Gå til innhold

Rosacea i kraftig forverring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært fin i mange år etter at jeg fikk laserbehandling. Nå er jeg på hormoner pga overgangsalder og har merket en rask forverring. Jeg har typen med rødme og små blemmer som ligner kviser. De holdt seg til nesen før. Var såvidt begynt å dukke opp en i ny og ne på våtkanten på øyet pg like under øyenbrynet, men de var sjeldne. Nå er det rikelig blemmer, nye hver dag, på begge kinn, nese, over og under øye. 
Jeg har prøvd ulike kremer og venter nå på resept på en de anbefalte på husavdeling på sykehuset, men lurer på om andre har lik erfaring på hormonbehandling, og hva- om noe- som hjalp dere? 
Kan ikke slutte på hormoner, da blir jeg direkte syk, men dette er jo pyton! Klør og ser ille ut 😵‍💫

Anonymkode: f8a4c...91d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du prøver å spise magnesium, sink, omega-3 og D-vitamin, så er det en overhengende risiko for at det går over, men det er bare en uønsket bivirkning. 

Du har sikkert fått med deg at faren for bivirkninger er stor hvis du tar kosttilskudd, som D-vitamin, mineraltilskudd og omega-3 (som i "tran" ). En farlig bivirkning er at rosacea kan gå over. 

Anonymkode: 7c9c8...632

Skrevet

Prøv uten hormoner?

Anonymkode: de548...9a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du prøver å spise magnesium, sink, omega-3 og D-vitamin, så er det en overhengende risiko for at det går over, men det er bare en uønsket bivirkning. 

Du har sikkert fått med deg at faren for bivirkninger er stor hvis du tar kosttilskudd, som D-vitamin, mineraltilskudd og omega-3 (som i "tran" ). En farlig bivirkning er at rosacea kan gå over. 

Rosacea er kronisk. Det er immunologisk sjukdom. Og for øvrig brukar eg kvar dag både d vitamin, omega og magnesium utan at det forbetrar min rosacea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke gå uten hormoner av mange årsaker, og helsekost mot en kronisk sykdom er som plaster på kulehull.

Noen med egen erfaring som har fått noe som faktisk funker? 

Skrevet

Hudlegen min sier at en må prøve ulike verktøy innimellom. Når jeg har rolige perioder bruker jeg skinoren, fikk et utbrudd for noen uker siden og da brukte jeg faktisk elidel til det sluttet å svi og har nå gått over til solantra. Det tok egentlig bare en uke før det ga seg med elidel. Jeg hadde bare utbrudd i pannen da. Dette er sikkert veldig individuelt, men funket for meg

Når det er sagt tar jeg også d vitamin, sink  magnesium og omega 3. Så har ikke noen tro på det😅

Anonymkode: 28ed6...7ad

• Liker 1
Skrevet

Solantra er den jeg venter på resept på ja. Skinoren har jeg brukt snart 3 mnd, den har ingen effekt på meg. Elidel må jeg sjekke, den har jeg ikke sett nevnt før.

Tar også tilskudd og har gode verdier på alt. Dette gjøres for å holde seg ellers frisk, det har intet å si på sykdommer nei 😅

Takk for svar :)

Skrevet

Ja, ble litt overrasket fordi elidel brukes ofte til eksem, men hudlegen min mente jeg burde bruke det til svien hadde gitt seg også gå over til solantra.

Forresten har jeg begynt å ta msm tilskudd (for en måned siden). Vet ikke om det har noen effekt ennå (huden har roet seg igjen), men står at det kan ha en forebyggende effekt. 

Anonymkode: 28ed6...7ad

• Liker 1
Skrevet
Capazitet skrev (11 timer siden):

Rosacea er kronisk. Det er immunologisk sjukdom. Og for øvrig brukar eg kvar dag både d vitamin, omega og magnesium utan at det forbetrar min rosacea

D-vitamin er som gaffateip; hvis det ikke virker, har du ikke brukt nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...