og skulle på do) og ble skremt. Han er blitt så tynn. 

Jeg lurer på når kroppen sier stopp? Og sier den stopp? Hvor mye alkohol kan kroppen tåle? Han innser ikke problemet selv så det går ikke å snakke med han om det. Eller det er vanskelig å snakke med han om det, for han er så fin når han er edru, og jeg vil ikke miste han. Men han dør jo om han ikke slutter? Kan jeg koble inn fastlege, gjør de noe? 
Han har drukket seg fra jobb, hjem, ingen kontakt med barna. Det er vel bare jeg han har som familie nå, så kan ikke være for streng mot han heller ❤️

Så lenge han har deg så ser han jo ikke ut til og bry seg, legger du til rette for at han kan fortsette?

Anonymkode: 0b02f...b85

Skrevet

Tror det er ganske individuelt hvor mye kroppen tåler. Noen kan leve mange tiår som alkoholikere mens andre går det fortere nedforbakke med. Min mor var skikkelig alkoholisert i ca. ti år før hun døde av kronisk pankreatitt. Men hun hadde et ganske høyt alkoholforbruk i mange år før det, røykte mye, og spiste lite. 

Anonymkode: c9ee3...606

• Hjerte 1
Skrevet

Lurer på de samme tingene selv.. er i samme situasjon, bare at det gjelder min mor.. det er så vondt - for hun er blitt dum, benekter å ha noe problem og skjelver som et aspeløv de dagene hun må holde seg edru.. det er grusomt å se på, for hvis jeg prøver å hjelpe henne så stenger hun meg bare ute og relasjonen vår blir bare verre og verre for hver gang..

så ja, i feel you💔

Anonymkode: ba535...385

• Hjerte 1
Skrevet

Er i samme situasjon, og lurer på det samme. Men det er jeg som drikker. Jeg prøver å slutte, men føles så umulig

Anonymkode: a8c13...da8

• Hjerte 2
Skrevet

Hva er grunnen til at en alkoholiker får pankreatitt? 

Skrevet

Vet ikke hva som skal til. Tenker bare at det kan godt være at han har mye ryggsmerter, og at det er derfor han drikker. 

Anonymkode: 3c1cb...6c2

Skrevet

Plutselig begynner han både å kaste opp og bæsje blod. Så blir han redd å vil slutte å drikke. Men pga den store avhengigheten han har er det faktisk farlig slutte cold turkey, så han får delir, havner på sykehus og kanskje i koma. Leveren har svikta og han blir helt gul og magen blåser seg opp som en stor ballong, alle organer svikter, og han dør en jævlig død.

Anonymkode: 82998...133

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en myte at en alkoholiker må drikke seg til bunns før de mottar hjelp. En skadelig myte for rusmisbrukerne.

Anonymkode: 78872...c84

Ja, det tror jeg også.

I all fall fysisk, vil ikke si at kroppen akkurat sier stopp med mindre man dør liksom. Kroppen sier jo stopp hele tiden, en alkoholiker vil jo kjenne at han ikke er i toppform, alle de helt umiddelbare negative effektene både ved alkoholrus og bakrus er jo kjent for de fleste.

Sånn å nå bunnen mentalt sett, der kan nok noen ha en historie om at de nådde et bunnpunkt da de mistet jobben eller gikk fra ungen på kjøpesenteret på Granka eller forsøkte å begå selvmord, og så bestemte de seg for å slutte å drikke den dagen. 

Men det er nok mange som bare blir liggende på den bunnen også, altså.. om du har drukket bort alt, hva har du igjen da.. jo, flaska.

Anonymkode: 8f64c...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...