AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Som tittelen sier, jeg har funnet ut at jeg er gravid. Har spist masse spekeskinke og lakris, som er noe jeg lever av til hverdags. Ikke minst har jeg vært på fester i helgene gjennom hele januar frem til jeg fant dette ut. Nå lurer jeg på om jeg bør ta abort da det virker som om jeg har gjort absolutt alt feil her. Det virker som om dette kan være potensielt farlig hver for seg, og helt krise som kombo også ifølge det jeg har lest. Hva tenker dere kloke koner og kvinner her på kvinneguiden? Er det lurt å avslutte svangerskapet? Anonymkode: a9e7c...425
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 Det går nok helt fint! Hvor langt på vei er du da? Anonymkode: 60079...2e7 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 Veldig relevant hvor langt du er på vei da Lakris kan du kutte ut nå, det skal uannsett en del til før det er bevist skadelig. Spekeskinke er bare farlig om den inneholder smitte, risiko er lav men sannsynligvis ville du spontanabortert om du hadde blitt smittet. Så det gikk nok fint. Alkohol er det eneste jeg ville bekymret meg for her, men da spørs det jo hvor langt du er på vei. Det beste er nok å bestille en legetime og prate med legen. Anonymkode: 02f2d...739 2 1
Gjest Hoia Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Det kommer an på hvor mange fyllekuler du har hatt, det er ditt ansvar, ingen andres. https://youtu.be/prGhk_Gvzwo?si=e6Kqgz9YmtSjrXKZ
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 Jeg kan også legge til at jeg går på to forskjellige medisiner som er I forskningsstadiet også. Wegovy mot overvekt og Aimovig mot kronisk migrene. Jeg syns det er vanskelig å ta avgjørelsen på å beholde når absolutt alt jeg har gjort frem til jeg fant det ut er feil... Anonymkode: a9e7c...425
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det går nok helt fint! Hvor langt på vei er du da? Anonymkode: 60079...2e7 Jeg er 6-7 uker på vei Anonymkode: a9e7c...425
HemmeligSpion Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 Dette må du spørre lege om, ikke randoms. 3
Mordiogfardin Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 Klarte å sende før jeg ble ferdig. Det går nok mest sannsynlig helt fint. Gjorde alt dette + røyking før jeg fant ut at jeg var gravid i uke 14. Det legen var mest bekymret for da var at jeg hadde gått på p-piller de 14 ukene. Men gikk helt fint det også. Ungen er voksen i dag og har ikke tatt skade av det. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #10 Skrevet 25. februar 2024 Det går fint. Men anbefaler deg å snakke med legen istedenfor å spørre på ett anonymt forum. For vi har ikke ditt helsebilde. Anonymkode: 8b31f...99d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 Dette kan hverken lege eller kg svare på, sannsynligvis går det bra, men ingen kan garantere deg noe. Risikoen er større for at du får er sykt barn, enn om du ikke hadde vært på fylla, spist lakris og stekemat, samt brukt medikamenter som er på forskningsstadiet(?). Jeg hadde tatt abort for min del og heller blitt gravid på ny. Sjansen for å bli gravid igjen er stor, når du nå har (som overvektig?) blitt gravid spontant Anonymkode: cf13e...965 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #12 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Som tittelen sier, jeg har funnet ut at jeg er gravid. Har spist masse spekeskinke og lakris, som er noe jeg lever av til hverdags. Ikke minst har jeg vært på fester i helgene gjennom hele januar frem til jeg fant dette ut. Nå lurer jeg på om jeg bør ta abort da det virker som om jeg har gjort absolutt alt feil her. Det virker som om dette kan være potensielt farlig hver for seg, og helt krise som kombo også ifølge det jeg har lest. Hva tenker dere kloke koner og kvinner her på kvinneguiden? Er det lurt å avslutte svangerskapet? Anonymkode: a9e7c...425 Lite kloke koner på KG altså.. Så ikke baser dine livsvalg på et forum som består av 90% elendighet og negativitet. Anonymkode: 5833d...7cf 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #13 Skrevet 25. februar 2024 Spørsmålet er hva du putter i kroppen fra nå og fremover. Anonymkode: 7f90e...38a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #14 Skrevet 25. februar 2024 Det er problematisk å bli gravid mens en går på Wegovy. Bestill legetime asap for kvalifiserte råd. å drikke alkohol når du er noen få uker på vei går helt fint, spekemat også. Anonymkode: ba358...b97 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #15 Skrevet 25. februar 2024 Ta en prat med helsepersonell, du er ikke så langt på vei. Mange som ikke har visst de er gravide så tidlig og gjort mye «feil». Så snakk med helsepersonell og hør om det kan være en reell fare for skade på fosteret. De kan vel også se ganske mye på tidlig ultralyd nå❤️ Anonymkode: 1195c...fc9 1
Blåttvann Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 Hvor gammel er du og hva er din livssituasjon? Det har også litt å si. Er du 22 år og dette var en ONS hadde jeg nok tatt abort. Er du 35år og i et forhold med en mann som du tror blir en god far så hadde jeg nok beholdt og bare vært ekstra flink resten av svangerskapet. Lykke til! ❤️ Det går mest sannsynlig helt fint! Det finnes folk som har gjort verre ting uten at barnet har tatt skade av det. Men hvis barnet blir sykt vil du nok bebreide deg selv og alltid lure på om det var dette som utløste det. 💔 Skjønner at det er vanskelig! 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 Mamma var tenåring og drakk og spiste det hun ville frem til hun var i uke 20 og fant ut at hun var gravid. Jeg er helt frisk og har høy utdannelse. På 80-tallet og tidligere var det vel både ok å røyke, drikke og spise spekemat - og det gikk jo faktisk bra med de fleste. Ville aldri tatt abort pga alkohol og spekemat de første ukene. Lakrisen er garantert helt uproblematisk. Anonymkode: 9c055...bee 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #18 Skrevet 26. februar 2024 Jeg fant ut at jeg var gravid ca 3-4 uker på vei. Da hadde jeg røyket, snust, vært dritings flere ganger og spist det jeg ville. Har i dag en helt frisk snart ettåring. Det er farlig om du drikker eller tar tobakk jevnt hele svangerskapet. Og når det gjelder spekemat og sånt så er det ikke anbefalt som gravid fordi det er en liten sjanse for bakterier. Ikke at det er farlig hver gang man spiser det. Men vi bor i Norge, så sjansen er veldig liten. Det er bare dumt om de ikke går ut med en slik anbefaling også er det noen som blir syke, selv om det ikke kommer til å skje de fleste. Jeg spiste både rødt kjøtt (ved en feil) og røkelaks én gang under graviditeten. Jeg drakk også litt kaffe hver dag og spiste litt lakris nå og da. Det gikk helt fint. Alt med måte. Har hørt at det er verre med sånt lenger ut i graviditeten. Da fosteret i starten uansett ikke tar noe næring fra det mor spiser, men fra en eggeplomme. Dette med kosthold var heller aldri noe de tok opp på svangerskapskontrollene. Kun spørsmål om alkohol og røyk, så så alvorlig er det nok ikke. Anonymkode: de3bc...589
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #19 Skrevet 26. februar 2024 Ingen kan vite at dette går fint. Anonymkode: 7fcaa...537
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #20 Skrevet 26. februar 2024 Snakk med helsepersonell, spesielt med tanke på at du tar Wegovy. Anonymkode: c924d...652
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå