Gå til innhold

Tette rør i kjøkkenvask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rørene til kjøkkenvasken er helt tett. For et par dager siden helte jeg oppi en halv flaske plumbo og lot det stå i 6 timer, før jeg skyldte med kokende vann (først 6 liter oppkokt vann i vannkoker, deretter lot jeg vasken stå på med kokende vann i en litt tynn stråle en stund. Trodde det hjalp da det så sånn ut først, men nei, den er fortsatt tett. Idag helte jeg oppi en halv liter Mudin, og gjentok prosessen med 6 timer og kokende vann. Fortsatt like tett.. Dvs, vannet siger veldig veldig sakte ned. 

Hva skal jeg gjøre med dette? Noen gode råd? Prøve med enda en runde Mudin og la det virke enda lenger? Har lite lyst til å betale dyre dommer for rørlegger, og har ikke helse til å begynne å skru opp rørene selv😏

Anonymkode: 99415...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket vannlåsen? 

Når sluk på bad er delvis tett hos meg, så lar jeg mudin virke over natten, så setter jeg på troppen, før jeg fyller vasken med kokende vann, og drar ut troppen. 
Men om verken mudin eller plumbo fungerer, så er det nok stor sjanse for at det er noe som tetter rørene som krever mer kraft. 

Anonymkode: ab511...2e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal være rimelig desperat før jeg bruker Plumbo/Mudin. Det aller beste er å åpne og fjerne gugget manuelt.Matrester er gjerne synderen, og så baller det på seg.  Normalt sitter problemet i vannlåsen, eventuelt mellom vannlåsen og kjøkkenvasken. Start med å sette en bøtte under vannlåsen får du skrur den av. Bruk gjerne gummihansker hvis du er redd for skitt under neglene. Ta gjerne bilder underveis i prosessen slik at du får satt sammen alt slik det var. Husk å sjekke at alt et tett når du har montert alt sammen igjen!!

Det finnes sikkert nettsider og youtube-filmer som viser fremgangsmåter, men det er absolutt ikke rocket science! Dersom problemet sitter lengre ned i rørene ( mindre sannsynlig) så anbefaler jeg stakefjær med "snurring". Koster et par hundrelapper, og fungerer fint.

Plumbo er siste utvei. 

Anonymkode: 93f3b...6ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang vi hadde lignende problem og ikke fant ut av det ringte vi rørlegger. 

1. De var svært lite imponert over plumbo-bruk

2. De fikset det på 15 min

3. Det var sykt digg å få det skikkelig i orden, selv om det ble dyrt (VELDIG dyrt)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Har du åpnet vannlåsen? Litt avhengig av alder osv kan de se litt forskjellig ut, men det er stort sett en kopp nederst. Sett en bøtte eller fat under og skru den opp. Rens den. Hell litt vann gjennom sluket i vasken bare for å utelukke at det er tett der. 

Vannlås 32mm plastm/bunnventil (P-312351) | Byggmax

Om du har prøvd Mudin kan du stikke innom Megaflis, ClasOhlson, Jula, Biltema, Jernia, OBS Bygg eller en annen butikk i samme sjanger og kjøp en stakefjær. Det er en fleksibel wire som du stapper nedi sluket og løsner propper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar til dere over😊 Jeg har ikke åpnet vannlåsen enda, fordi jeg har fysiske begrensninger i kroppen som gjør det vanskelig for meg å sitte på gulvet og jobbe under vasken. Må evt få hjelp til det, men dette er ikke sånt som er så gøy å be om hjelp til😆 Og rørlegger er dyyyrt. Det er derfor jeg håper så veldig at Mudin skal ordne biffen. Skal jeg prøve Mudin en gang til og la det virke over natten, i 8-9 timer? Er det trygt å la det stå så lenge? Og hvis det fortsatt ikke hjelper, så får jeg heller vurdere å be om hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Takk for svar til dere over😊 Jeg har ikke åpnet vannlåsen enda, fordi jeg har fysiske begrensninger i kroppen som gjør det vanskelig for meg å sitte på gulvet og jobbe under vasken. Må evt få hjelp til det, men dette er ikke sånt som er så gøy å be om hjelp til😆 Og rørlegger er dyyyrt. Det er derfor jeg håper så veldig at Mudin skal ordne biffen. Skal jeg prøve Mudin en gang til og la det virke over natten, i 8-9 timer? Er det trygt å la det stå så lenge? Og hvis det fortsatt ikke hjelper, så får jeg heller vurdere å be om hjelp? 

Dropp mudin etc før du får åpnet vannlåsen.

Det er veldig enkelt så hvem som helst kan hjelpe deg. 

Anonymkode: c3c03...972

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har hatt på plumbo og mudin. Så bør du sette en bøtte under vannlåsen det vil renne vann og kjemikalier.  Så tøm skapet, legg litt plast med hånd klær som du kan kaste oppå. Ha på deg hansker og beskyttelse briller, så du ikke får plumbo og mudin i øynene.  Får du på huden, skyll umiddelbart.  

Tøm dritten som sitter i vannlåsen i bøtta koble på vannlåsen igjen, og tøm det våte i vasken  og kast dritten i søpla. Vil du ikke dette, ring rørlegger

Anonymkode: 9782d...044

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

I de fleste kjøkken vil det være mulig å sitte på en krakk eller tilsvarende foran skapdøra så du slipper å bøye deg helt ned til gulvet. Vanligvis sitter ikke slike vannlåser altfor hardt. Bare husk å ha en bøtte under. Og det kan være greit å ha et håndkle i nærheten i tilfelle det blir litt søl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Når du har prøvd avløpsåpner to ganger helt uten effekt, så er det lite trolig flere runder vil hjelpe... 

Anonymkode: ab511...2e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mer det at det er en drittjobb, bokstavelig talt😆 Kjipt å be om hjelp til, men jeg må kanskje bare bite i det sure eplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du ikke brukte Plumbo i pulverform? 

Anonymkode: 955b6...810

Nei, heavy gel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke gitt at ts har en vannlås som avbildet. Jeg har aldri bodd et sted som har slik vannlås. Dette er en vesentlig mer vanlig vannlås, og mindre «rett frem» å demontere (og jeg har aldri funnet grums i den, uavhengig av hvor tette rørene har vært). Alt du ser på bildet anbefale inspisert årlig, men etter min erfaring renner skitt etc rett gjennom uten problemer. En vannlås er nemlig ikke primært en «oppsamling for ting», den er en anordning som skal hindre lukt

«Ting» bør samles opp før de når rørene i en silanordning i selve sluket på vasken. En sånn en: 

https://www.clasohlson.com/no/Sil-for-oppvaskkum,-rustfritt-stål/p/34-128?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAivGuBhBEEiwAWiFmYTNWXdHHK6cOMKju4NBd_0iRrz4k5XmOyBPoUuZGK3XEkzf8dLQMOhoCnJcQAvD_BwE

7404139F-BA71-46D7-B7E1-341945A9BB3F.jpeg

Anonymkode: a0c60...57c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er slett ikke gitt at ts har en vannlås som avbildet. Jeg har aldri bodd et sted som har slik vannlås. Dette er en vesentlig mer vanlig vannlås, og mindre «rett frem» å demontere (og jeg har aldri funnet grums i den, uavhengig av hvor tette rørene har vært). Alt du ser på bildet anbefale inspisert årlig, men etter min erfaring renner skitt etc rett gjennom uten problemer. En vannlås er nemlig ikke primært en «oppsamling for ting», den er en anordning som skal hindre lukt

«Ting» bør samles opp før de når rørene i en silanordning i selve sluket på vasken. En sånn en: 

https://www.clasohlson.com/no/Sil-for-oppvaskkum,-rustfritt-stål/p/34-128?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAivGuBhBEEiwAWiFmYTNWXdHHK6cOMKju4NBd_0iRrz4k5XmOyBPoUuZGK3XEkzf8dLQMOhoCnJcQAvD_BwE

7404139F-BA71-46D7-B7E1-341945A9BB3F.jpeg

Anonymkode: a0c60...57c

Min ser hverken sånn ut som dette, eller sånn som den brukeren lenger opp la ut bilde av. Min ligner kanskje mer på denne, men går liksom litt rundt som i en slags loop, ikke bare- bare å få opp, selv om det sikkert skal gå greit hvis jeg får hjelp. Jeg har vært nøye på å få minimalt med skitt og fett i rørene, men nå har det altså blitt tett likevel. Har lyst å prøve en runde til med Mudin, over natten, hva tenker du til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet løste seg plutselig😃😃😃 Fy søren så glad jeg ble!!! Jeg skulle vaske vasken med Zalo, og plutselig løsnet proppen! Vannet stod aldri i kummen, men det rant veldig veldig sakte ut igjen, så kummen var fri for vann når jeg vasket den. Tror zaloen hjalp! Jeg var forberedt på en runde til med Mudin, men nå renner vannet unna som aldri før😄👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Problemet løste seg plutselig😃😃😃 Fy søren så glad jeg ble!!! Jeg skulle vaske vasken med Zalo, og plutselig løsnet proppen! Vannet stod aldri i kummen, men det rant veldig veldig sakte ut igjen, så kummen var fri for vann når jeg vasket den. Tror zaloen hjalp! Jeg var forberedt på en runde til med Mudin, men nå renner vannet unna som aldri før😄👏

Du har flyttet proppen fra dine rør og ut i det kommunale. Ikke særlig pent gjort. Ta ansvaret ditt neste gang, ikke bare skyv det over på andre. 

Anonymkode: 9b732...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har flyttet proppen fra dine rør og ut i det kommunale. Ikke særlig pent gjort. Ta ansvaret ditt neste gang, ikke bare skyv det over på andre. 

Anonymkode: 9b732...1e3

Nei men herregud da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...